Tiistai 21.8.2018 klo 8.57 - Eveliina
Kaipaavatko kotisivusisällöt päivitystä tai kokonaan uutta tekstisisältöä? Siispä sormenpäät näppäimistölle ja kirjoittamaan! Kiinnostavan, oikeakielisen ja hakukoneita miellyttävän verkkotekstin tuottaminen ei ole aivan simppeliä, mutta siinä voi kehittyä paremmaksi pienellä harjoittelulla.
1. Määrittele kotisivujesi tavoite
Mieti, mikä on kotisivujesi ensisijainen tavoite? Haluatko lisätä tuotteiden tai palveluiden myyntiä, kasvattaa sähköpostilistaa tai jakaa tietoa yrityksen tai järjestön toiminnasta? Sivustolle on ensiarvoisen tärkeää määritellä selkeä tavoite, sillä se ohjaa sinua kirjoittaessasi. Tavoite kiikarissasi sinun on helpompi tuottaa tekstiä, joka saattaa lukijan loogisesti eteenpäin haluttuun toimenpiteeseen saakka.
2. Tiedä, kenelle kirjoitat
Ketkä ovat kohderyhmääsi? Millainen on tyypillinen asiakkaasi? Puhuttele juuri häntä! Kun kirjoitat, pidä hänet mielessäsi. Haluaisiko hän, että puhut hänelle kuin oppilaalle, vaiko ystävälle tai naapurille? Useimmat lukijat arvostavat ystävällistä ja kehottavaa sävyä tiukkojen käskyjen tai persoonattomien informaatiotulvien sijaan.
3. Vältä vaikeaa ammattisanastoa
Käytä sanastoa, jonka lukijat ymmärtävät. Vaikka liiketoimintasi ja siihen liittyvät ammattitermit ovat sinulle tuttuja kuin taskunpohjasi, asiakkaasi ei todennäköisesti tunne niitä – siksi juuri hän haluaa ostaa asiantuntijuuden ja palvelun sinulta. Pystyt todistamaan ammattitaitosi muullakin tavalla kuin käyttämällä ammattislangia, joka pahimmassa tapauksessa karkottaa hämmentyneen lukijan kilpailijasi sivuille.
4. Ole selkeä ja ytimekäs
Lukijoilla on verkossa todella lyhyt keskittymiskyky: useimmat surffailijat lukevat enintään kolmanneksen verkkosivun tekstisisällöistä. Kirjoita selkeitä ja napakoita lauseita sekä lyhyitä kappaleita. Kerro tärkein aina ensin ja täydentävät yksityiskohdat myöhemmin. Varsinkin mobiilissa pitkät virkkeet ja kilometrien pituiset kappaleet uuvuttavat lukijan.
Sivuston rakenteen on oltava selkeä, ja jokaisen sivun tulee keskittyä yhteen asiaan. Ohjaa ja linkitä sivulta aina yhteydenottoon – jos asiakas haluaa ottaa sinuun yhteyttä, yhteydenottolomakkeen tai soittopainikkeen täytyy olla yhden klikkauksen päässä! Pidä yhteystietosi esillä jokaisella sivulla myös sivun alapalkissa.
5. Otsikoi napakasti ja muotoile kohtuudella
Tiivistä tekstisisältösi olennaisimmat asiat pääotsikkoon ja väliotsikoihin, jotta lukijan on helppo luoda käsitys sivun sisällöstä yhdellä silmäyksellä. Elävöitä tekstiä ja korosta tärkeitä asioita listauksilla, numeroinneilla, lihavoinneilla ja kursivoinneilla. Tekstin muotoilun määrän suhteen kannattaa kuitenkin olla tarkkana, liiallinen muotoilu voi tehdä tekstistä sekavan oloisen.
6. Päivitä sisältöjä säännöllisesti
Ovatko kotisivut saavuttamassa reliikkiasemaa, ja säilyneet täysin muuttumattomina jo useamman vuoden ajan? Tuntuuko, että sivuille ei ole mitään päivitettävää, sillä mikään ei ole muuttunut?
Kaikista toimintaasi liittyvistä muutoksista ja uudistuksista kannattaa tiedottaa kotisivuilla mahdollisimman nopeasti – jos asiakkaasi etsivät tietoa sivuiltasi sitä löytämättä, todennäköistä on, että lukija poistuu sivuilta jälkiä jättämättä. Myös muita yritykseesi tai järjestöösi liittyviä uutisia ja kuulumisia on hyvä päivittää sivuille. Niille kannattaa omistaa kokonaan oma sivunsa, jonka voi nimetä vaikkapa blogiksi tai uutissivuksi. Myös hakukoneet arvostavat uutta ja päivitettyä sisältöä.
