Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Miten hyödynnät yrityksesi kotisivut ja Facebook-sivut parhaiten?

Keskiviikko 8.8.2018 - Eveliina

Yrityksen tai järjestön kotisivut ovat kaiken digitaalisen markkinoinnin lähtökohta, jota sosiaalinen media, esimerkiksi Facebook, tukee. Kuinka nämä kaksi erilaista kanavaa saadaan toimimaan synergiassa ja tuomaan yrityksellesi maksimaalisen hyödyn?

1. Kotisivujen ja Facebookin roolit

Kotisivujen tarkoituksena on esitellä yritystä tai järjestöä mahdollisimman kattavasti. Kotisivuilla voitkin helposti kertoa koko toiminnastasi sekä herättää potentiaalisten asiakkaiden mielenkiinnon ja luottamuksen yritystäsi ja asiantuntijuuttasi kohtaan. Hyvät kotisivut ovat informatiiviset, selkeät ja mobiiliystävälliset ja yhteydenotto on tehty vierailijalle helpoksi joko soittonapilla tai yhteydenottolomakkeella. Kotisivut ovat yrityksesi digitaalisen markkinoinnin peruskivi.

Facebook-sivukin esittelee yrityksen toimintaa, mutta tiivistetymmin ja jatkuvasti päivittyen. Facebookissa yritys tavoittelee vuoropuhelua asiakkaiden kanssa, ja se on nopea, moderni ja usein myös henkilökohtaisemmalta tuntuva kanava tutustua yritykseen. Lyhyiden, iskevien julkaisuiden on tarkoitus herättää potentiaalisten asiakkaiden huomio ja samalla edistää yrityksesi tunnettuutta ja brändimielikuvaa. Usein asiakasta ohjataan kotisivuille lukemaan julkaisun aiheesta tarkemmin. Facebookin merkittävin ominaisuus yritykselle on sen huomattavan tehokkaat mainostusmahdollisuudet.

2. Perusasiat kuntoon: linkitys on kaiken A ja O

Yritykselläsi on siis kotisivut ja Facebook-tili. Olethan kuitenkin muistanut huomioida linkitykset, eli kotisivuiltasi johtaa linkki Facebook-sivuillesi ja vastaavasti Facebook-sivusi tiedoista löytyy linkki yrityksesi kotisivuille?

Parhaimmassa tapauksessa kotisivujesi etusivulle on upotettu Facebook-uutissyöte, joka näyttää Facebook-sivusi julkaisut reaaliajassa pienessä ikkunassa. Näin kotisivuiltasi pääsee heti silmäilemään myös Facebook-sivusi sisältöä ja klikkaamaan itsensä sinne helposti. Vastaavasti, kun asiakas haluaisi lukea enemmän palveluistasi ja tutkia tarkemmin yritystäsi, on Facebook-sivuilta löydyttävä linkki kotisivuille, jonka kautta asiakas voi klikata lukemaan lisää.

3. Päivitä kotisivuja ja tiedota muutoksista Facebookissa

Kotisivujen perustiedot pysyvät usein melko pitkäänkin samana. Aika ajoin kotisivuja kannattaa kuitenkin päivittää, esimerkiksi palveluihin voi lisätä tietoja tai tarkentaa jo olemassa olevia kuvauksia. Näin hakukoneetkin huomaavat, että sivustosi on aktiivinen ja päivittyvä. Mikäli kuitenkin otat valikoimiisi kokonaan uuden tuotteen tai palvelun, yhteystietosi muuttuvat tai aukioloajoissa on poikkeuksia, kannattaa näistä tiedottaa ehdottomasti myös Facebookissa. Näin maksimoit tiedotuksellisen hyödyn ja saat uudelle tiedolle mahdollisimman hyvän peiton, kun myös Facebook-seuraajasi lukevat asiasta ja klikkaavat lukemaan asiasta lisää kotisivuillesi.

4. Mainosta tuotteita ja palveluita tehokkaasti

Facebook-mainonta, jonka avulla tuot yrityksesi tehokkaasti ihmisten tietoon ja saat heidät kävijöiksi paitsi Facebook-sivuille, myös kotisivuillesi. Mainoksilla voit kannustaa ihmisiä käymään sivustollasi, ostamaan tuotteita tai osallistumaan kilpailuihin tai tempauksiin – kaikkea sitä, mitä ennen tehtiin lehti-ilmoittelulla.

