Verkkosivujesi välittämä tunnelma kertoo vierailijalle vahvaa tarinaa. Tuon tarinan tulisi olla harkittu ja kuvastaa mahdollisimman aidosti yritystäsi tai järjestöäsi – ja verkkosivujesi sekä muun verkkomateriaalisi kuvitus on tässä tärkeässä roolissa.
Parhaiten välität yrityksesi tunnelmaa aidoilla ja laadukkailla, ammattilaisen ottamilla kuvilla yrityksesi todellisesta toimintaympäristöstä. Aina nuo kuvat eivät kuitenkaan riitä eheän kokonaisuuden ja halutun tunnelman luomiseksi, ja silloin kannattaa turvautua kuvapankkien laajoihin valikoimiin.
Vinkit kuvien valintaan
Kuvapankkien anti kattaa otoksia laidasta laitaan ja runsaudenpula voi sokaista kokemattoman kuvienetsijän. Siksi annamme muutamia hyviä neuvoja siitä, mitä tulee ottaa huomioon kuvapankkikuvia yrityksen kotisivuille valitessa, ja lopuksi vinkkaamme myös ilmaisia kuvapankkeja, joista kuvien metsästys on hyvä aloittaa.
- Mieti, millaisen kuvan haluat yrityksestäsi välittää
Kuvapankkien valikoimat ovat niin laajoja, että ilman selkeää ajatusta siitä, miltä haluat yrityksesi kuvamaailman näyttävän, voit tulla haalineeksi hyvin sekalaisen sarjan erilaisia kuvia ilman selkeää yhtenäistä linjaa. Määrittele ja kirkasta mieleesi siis ensin yrityksesi tai järjestön brändi, värimaailma, arvot ja yrityskuva, jonka haluat välittää, ja suunnittele kuvamaailma tukemaan eheästi edellä mainittuja – näin vältyt varmemmin hämmentävältä sillisalaatilta. - Etsi oikenlaista kuvaa oikeaan käyttötarkoitukseen
Etsitkö kuvituskuvaa kotisivujen välilehden banneriin, uutiskirjeeseen tai vaikkapa blogitekstin kuvitukseen? Kuvan tehtävä on tukea ja vahvistaa viestiäsi, joten mieti aina tarkkaan, millaisella kuvalla haluat kutakin viestiäsi tehostaa. Kuvapankkien kuvat ovat aina yleisempiä, yrityksesi omat kuvat yksityiskohtaisempia ja persoonallisempia. Jos yhdistelet molempia, tee myös se harkiten. - Pyri aitouteen kuvakielessäsi
Taiteelliset kuvat ovat oma lukunsa ja ne on helppo erottaa oikeita ympäristöjä ja aitoja tilanteita kuvaavista otoksista. Mutta kun etsit jälkimmäisiä kuvapankeista, ole tarkkana. Ihmiset kuvapankkien kuvissa saattavat olla usein teennäisesti poseeraavia tai maisemakuvat vahvasti käsiteltyjä. Joskus kuvat eivät myöskään sovi perisuomalaisen yrityksen imagoon – mutta kaikki riippuu viime kädessä siitä, millaisen kuvan tahdot yrityksestäsi välittää. Aidot, laadukkaat kuvat luovat luotettavimman vaikutelman. - Tunne kilpailijoidesi kuvamaailma
Millaisia kuvia muut alan yritykset käyttävät ja mitä voit oppia heiltä? Haluatko olla kuin he, vai erottua jollain tavalla eduksesi? Kotisivujen ja yrityksen muun verkko- ja painetun materiaalin kuvamaailman luominen ei tarkoita vain tyhjän tilan täyttämistä millä tahansa kuvalla, vaan liittyy olennaisena osana yrityksen brändistrategiaan. Tee siis myös tutkimusta kilpailijoidesi sivuilla ennen kuin ryhdyt hankkimaan kuvia. - Muista kuvien tekijänoikeudet ja niiden merkitseminen
Kaikkea julkaistavaa materiaalia koskettavat säädökset siitä, miten ja missä yhteydessä niitä saa käyttää ja miten tekijänoikeudet tulee niiden yhteydessä merkitä – sama pätee kuvamateriaaliin. Joidenkin kuvien käyttö on kielletty kaupallisissa yhteyksissä, joissain tekijänoikeuksia ei tarvitse merkitä, jotkut kuvat taas vaativat kuvaajan merkitsemisen kuvan yhteyteen. Ole näissä tarkkana, ettet joudu vastaamaan kuvien käyttöoikeuksien omistajalle myöhemmin. Tutustu myös yleisiin, kuvien käyttöä koskeviin Creative Commons -lisensseihin ja -sääntöihin.
Ilmaisia kuvapankkeja käyttöösi
Kuvapankkeja on netti pullollaan, ja niitä löytää Googlesta vaivattomasti. Vertailu kannattaa, jotta löydät omalle yrityksellesi sopivimmat kuvalähteet. Yleensä kuvapankki vaatii vähintään kirjautumisen, usein myös maksun per käytetty kuva tai esimerkiksi kuukausittaisen korvauksen kuvapankin vapaasta käytöstä. Harkitse omaa tarvettasi ennen sitoutumista tiettyyn kuvapankkiin. Lopuksi vinkkaamme sinulle muutamia ilmaisia kuvapankkeja, joista on hyvä lähteä liikkeelle.
- Pexels – Laadukas ja monipuolinen kuvapankki niin yksityis- kuin kaupalliseen käyttöön. Kuvat ovat vapaasti muokattavissa, eikä tekijänoikeuksia tarvitse mainita.
- Unsplash – Laadukkaita, erottuvia otoksia, joita voit käyttää vapaasti kaupallisissa yhteyksissä.
- Stocksnap.io – Laaja ja monipuolinen valikoima käyttöoikeusvapaita, ilmaisia kuvia.
- Pixabay – Creative Commons CC0-lisenssillä julkaistuja kuvia, eli vapaassa käytössä myös kaupallisiin tarkoituksiin.
- Picjumbo – Laaja valikoima eri aiheisia kuvia, joiden etsinnässä auttavat monipuoliset hakutoiminnot. Sisältää enemmän “peruskuvia” kuin vaikkapa Unsplash.
- Kuviasuomesta.fi – kotimaisia, käyttöoikeusvapaita maisemakuvia, joskin valikoima ei kovin laaja, ja hakutoimintoa ei ole.
- ISO Republic – laaja valikoima niin perinteisempiä kuvapankkiotoksia kuin uniikimpia kuvia. Hakutoiminto ei tosin yhtä toimiva, kuin listan yläpään kuvapankeissa.