7. Huolehdi hakukoneystävällisyydestä
Koska viimeksi etsit kotisivuasi hakukoneista? Tekstisisältö vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka sivustosi sijoittuu hakukoneiden tuloksissa. Jos kirjoitat hakukoneeseen hakutermiksi tärkeimmän palvelusi ja toimialueesi, löydätkö kotisivujasi ensimmäiseltä, tai edes toiselta sivulta?
Määrittele jokaiselle sivulle yksi tavoitetta vastaava avainsana, jonka ympärille kirjoitat sivun tekstisisällön. Avainsana tuodaan esille ainakin pääotsikossa, mahdollisesti väliotsikossa ja muutaman kerran tekstissä, tekstin pituudesta riippuen. Hyvä avainsana on esimerkiksi juuri sen palvelun nimi, jonka sivulla esittelet. Useimmiten avainsanan kylkeen kannattaa liittää paikkakunnan nimi, jolla toimit, kuten ”Kasvohoito Kempele”.
8. Ole oma itsesi
Aitous kannattaa aina, myös verkossa. Ole rehellinen: älä vähättele tai liioittele, tai esitä muuta, kuin mitä edustat. Erotu olemalla rohkeasti oma itsesi – persoonallisuus jää aina mieleen. Kerro esimerkiksi yrityksestäsi tai järjestöstäsi kertovalla sivulla tiivistetysti, kuinka kaikki alkoi – ihmisiä kiinnostavat tarinat.
Muista yhdistää oma persoonallinen otteesi edellä esiteltyihin vinkkeihin ja pidä punainen lanka käsissäsi koko matkan ajan – näin et voi mennä harhaan, ja matka taittuu oikeaan suuntaan.
|
Avainsanat:
kotisivut,
sisältö,
blogi,
artikkelit
|
Tiistai 19.11.2013
Yksinkertaisimmillaan kotisivut ovat yrityksen käyntikortti verkossa, ja jo pelkistetytkin sivut auttavat tavoittamaan uusia asiakkaita. Näiden vinkkien avulla teet sivuistasi entistäkin toimivammat.
Lue lisää »
|
Avainsanat:
vinkit,
sisältö
|
Tiistai 10.9.2013 - Heikki Tirkkonen
Kotisivukoneen avulla voit lisätä sivuston vasempaan tai oikeaan laitaan sisältölaatikoita. Näihin sisältölaatikoihin voi laittaa esim. kuvia, yhteystiedot tai vaikka linkin omille Facebook-sivuille.
Laatikot tulevat lähtökohtaisesti näkyviin sivuston jokaiselle sisältösivulle. Ajoittain on kuitenkin tarpeellista, että esim. Facebook-laatikko (tai mikä tahansa muu sisältölaatikko) olisi näkyvissä vain vaikka etusivulla. Tämän toteuttaminen on myös mahdollista Kotisivukoneen avulla, mutta vaatii pientä CSS-osaamista. Jos haluat saada jonkin sisältölaatikon näkymään vain etusivulla, tai jollain muulla sisältösivulla, seuraa tässä kirjoituksessa olevia ohjeita.
Lue lisää »
|
Avainsanat:
vinkit,
sisältö,
sisältölaatikot,
ulkoasu,
css
|
Perjantai 26.4.2013 - Heikki Tirkkonen
Ankkurilinkki tarkoittaa pikalinkkiä saman sivun johonkin toiseen osaan. Ankkurilinkit voivat johtaa mihin tahansa saman sivun osioihin, kuten esimerkiksi tekstikappaleisiin. Paljon tekstiä sisältävillä sivuilla ankkurilinkit ovat nopea tapa siirtyä haluttuun kohtaan sivulla sen sijaan, että joutuu selaamaan sivua etsiessään tiettyä sisältöä.
Tässä kirjoituksessa näytämme esimerkin miten ankkurilinkkien avulla tehdään pikalinkit sivun väliotsikoihin.
Lue lisää »
|
Avainsanat:
sisältö,
ankkurilinkki
|
Torstai 14.2.2013 - Tiina Rönnberg
Tässä kirjoituksessa opastamme miten saat lisättyä kotisivuillesi Facebookin yhteisöliitännäisen, jonka avulla kotisivuilla saadaan näkymään Facebook -sivujesi päivityksiä ja kotisivuilla kävijöitä saadaan ohjattua myös Facebook -sivuillesi.
Lue lisää »
|
Avainsanat:
facebook,
sosiaalinen media,
sisältö
|
Maanantai 26.11.2012 - Tiina Rönnberg
Kotisivujesi tärkeimpiä elementtejä on päävalikko. Se toimii kotisivujesi sisällysluettelona ja auttaa sivuillasi kävijää löytämään etsimänsä sekä liikkumaan kotisivujesi sisällä.
