Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Google Adwordsin lyhyt oppimäärä

Torstai 4.3.2010 - Sjoerd Handgraaf


Nettimainostaminen oli pitkään monimutkainen ja hämärä alue pienyrityksille. Mainostilaa kyllä pystyi ostamaan sivuilta, joilta uskottiin löytyvän mahdollisia asiakkaita, mutta kävijävirtojen tutkiminen oli vaivalloista ja aikaavievää. Yhtään helpompaa ei ollut arvioida sitä, olivatko sivulle tulleet kävijät oikeasti edes potentiaalisia asiakkaita.

Jos ongelmat kuulostavat tutuilta, Google tarjoaa täydellisen ratkaisun: Google Adwords.

Mikä on Google Adwords?

Google Adwords on mainosohjelma, jossa maksetaan määrätty summa mainoksiin kohdistuneista klikkauksista. Google julkaisi tuotteen ensimmäisen kerran vuonna 2003 ja sen käyttö on kasvanut nopeasti siitä lähtien.

Miten se toimii?

Palvelussa luodut mainokset näytetään tavallisten Google-hakujen yhteydessä, varsinaisten hakutulosten vierellä ja yläpuolella. Alla olevassa kuvassa on esimerkkihaku, jossa Adwordsin kautta ostetut mainokset näkyvät korostettuina.

googleadwordsavaimenpera.jpg

Miksi käyttää Google Adwordsia?

Googlen hakutulosten ensimmäiseksi pääseminen hakuoptimoinnin avulla voi olla vaikea ja aikaa vaativa tavoite. Google Adwordsin avulla voi ostaa paikan hakutulosten ensimmäiseltä sivulta. Hakusanat, joilla mainos näkyy, voidaan valita itse.

Jos esimerkiksi sivuilla myydään avaimenperiä, voi olla vaikeaa päästä hakutulosten kärkeen. Google Adwordsin avulla voi esiintyä sponsorilinkkien listalla silloin, kun joku tekee Google-haun sanalla "avaimenperä".

Ja mikä parasta, kampanjan voi kohdistaa tarkasti omien tarpeiden mukaan. Avainsanojen lisäksi kampanjan voi kohdistaa jollekin tietylle alueelle, tiettyyn aikaan, tietylle kieliryhmälle sekä muilla tavoilla! Jos liike myy avaimenperiä Tampereella, palvelussa voi varmistaa, että mainos näkyy vain surffaajille, jotka hakevat "avaimenperä"-sanalla, arkipäivinä, Tampereen alueella!

Paljonko se maksaa?

Juuri sen verran kuin itse haluaa! Google Adwordsiin voi asettaa enimmäisrahamäärän, jonka haluaa kampanjaan käyttää. Kampanjan voi pysäyttää, lopettaa tai poistaa milloin haluaa. Tämä mahdollistaa lyhyet kampanjat esimerkiksi väliaikaisia tarjouksia varten: kampanjan voi lopettaa heti kun tarjous loppuu.

Kun palvelun toimintamalli on selkeä, kannattaa miettiä onko tämä sopiva palvelu juuri omalle sivustolle, yritykselle tai tuotteelle. Vaikka Adwords saattaa kuulostaa lyömättömältä mainostuskanavalta pienyrityksille, ei se sovellu kuitenkaan aivan kaikkien markkinointitarpeisiin.

 

Avainsanat: markkinointi, adwords