Facebook on erittäin kehittynyt mainosalusta, jossa mainoksia voidaan kohdentaa varsin tarkasti halutulle kohderyhmälle. Voit seurata mainoskampanjan toimimista reaaliajassa ja säätää kampanjan budjettia tulosten mukaan. Mainostaminen on siis kustannustehokasta ja läpinäkyvää, ja pystyt maksimoimaan niin Facebook-sivujesi kuin kotisivujesikin hyödyn.

5. Pidä keskusteluyhteys avoinna chatillä ja Messengerillä

Asiakaspalvelun rooli netissä on korostunut. Perinteisten soittamisen ja sähköpostin rinnalle on kirinyt sähköinen, parhaimmassa tapauksessa reaaliaikainen asiakaspalvelu, kuten Facebookin Messenger-ominaisuus.

Facebookissa voi hyödyntää myös yrityssivun postilaatikkoa, johon asiakkaat voivat lähettää kysymyksiä suoraan.

6. Yhdessä parempiin tuloksiin

Yksinkertaisilla kikoilla pystyt rakentamaan sekä kotisivuistasi että Facebook-sivuistasi toisiaan tukevan kokonaisuuden, jossa kumpikin sivusto parhaimmassa tapauksessa ruokkii toistaan kävijäliikenteellä ja sitä kautta myynnillä. Muista kuitenkin, että kummallakin sivulla tulee olla relevanttia ja mielenkiintoista sisältöä, jonka lisäksi ihmiset odottavat kotisivujesi toimivan moitteettomasti kaikilla päätelaitteilla ja Facebook-sivujesi päivittyvän säännöllisesti ja aktiivisesti.

1 kommentti . Avainsanat: Facebook, sosiaalinen media, some, markkinointi

Instagramin käyttö kotisivuillasi

Tiistai 27.2.2018 - Heikki Tirkkonen

Instagram, kuten myös Facebook, ovat tärkeitä some-kanavia. Tästä kirjoituksesta löydät ohjeet miten voit upottaa Instagram-syötteen kotisivuillesi.

Lue lisää »

6 kommenttia . Avainsanat: sosiaalinen media, instagram

Viisi vinkkiä kotisivujen tekstityyleihin

Torstai 1.10.2015 - Tiina Rönnberg

Sopivalla tekstityylillä varmistat, että kotisivujesi sisältö on paitsi luettavaa, myös näyttää hyvältä. Muutamia yksinkertaisia sääntöjä noudattamalla varmistat kotisivujesi hyvän luettavuuden ja harmonisen yleisilmeen. Lue vinkit tästä kirjoituksesta.

Lue lisää »

10 kommenttia . Avainsanat: ulkoasu, tekstityylit, kirjaisintyylit, fontit

Näin luot omat väripalettisi

Torstai 17.9.2015 - Tiina Rönnberg

Saat kotisivuillesi harmonisen värimaailman luomalla oman väripaletin, jota käytät johdonmukaisesti sivuillasi. Yleensä jo yksi tai kaksi väriä, ja niiden eri sävyt, voi riittää. Kotisivuja ei siis tarvitse hukuttaa väritulvaan ja käyttää kaikkia sateenkaaren värejä. Lue tästä kirjoituksesta vinkit oman väripaletin luomiseen.

Lue lisää »

11 kommenttia . Avainsanat: ulkoasu, värit, väripaletti

Viisi vinkkiä värien käyttöön kotisivuilla

Torstai 3.9.2015 - Tiina Rönnberg

Toimivat värivalinnat parantavat kotisivujen luettavuutta ja tekevät sivuilla käynnistä miellyttävän. Väärin valitut värit taas saattavat toimia aivan päinvastoin ja saada kävijän poistumaan sivuilta. Kotisivujen suunnittelussa värillä on siis väliä. Värejä voidaan käyttää herättämään huomiota, luomaan tunnelmaa tai aktivoimaan kotisivuilla kävijä tekemään jotain. Tässä kirjoituksessa muutama vinkki kotisivujen värivalinnoissa auttamaan.

Lue lisää »

7 kommenttia . Avainsanat: ulkoasu, värimaailma, värit, vinkit

Näin kotisivusi päivittyvät kuin itsestään

Perjantai 12.6.2015 - Tiina Rönnberg

Kotisivukoneen avulla voit päivittää kotisivujasi mistä vain, vaikka mökkilaiturilta tai rannalta aurinkovarjon alta, kunhan käytössäsi on tietokone ja internet-yhteys. Jos haluat kuitenkin unohtaa kotisivut hetkeksi, on monista Kotisivukoneen ominaisuuksista löytyvä ajastustoiminto näppärä apuri. Ajastustoimintojen avulla saat sivut päivittymään säännöllisesti vaikka itse kirmailisitkin jo lomalaitumilla.

