Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Miten saat enemmän yhteydenottoja kotisivuiltasi?

Perjantai 28.9.2018 - Eveliina

Yhteydenottojen saaminen verkosta vaatii sen, että muutamat perusasiat ovat kohdallaan. Seuraavassa esittelemme muutaman vinkin, joiden avulla saadaan puhelin pirisemään, viestilaatikko pullistelemaan tai ajanvarauskalenteri näyttämään täysiä sarakkeita tulevien päivien kohdalla.

Varmista, että yhteydenotto on tehty sivustolla selkeäksi ja helpoksi

Tärkein peruspilari yhteydenottojen saamiselle on, että yhteydenotto on verkkosivuvierailijalle helppoa ja vaivatonta.

  • Jos haluat, että sinulle soitetaan, puhelinnumerosi täytyy löytyä helposti sivustoltasi. Yhä useammin yhteystietohaku tehdään mobiililaittella, joten pidä huolta että numero on click-to-call -linkkinä, jota painamalla numeroon pystyy soittamaan suoraan sivulta.
  • Jos haluat, että yhteydenottoja lomakkeen kautta, sijoita lomake joka sivulle ja pidä se lyhyenä ja yksinkertaisena.
  • Jos haluat, että asiakkaasi varaavat ajan verkossa, nosta ajanvarauspainike selkeästi esille kaikilla sivuston sivuilla.

Sen lisäksi, että yhteydenottotavat ovat selkeästi esillä ja löydettävissä, tulee sivustolla selkeästi neuvoa, mitä vierailijan tulisi tehdä, jos hän haluaa ottaa yhteyttä. Sivustolla tulee siis olla näkyvillä myös selkeät kehotteet, esimerkiksi ”Soita ja kysy lisää”, ”Täytä tarjouspyyntölomakkeemme” tai ”Varaa aika verkossa”. Näin asiakkaalle ei jää epäselväksi, miten hänen kannattaisi toimia, jos hän haluaa olla yhteydessä yritykseesi. Suorat kehotteet myös tutkitusti toimivat parhaiten ja houkuttelevat klikkaamaan.

Tarjoa relevanttia tietoa ja ohjaa kohti yhteydenottoa

Vaikka sivustolta löytyisikin kehotteet yhteydenottoon ja tarvittavat yhteystiedot, tulee sivuston myös vakuuttaa ottamaan yhtyettä. Sivustolta täytyy siis löytyä asiakkaan etsimä tieto, jonka perusteella sivustokävijä haluaa ottaa yhteyttä.

Esimerkiksi tarjoamasi tuotteet tai palvelut, niiden hinnat sekä työnäytteet ja aiempien asiakkaiden kommentit ovat kiinnostavaa tietoa, jotka ohjaavat asiakasta kohti yhteydenottoa.

Varmista, että tietosi näkyvät myös muualla kuin kotisivuillasi

Joskus asiakkaan ei tarvitse päästä edes kotisivuillesi asti, vaan hän voi tarvita vain yrityksesi puhelinnumeron. Tällöin on hyvä säästää asiakkaalta vaiva ja tarjota numerosi näkyville muun muassa Google My Business -tilillä tai Google Ads -mainoksessa.

Kun asiakas kirjoittaa Googlen hakukenttään yrityksesi nimen tai sopivan hakusanan, yrityksesi tiedot näkyvät hakusivun oikeassa laidassa Google My Business -tilin näyttöikkunassa ja/tai sivun yläosassa näkyvän mainoksen yhteydessä.

Jos asiakas on tehnyt haun mobiililaitteella, pystyy hän soittamaan yritykseesi suoraan vain puhelinnumeroasi klikkaamalla. Yrityksen yhteystiedot kannattaa pitää ajan tasalla myös muissa hakupalveluissa, joissa asiakkaat etsivät yrityksiä.