Tässä kirjoituksessa annamme muutaman vinkin selkeän ja toimivan päävalikon tekemiseen.
Lue lisää »
|
Avainsanat:
vinkit,
päävalikko,
rakenne,
sisältö,
ulkoasu
|
Torstai 8.3.2012 - Tiina Rönnberg
Viimeisimmässä päivityksessä olemme parantaneet komponenttien käytettävyyttä ja nyt myös kotisivujen etusivun tekeminen on mahdollista komponenttien avulla.
Lue lisää »
|
Avainsanat:
sisältö,
rakenne,
ulkoasu,
komponenttisivu
|
Maanantai 27.6.2011 - Tiina Rönnberg
Kotisivukone on julkistanut uuden entistäkin helpomman tavan luoda kotisivujen sisältösivuja. Komponenttien avulla saat asemoitua kotisivuillesi helpommin kuvia ja tekstiä. Myös esimerkiksi GoogleMaps -kartan ja YouTube -videoiden lisääminen onnistuu kätevästi komponenttien avulla.
Erilaisia sisältökomponentteja löytyy alalaidan valikosta ja niiden lisäys onnistuu helposti raahaamalla. Tartut vain hiirellä haluamaasi komponenttiin ja vedät sen paikalleen. Kuvien lisäyskin onnistuu yhtä vaivattomasti vetämällä kuva joko oletuskuvan päälle tai tekstikappaleen sisään. Olemme lisänneet Tiedostoselaimeen valmiiksi myös useita kuvituskuvia vapaaseen käyttöösi.
Lue lisää »
|
Avainsanat:
sisältö,
rakenne,
ulkoasu,
kartta,
video,
youtube,
komponenttisivu
|
Maanantai 11.4.2011
Sivuston sisällön luominen ei ole rakettitiedettä, mutta muutamia perusasioita kannattaa silti ottaa huomioon. Tähän kirjoitukseen olemme keränneet muutamia perusasioita, joita hyviltä kotisivuilta tulisi löytyä.
Lue lisää »
|
Avainsanat:
sisältö
|
Torstai 21.10.2010 - Sjoerd Handgraaf
Tässä kirjoituksessa käsitellään kuvien tekijänoikeuksia. Huomaamme silloin tällöin asiakkaidemme käyttävän sivuillaan internetistä löytyneitä kuvia. Toisin kuin yleisesti luullaan niin tämä on laitonta, ovatpa kuvat muokattuja tai ei. Ongelma ei ehkä ole niin suuri pienillä henkilökohtaisilla kotisivuilla, mutta yrityksen kotisivuilla laittomat kuvat voivat tuoda todellisia ei-toivottuja seurauksia.
Lue lisää »
|
Avainsanat:
vinkit,
sisältö,
kuvat,
kuvapankit,
tekijänoikeudet
|
Maanantai 27.9.2010 - Vieraskirjoittaja: Teemu Kinnunen
Sosiaalinen media on jo pitkään ollut hirvittävän hypetyksen (=suurennellaan ja luodaan kohtuuttoman suuria odotuksia) kohteena. Puhutaan, että miten kaikki siirtyy internetiin ja sosiaaliseen mediaan. Puhutaan siitä miten tärkeää sosiaalinen media on yritykselle, joka haluaa menestyä ja saada näkyvyyttä. Mutta kuinka moni oikeasti edes tietää mitä tarkoittaa sosiaalinen media?
Lue lisää »
|
Avainsanat:
sosiaalinen media,
sisältö,
blogi,
facebook,
youtube,
web 2.0
|
Maanantai 23.8.2010 - Sjoerd Handgraaf
Aloitetaanpa kysymyksellä. Jos kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, mitä kaikkea kertoo yksi lyhyt video?
Retoriseen kysymykseen ei kuitenkaan tarvitse arvailla lukuja, mutta toivottavasti vertauskuvasta käy ilmi videon ilmaisuvoima. Videopätkät voivat olla hyvin hurmaavia ja vakuuttavia myynnin työkaluja. Oli myytävä tuote mitä tahansa, tarkemman, vakuuttavamman ja ostopelkoja hälventävän vaikutuksen aikaansaaminen on huomattavasti helpompaa videolla kuin pelkällä tuotekuvauksella – vaikka siihen olisi liitetty kuvia.
Lue lisää »
|
Avainsanat:
vinkit,
sisältö,
video,
youtube
|
Maanantai 16.8.2010 - Helena Rebane
Selattuasi tylsää ja hengetöntä valokuva-albumia tuskin haluat laatia samanlaista itse. Vältä siis yleisimmät virheet ja luo viehättävä ja toimiva albumi näiden viiden vinkin avulla.
