Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Näin tuotat hyvää sisältöä kotisivuillesi - 8 vinkkiä kirjoittajalle

Tiistai 21.8.2018 klo 8.57 - Eveliina

Kaipaavatko kotisivusisällöt päivitystä tai kokonaan uutta tekstisisältöä? Siispä sormenpäät näppäimistölle ja kirjoittamaan! Kiinnostavan, oikeakielisen ja hakukoneita miellyttävän verkkotekstin tuottaminen ei ole aivan simppeliä, mutta siinä voi kehittyä paremmaksi pienellä harjoittelulla.

1. Määrittele kotisivujesi tavoite

Mieti, mikä on kotisivujesi ensisijainen tavoite? Haluatko lisätä tuotteiden tai palveluiden myyntiä, kasvattaa sähköpostilistaa tai jakaa tietoa yrityksen tai järjestön toiminnasta? Sivustolle on ensiarvoisen tärkeää määritellä selkeä tavoite, sillä se ohjaa sinua kirjoittaessasi. Tavoite kiikarissasi sinun on helpompi tuottaa tekstiä, joka saattaa lukijan loogisesti eteenpäin haluttuun toimenpiteeseen saakka.

2. Tiedä, kenelle kirjoitat

Ketkä ovat kohderyhmääsi? Millainen on tyypillinen asiakkaasi? Puhuttele juuri häntä! Kun kirjoitat, pidä hänet mielessäsi. Haluaisiko hän, että puhut hänelle kuin oppilaalle, vaiko ystävälle tai naapurille? Useimmat lukijat arvostavat ystävällistä ja kehottavaa sävyä tiukkojen käskyjen tai persoonattomien informaatiotulvien sijaan.

3. Vältä vaikeaa ammattisanastoa

Käytä sanastoa, jonka lukijat ymmärtävät. Vaikka liiketoimintasi ja siihen liittyvät ammattitermit ovat sinulle tuttuja kuin taskunpohjasi, asiakkaasi ei todennäköisesti tunne niitä –  siksi juuri hän haluaa ostaa asiantuntijuuden ja palvelun sinulta. Pystyt todistamaan ammattitaitosi muullakin tavalla kuin käyttämällä ammattislangia, joka pahimmassa tapauksessa karkottaa hämmentyneen lukijan kilpailijasi sivuille.

4. Ole selkeä ja ytimekäs

Lukijoilla on verkossa todella lyhyt keskittymiskyky: useimmat surffailijat lukevat enintään kolmanneksen verkkosivun tekstisisällöistä. Kirjoita selkeitä ja napakoita lauseita sekä lyhyitä kappaleita. Kerro tärkein aina ensin ja täydentävät yksityiskohdat myöhemmin. Varsinkin mobiilissa pitkät virkkeet ja kilometrien pituiset kappaleet uuvuttavat lukijan.

Sivuston rakenteen on oltava selkeä, ja jokaisen sivun tulee keskittyä yhteen asiaan. Ohjaa ja linkitä sivulta aina yhteydenottoon – jos asiakas haluaa ottaa sinuun yhteyttä, yhteydenottolomakkeen tai soittopainikkeen täytyy olla yhden klikkauksen päässä! Pidä yhteystietosi esillä jokaisella sivulla myös sivun alapalkissa.

5. Otsikoi napakasti ja muotoile kohtuudella

Tiivistä tekstisisältösi olennaisimmat asiat pääotsikkoon ja väliotsikoihin, jotta lukijan on helppo luoda käsitys sivun sisällöstä yhdellä silmäyksellä. Elävöitä tekstiä ja korosta tärkeitä asioita listauksilla, numeroinneilla, lihavoinneilla ja kursivoinneilla. Tekstin muotoilun määrän suhteen kannattaa kuitenkin olla tarkkana, liiallinen muotoilu voi tehdä tekstistä sekavan oloisen.

6. Päivitä sisältöjä säännöllisesti

Ovatko kotisivut saavuttamassa reliikkiasemaa, ja säilyneet täysin muuttumattomina jo useamman vuoden ajan? Tuntuuko, että sivuille ei ole mitään päivitettävää, sillä mikään ei ole muuttunut? 

Kaikista toimintaasi liittyvistä muutoksista ja uudistuksista kannattaa tiedottaa kotisivuilla mahdollisimman nopeasti – jos asiakkaasi etsivät tietoa sivuiltasi sitä löytämättä, todennäköistä on, että lukija poistuu sivuilta jälkiä jättämättä. Myös muita yritykseesi tai järjestöösi liittyviä uutisia ja kuulumisia on hyvä päivittää sivuille. Niille kannattaa omistaa kokonaan oma sivunsa, jonka voi nimetä vaikkapa blogiksi tai uutissivuksi.  Myös hakukoneet arvostavat uutta ja päivitettyä sisältöä.

7. Huolehdi hakukoneystävällisyydestä

Koska viimeksi etsit kotisivuasi hakukoneista? Tekstisisältö vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka sivustosi sijoittuu hakukoneiden tuloksissa. Jos kirjoitat hakukoneeseen hakutermiksi tärkeimmän palvelusi ja toimialueesi, löydätkö kotisivujasi ensimmäiseltä, tai edes toiselta sivulta?