Tuo sivustollesi lisää liikennettä hakusanamainonnalla

Jos sivustosi ei vielä tuota tarpeeksi yhteydenottoja potentiaalisilta asiakkailta, kannattaa sinun mainostaa tuotettasi tai palveluasi laajemmalle yleisölle.

Google-hakusanamainonta on kustannustehokas tapa tavoittaa sellaisia potentiaalisia asiakkaita, jotka jo valmiiksi etsivät tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. Jos yrityksesi tarjoaa esimerkiksi kattoremontteja Jyväskylässä, yrityksellesi olisi varmasti hyödyllistä, jos sen mainos näkyisi silloin Googlessa, kun joku kirjoittaa hakukenttään ”kattoremontti Jyväskylä”. Kun haun tehnyt henkilö näkee mainoksen, klikkaa sitä ja päätyy verkkosivustollesi ja näkee tarvittavan informaation ja kehoituksen ottaa yhteyttä, on yhteydenotto jo hyvin lähellä.

Huolehdi, että kaikkiin yhteydenottoihin vastataan

Jos yritykselle on yhtäkkiä käynyt niin hyvin, että puhelin pirisee ja viestilaatikko pullistelee, on vaarana, että kaikkiin yhteydenottoihin ei ehditä vastaamaan. Nykypäivän somemaailmassa ja vanhanajan puskaradiossa sana kuitenkin kiirii nopeasti, ja yrityksen maine voi kärsiä, jos asiakkaat kokevat, että heidän yhteydenottoihinsa ei vastata – tai vastaukseen menee liian kauan.

Tämän takia on hyvä varautua siihen, että kun sivustoa on parannettu tai yritykselle on aloitettu hakusanamainonta, yhteydenottoja, tarjouspyyntöjä tai suoria ajanvarauksia myös tulee enemmän. Asiakkaille ei kannata myydä ei-oota, vaan tulevaan tilanteeseen on hyvä hieroa toimintastrategiat valmiiksi hyvissä ajoin ennakkoon.

2 kommenttia . Avainsanat: yhteydenotto, kotisivut, adwords

Astu verkkomainonnan maailmaan Google AdWordsilla

Perjantai 4.10.2013

Google AdWords -verkkomainonta on eräs tehokkaimmista markkinoinnin muodoista, sillä sen avulla voit tavoittaa ihmisiä juuri sillä hetkellä, kun he hakevat tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. He siis ovat heti alusta asti valmiimpia ryhtymään haluamiisi toimenpiteisiin. Googlen verkon avulla tavoitat potentiaaliset asiakkaat lähes missä tahansa ja samalla voit kohdistaa viestisi tarkasti valitsemallesi maantieteelliselle alueelle.

Lue tästä kirjoituksesta viisi askelta Google-verkkomainonnan maailmaan.

Lue lisää »

39 kommenttia . Avainsanat: verkkomarkkinointi, verkkomainonta, google, markkinointi, adwords

Kustannustehokasta mainontaa Googlen AdWords -mainoksilla

Maanantai 24.5.2010 - Pär Österlund

Google tarjoaa hakutulosten vieressä näytettäviä mainoksia. Niillä voit saada kävijöitä sivuillesi myös sellaisilla hakusanoilla, joilla sivustosi ei muuten löydy Googlen ensimmäiseltä sivulta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: markkinointi, adwords, google

Google Adwordsin lyhyt oppimäärä

Torstai 4.3.2010 - Sjoerd Handgraaf

Nettimainostaminen oli pitkään monimutkainen ja hämärä alue pienyrityksille. Mainostilaa kyllä pystyi ostamaan sivuilta, joilta uskottiin löytyvän mahdollisia asiakkaita, mutta kävijävirtojen tutkiminen oli vaivalloista ja aikaavievää. Yhtään helpompaa ei ollut arvioida sitä, olivatko sivulle tulleet kävijät oikeasti edes potentiaalisia asiakkaita.

Jos ongelmat kuulostavat tutuilta, Google tarjoaa täydellisen ratkaisun: Google Adwords.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: markkinointi, adwords