Lue lisää »

14 kommenttia . Avainsanat: ajastustoiminto, uutiset, verkkokauppa, blogi, kyselyt ja lomakkeet, pikakyselyt, ravintolaominaisuus

Hanki kävijöitä kotisivuillesi Pinterestin avulla

Perjantai 29.5.2015 - Tiina Rönnberg

Pinterest on virtuaalinen muistitaulu tai leikekirja, jonne käyttäjät keräilevät erilaisia visuaalisia kirjanmerkkejä ja ryhmittelevät niitä eri aihealueisiin omien kiinnostuksen kohteidensa mukaan. Lue tästä kirjoituksesta mitä annettavaa Pinterestillä voisi olla yrityksesi markkinointiin.

Lue lisää »

10 kommenttia . Avainsanat: sosiaalinen media, pinterest, markkinointi

Kuvien lisääminen päävalikkoon

Keskiviikko 15.4.2015 - Tiina Rönnberg

Tiesitkö, että tekstin lisäksi kotisivujen päävalikkoon voi lisätä myös kuvia? Päävalikossa olevia kuvia voivat olla esimerkiksi sosiaalisen median ikonit, joista linkitetään vaikkapa Facebook tai Pinterest-sivulle.

Lue lisää »

9 kommenttia . Avainsanat: vinkit, päävalikko, sosiaalinen media

Tuo Facebook-sivusi esille kotisivuillesi

Keskiviikko 8.4.2015 - Tiina Rönnberg ja Taina Hult

Facebook-sivun saat tuotua esille kotisivuillesi Facebookin Page Plugin -liitännäisen avulla. Ohjaamalla kotisivuilla kävijöitä Facebook-sivuillesi hankit lisää tykkääjiä ja halutessasi saat liitännäisen avulla kotisivuillasi näkymään myös Facebook-sivujesi julkaisuja, joka on loistava tapa pitää ihmiset ajan tasalla tapahtumistasi.

Lue lisää »

13 kommenttia . Avainsanat: sosiaalinen media, facebook, yhteisöliitännäinen

Haluatko paikkakuntasi parhaiden yritysten ja palveluiden joukkoon?

Torstai 12.3.2015 - Tiina Rönnberg

Osuma.fi on verkossa ja mobiilissa toimiva palvelu, jonka tarkoituksena on auttaa ihmisiä valitsemaan omaan tarpeeseensa paras palvelu ja myös löytämään uusia tuttavuuksia omien kotikulmiensa palveluista.

Helppo tapa kasvattaa yrityksen näkyvyyttä ja arvostelumääriä Osuma.fi:ssä, on lisätä arviointilaatikko yrityksen kotisivuille. Parhaimmillaan positiiviset arviot Osumassa nostavat yrityksen jopa oman toimialansa ja alueensa Google-hakujen ykköseksi.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: vinkit, paikallisuus, löydettävyys

Tarkista linkkisi Facebookin Debuggerilla

Tiistai 3.3.2015 - Tiina Rönnberg ja Taina Hult

Facebookin Debugger-työkalulla voit tarkistaa ennen linkin jakamista miltä julkaisu tulee Facebookissa jaettuna näyttämään.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: sosiaalinen media, facebook, otsikko, title, lyhyt kuvaus, meta description

Kotisivukone juhlii 9-vuotissyntymäpäiväänsä

Maanantai 2.3.2015 - Tiina Rönnberg

Kotisivukone.fi -palvelu näki ensimmäistä kertaa päivänvalon maaliskuun 6. päivä vuonna 2006. Kotisivukone.fi -sivusto oli luonnollisesti toteutettu Kotisivukoneella, kuten se on toteutettu kaikki nämä vuodet. Näin haluamme näyttää asiakkaillemme, että luotamme omaan tuotteeseemme ja on meidänkin edun mukaista, että palvelu toimii ja sitä kehitetään.

Lue lisää »

2 kommenttia .