Määrittele jokaiselle sivulle yksi tavoitetta vastaava avainsana, jonka ympärille kirjoitat sivun tekstisisällön. Avainsana tuodaan esille ainakin pääotsikossa, mahdollisesti väliotsikossa ja muutaman kerran tekstissä, tekstin pituudesta riippuen. Hyvä avainsana on esimerkiksi juuri sen palvelun nimi, jonka sivulla esittelet. Useimmiten avainsanan kylkeen kannattaa liittää paikkakunnan nimi, jolla toimit, kuten ”Kasvohoito Kempele”. 

8. Ole oma itsesi

Aitous kannattaa aina, myös verkossa. Ole rehellinen: älä vähättele tai liioittele, tai esitä muuta, kuin mitä edustat. Erotu olemalla rohkeasti oma itsesi – persoonallisuus jää aina mieleen. Kerro esimerkiksi yrityksestäsi tai järjestöstäsi kertovalla sivulla tiivistetysti, kuinka kaikki alkoi – ihmisiä kiinnostavat tarinat.

Muista yhdistää oma persoonallinen otteesi edellä esiteltyihin vinkkeihin ja pidä punainen lanka käsissäsi koko matkan ajan – näin et voi mennä harhaan, ja matka taittuu oikeaan suuntaan.

Avainsanat: kotisivut, sisältö, blogi, artikkelit

Näin kotisivusi päivittyvät kuin itsestään

Perjantai 12.6.2015 - Tiina Rönnberg

Kotisivukoneen avulla voit päivittää kotisivujasi mistä vain, vaikka mökkilaiturilta tai rannalta aurinkovarjon alta, kunhan käytössäsi on tietokone ja internet-yhteys. Jos haluat kuitenkin unohtaa kotisivut hetkeksi, on monista Kotisivukoneen ominaisuuksista löytyvä ajastustoiminto näppärä apuri. Ajastustoimintojen avulla saat sivut päivittymään säännöllisesti vaikka itse kirmailisitkin jo lomalaitumilla.

Lue lisää »

Avainsanat: ajastustoiminto, uutiset, verkkokauppa, blogi, kyselyt ja lomakkeet, pikakyselyt, ravintolaominaisuus

Jos sinulla olisi 30 minuuttia parantaa kotisivujasi?

Torstai 24.2.2011 - Helena Rebane

Suurin osa Kotisivukoneen käyttäjistä on yrittäjiä – ihmisiä ketkä ovat yleensä äärimmäisen kiireisiä. Toisaalta joskus heiltäkin saattaa löytyä hieman ylimääräistä aikaa. Näiden ylimääräisten minuuttien harvinaisuudesta johtuen ne kannattaa käyttää hyödyksi parhaalla mahdollisella tavalla.

Tässä kolme hyvää ehdotusta kotisivujen parantamiseen vain 30 minuutissa.

Lue lisää »

Avainsanat: vinkit, blogi, uutiset, palautelomake

Sosiaalinen media? Mitä se on?

Maanantai 27.9.2010 - Vieraskirjoittaja: Teemu Kinnunen

Sosiaalinen media on jo pitkään ollut hirvittävän hypetyksen (=suurennellaan ja luodaan kohtuuttoman suuria odotuksia) kohteena. Puhutaan, että miten kaikki siirtyy internetiin ja sosiaaliseen mediaan. Puhutaan siitä miten tärkeää sosiaalinen media on yritykselle, joka haluaa menestyä ja saada näkyvyyttä. Mutta kuinka moni oikeasti edes tietää mitä tarkoittaa sosiaalinen media?

Lue lisää »

Avainsanat: sosiaalinen media, sisältö, blogi, facebook, youtube, web 2.0

Kuinka markkinoit blogiasi

Maanantai 5.7.2010 - Heikki Tirkkonen

Internetin blogitarjontaan tulee päivittäin tuhansia uusia blogeja, joiden kirjoittajat toivovat, heidän tuotoksestaan tulevan seuraava suuri hitti. Monet kuvittelevat, harhaanjohtavasti, blogeista tulevan automaattisesti suosittuja.  Muuta ei tarvita kuin blogin luonti ihmismassojen ilmaantuessa hyökyaallon lailla paikalle. Tätä mentaliteettia ei luonnollisestikaan voida soveltaa 99-prosenttiin blogeista.

Suurin kysymys blogin menestyksen ympärillä on tuttu miksi. Miksi ihmiset lukisivat juuri sinun blogiasi? Sinulla on kiinnostavia asioita ja mielipiteitä jaettavana, mutta onko se relevanttia muille. Oletko tietyn aiheen asiantuntija vai haluatko saada viestisi kuuluville. Kun löydät yhteenkään näistä vastauksen, olet jo päässyt hyvään alkuun.

Lue lisää »

Avainsanat: vinkit, blogi, sosiaalinen media, viestintä, hakukoneoptimointi

4 vinkkiä blogin aloittamiseen

Perjantai 28.5.2010 - Helena Rebane

Blogi on Kotisivukoneen suosituimpia ominaisuuksia. Bloggauksesta onkin tullut erittäin suosittu tapa niin yksityishenkilöiden kuin yhdistystenkin kesken levittää sanomaa ja kommunikoida muiden kanssa.

Jos sinulla ei ole vielä blogia ja olet ajatellut aloittavasi sellaisen, tässä on muutama vinkki kuinka aloittaa blogikirjoittelu Kotisivukoneella.

Lue lisää »

Avainsanat: vinkit, blogi, markkinointi, viestintä