Tagline, eli suomeksi iskulause tai huipennus, on se muutaman sanan teksti logon alapuolella. Vaikka tagline-sanan voi sanakirjan mukaan suomentaa sloganiksi, ne eivät ole ollenkaan sama asia.
Tagline, eli suomeksi iskulause tai huipennus, on se muutaman sanan teksti logon alapuolella. Vaikka tagline-sanan voi sanakirjan mukaan suomentaa sloganiksi, ne eivät ole ollenkaan sama asia.
Sloganin tarkoitus on esimerkiksi mainoksen lopuksi tiivistää tärkein hyöty sellaiseen muotoon, jonka asiakas muistaa. Hyvä slogan jää ikään kuin "soimaan päähän". Tagline puolestaan pyrkii selittämään muutamalla sanalla, mitä sinulta saa.
Taglinen tehtävä on kertoa sivuillesi eksyneelle selailijalle, mitä sinulta ja sinun sivuiltasi saa. Hyvä tagline tiivistää tärkeimmän arvolupauksesi enintään viiteen sanaan.
Joitakin esimerkkejä hyvistä taglineista
- Suomenkielisiä ammattikirjoja
- Kotisivut PK-yritykselle päivässä
- Kännykässä toimivia sähköpostiohjelmia
- Artikkeleita rintasyövän hoidosta
Joitakin esimerkkejä huonoista taglineista
- Myynti kasvuun
- Verkkoliiketoiminnan asiantuntija
- Kaikissa meissä asuu pieni nörtti
Kuten huomasit, tagline ei ole mainoslause, vaan objektiivisesti tehty huomio siitä, mitä kävijä voi saada joko sivultasi tai yritykseltäsi. Sinulla on mahdollisuus myydä ja mainostaa kaikkialla muualla, älä tee sitä taglinessasi.