Lue lisää »
|
Avainsanat:
vinkit,
sisältö,
valokuva-albumi
|
Maanantai 21.6.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund
Kotisivujen pitää kehottaa kävijää toimimaan. Usein tämä tarkoittaa, että kävijää pyydetään ostamaan tarjolla oleva tuote tai palvelu.
Jokainen kotisivujen kautta kauppoja metsästänyt yrittäjä tietää, että tässä piilee ongelma. Vain aniharva kävjiä on tarpeeksi vakuuttunut luopuakseen rahoistaan siltä istumalta.
Kotisivuillasi pyörii siis paljon kiinnostuneita kävjöitä, mutta vain vähän ostopäätöksen tehneitä selailijoita. Siksi on tärkeää vastata kysymykseen "Olen kiinnostunut, mitä teen?"
Lue lisää »
|
Avainsanat:
sisältö,
suunnittelu,
tavoite
|
Perjantai 4.6.2010 - Heikki Tirkkonen
Olet saattanut huomata, että Kotisivukoneella luodut sivut saavat numeerisen osoitteen, esimerkiksi www.sinunsivusi.fi/4. Nämä URL-osoitteet muodostuvat sivujen määrän mukaan. Eli esimerkissä oleva sivu olisi neljänneksi luotu. On olemassa myös tapa, jolla voit muodostaa selkokielisiä osoitteita, kuten esimerkiksi www.sinunsivusi.fi/info. Näin saat sisällytettyä myös itse osoitteeseen tärkeitä tietoja, kuten mistä sivu kertoo. Sitä tarvitset, jos linkität sivun blogiin, foorumille tai toiselle sivustolle.
Lue lisää »
|
Avainsanat:
vinkit,
sisältö
|
Perjantai 21.5.2010 - Tiina Rönnberg
Jos haluat nostaa ajankohtaisia asioita tai tarjouksia paremmin esiin kotisivuillasi voit tehdä sen sisältölaatikoiden avulla, jotka näkyvät kotisivujesi sivupalstassa. Sisältölaatikoilla voit myös keventää päävalikossasi olevien linkkien määrää.
Lue lisää »
|
Avainsanat:
vinkit,
sisältö,
sisältölaatikot
|
Maanantai 10.5.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund
Hyvät kotisivut on helppo tunnistaa, mutta vaikea tehdä. Hyvillä kotisivuilla on usein tiettyjä yhteisiä tekijöitä. Arvioi tämän listan perusteella omia kotisivujasi ja tee niistä jokaisen arviointikerran jälkeen hieman paremmat.
Lue lisää »
|
Avainsanat:
sisältö,
suunnittelu,
ulkoasu
|
Perjantai 7.5.2010 - Helena Rebane
Kun olet saanut kotisivusi avattua ja päättänyt miltä haluat sivujen näyttävän sekä minkälaista sisältöä haluat eri sisältösivuilla olevan, on aika miettiä miten sisältö kannattaa esittää, jotta se näyttää mahdollisimman houkuttelevalta.
Lue lisää »
|
Avainsanat:
vinkit,
sisältö
|
Maanantai 3.5.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund
Myyvät kotisivut voi kärjistetysti jakaa kahteen kastiin:
- Kaupan päättämiseen tähtäävät kotisivut, eli esimerkiksi verkkokaupat tai muut sivustot, jotka pyrkivät saamaan asiakkaan tekemään tilauksen.
- Myyntiprosessin aloittamiseen tähtäävät kotisivut, eli sellaiset sivut, jotka pyrkivät saamaan asiakkaan yhteystiedot sähköpostia, puhelua tai tapaamista varten.
Lue lisää »
|
Avainsanat:
sisältö,
tavoite
|
Perjantai 30.4.2010 - Helena Rebane
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja video kertoo enemmän kuin miljoona kuvaa. Sen takia näytämmekin nyt helpon tavan liittää videoita kotisivuille!
Helpoiten videon saa sivuille lähettämällä se ensin videonjakopalveluun, kuten YouTubeen tai Vimeoon. Näiden palveluiden kautta videot toimivat suoraan selaimeen latautuvan videosoittimen kautta ja toimivat käytännössä kaikilla koneilla suoraan. Vaikket olisikaan aikaisemmin käyttänyt näitä palveluita, ei syytä huoleen - palveluiden käyttö on helppoa ja nopeaa.
Lue lisää »
|
Avainsanat:
sisältö,
video,
youtube
|
Vanhemmat kirjoitukset »
|
|