Kotisivukoulu
Hyvät kotisivut - näin onnistut kotisivujen kanssaMaanantai 10.5.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Hyvät kotisivut on helppo tunnistaa, mutta vaikea tehdä. Hyvillä kotisivuilla on usein tiettyjä yhteisiä tekijöitä. Hyvät kotisivut ovat mielestäni: Kävijään ja kävijän tarpeeseen keskittyvätKotisivujesi pitää palvella kävijää. Älä rakenna kotisivujasi oman organisaatiosi mukaisesti, vaan sen mukaan, miten asiakkaasi näkevät maailman. Pyydä asiakkailta ja myyjiltä näkemyksiä siihen, miten asiat heidän mielestään ovat. KonkreettisetKorulauseet eivät kuulu kotisivuille. Netissä haetaan määrätietoisesti ratkaisuja ongelmiin ja käytännön ihmiset haluavat käytännön vastauksia. Jos ylläpidät teoreettisen filosofian keskustelupalstaa tilanne on tietysti toinen, mutta sinun yrityksesi sivuilta etsitään tietoa sinun yrityksesi tuotteista ja palveluista. Kerro niistä konkreettisesti ja selkokielisesti. MäärätietoisetMäärätietoiset kotisivut saavat kävijät toimimaan. On huomattavasti mukavampi käyttää kotisivuja, joissa joku on ajatellut asiat valmiiksi puolestani. Helpot käyttääMe ihmiset olemme laiskoja ja (ainakin omasta mielestämme) kiireisiä. En minä jaksa kovin montaa hetkeä yrittää ymmärtää jonkun muun hienoja ideoita. Ellen löydä etsimääni poistun ja katsastan seuraavaksi kilpailijan. SelkeätJos kotisivusi ovat helppokäyttöiset ja konkreettiset, ne ovat luultavasti myös selkeät. Kiinnitä huomiota siihen, että sivuja selaillaan kiireessä ja vaikeatkin asiat pitää yksinkertaistaa ja kiteyttää, jotta niistä saa helposti kiinni. Kasaa yhteen kuuluvat sisällöt ja toiminnot yhteen.
Jos olet tekemässä yrityksellesi kotisivuja, et luultavasti osu oikeaan ensimmäisellä yrittämällä. En minäkään, vuosien harjoittelusta huolimatta. Kotisivut ovat prosessi; niitä voit jatkuvasti parantaa, askel kerrallaan. Arvioi yllä olevan listan perusteella omia kotisivujasi ja tee niistä jokaisen arviointikerran jälkeen hieman paremmat.
|
Avainsanat: sisältö, suunnittelu, ulkoasu |