Lisää toimintakutsupainike Facebook-sivullesi

Maanantai 23.2.2015 - Tiina Rönnberg


Facebook on tuonut yrityssivuille uuden ominaisuuden, jolla voit helposti ohjata liikennettä Facebook-sivultasi kotisivuillesi. Toimintakutsupainike sijaitsee Facebook-sivun yläosassa kansikuvan päällä ja se auttaa sivullasi kävijöitä tekemään toimintoja, jotka ovat tärkeitä liiketoiminnallesi. Painikkeen avulla voi esimerkiksi siirtyä suoraan verkkokauppaan tekemään ostoksia tai yhteydenottolomakkeelle pyytämään tarjousta.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: sosiaalinen media, facebook, toimintakehoite, call to action

Lisää kartta kotisivuillesi

Perjantai 12.12.2014 - Tiina Rönnberg

Kartan lisääminen kotisivuille onnistuu helposti Googlen tarjoamalla maksuttomalla karttapalvelulla. Lisää vain haluamasi osoite, ja palvelu sijoittaa sen kartalle. Kotisivuilla oleva kartta auttaa asiakkaitasi tai tapahtumaan osallistujia löytämään oikeaan osoitteeseen. Kotisivujesi kävijät voivat helposti suurentaa tai pienentää karttaa sekä hakea ajo-ohjeet merkitsemääsi osoitteeseen.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: kartta, karttapalvelu, vinkit, google

Lisätuloa kotisivuista TradeTrackerin kautta

Torstai 14.8.2014 - Tiina Rönnberg

Kumppanuusmarkkinoinnin eli affiliatemarkkinoinnin kautta voit liittyä helposti mainosverkostoon, jonka avulla voit saada lisätuloja kotisivuistasi. Kumppanuusmarkkinoinnissa mainostava yritys palkitsee kumppaneita, jotka ovat julkaisseet kotisivuillaan mainostajan mainoksia ja joiden kautta mainostaja on saanut omille sivuilleen kävijöitä, rekisteröityneitä käyttäjiä tai tilauksia.

Tavalliset, esimerkiksi yksityishenkilöiden tai yhdistysten, kotisivutkin voivat liittyä kumppanuusverkostoon ja saada mainostuloja esimerkiksi TradeTracker -palvelun kautta.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: bannerit, mainosbannerit, verkkomarkkinointi

Bannerimainonnalla lisäät näkyvyyttä

Perjantai 7.2.2014

Kun haluat tavoittaa laajan yleisön nopeasti, kokeile bannerimainontaa. Bannerilla tiedotat ajankohtaisista tarjouksista ja palveluista näkyvästi netin paraatipaikoilla ja saat saat kävijöitä sivuillesi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: bannerit, display, markkinointi, mainonta, verkkomarkkinointi

Ota Facebook haltuun

Tiistai 21.1.2014

Joko sinun yrityksesi on Facebookissa? Sosiaalinen media tarjoaa loistavan keinon päästä lähemmäs asiakkaita ja kasvattaa näkyvyyttä pienelläkin budjetilla. Tässä kirjoituksessa kerromme miten voit hyödyntää Facebookia markkinoinnissa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: sosiaalinen media, facebook, markkinointi, verkkomarkkinointi

Kattavat maksutavat täydentävät verkkokauppaasi

Tiistai 10.12.2013

Verkkomaksujen avulla verkkokauppasi asiakkaat voivat helposti maksaa ostoksensa joko verkkopankin kautta, laskulla tai vaikka luottokortilla. Maksutapojen valinta on yksi tärkeimmistä päätöksistä verkkokaupan perustamisvaiheessa, koska maksutavoilla voi olla suuri merkitys asiakkaan ostopäätökseen.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: verkkokauppa, maksutavat,

Vinkkejä hyvien kotisivujen tekemiseen

Tiistai 19.11.2013


Yksinkertaisimmillaan kotisivut ovat yrityksen käyntikortti verkossa, ja jo pelkistetytkin sivut auttavat tavoittamaan uusia asiakkaita. Näiden vinkkien avulla teet sivuistasi entistäkin toimivammat.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: vinkit, sisältö

Astu verkkomainonnan maailmaan Google AdWordsilla

Perjantai 4.10.2013

Google AdWords -verkkomainonta on eräs tehokkaimmista markkinoinnin muodoista, sillä sen avulla voit tavoittaa ihmisiä juuri sillä hetkellä, kun he hakevat tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. He siis ovat heti alusta asti valmiimpia ryhtymään haluamiisi toimenpiteisiin. Googlen verkon avulla tavoitat potentiaaliset asiakkaat lähes missä tahansa ja samalla voit kohdistaa viestisi tarkasti valitsemallesi maantieteelliselle alueelle.

Lue tästä kirjoituksesta viisi askelta Google-verkkomainonnan maailmaan.

Lue lisää »

35 kommenttia . Avainsanat: verkkomarkkinointi, verkkomainonta, google, markkinointi, adwords

Vanhemmat kirjoitukset »