Kotisivukoulu
Ota käyttöösi Verkkovastaavan työkalutTorstai 27.6.2013 - Heikki Tirkkonen Googlen Verkkovastaavan työkalut (englanniksi Google Webmaster Tools) on palvelu, jonka avulla voit mm. lähettää sivuston sivukartan Googlelle. Työkalut antaa sinulle myös tarkat raportit sivujesi näkyvyydestä Googlessa. Raporttien avulla saat tietoa sivustollesi tulevasta liikenteestä, käytetyistä hakusanoista ja sivustolla mahdollisesti olevista virheistä. Tässä kirjoituksessa kerromme miten voit luoda palveluun tarvittavat tunnukset ja ottaa palvelun käyttöösi. |
Avainsanat: hakukoneoptimointi, google |
Hakukoneoptimoinnin pimeä puoliMaanantai 19.7.2010 - Heikki Tirkkonen Kahdeksankymmentä kahdeksan mailia lasiin ja menoksi. Olemme matkalle menneisyyteen. Hakukoneoptimointi-termin noustessa lentoon 90-luvun puolivälissä väittely siitä mikä on hyväksyttävää tai tehokasta hakukonemarkkinointia kävi kuumana. Aiemmin puhuttiin eettisistä ja epäeettisistä keinoista. Nykyään tekniikat rajataan white hat- (eettisiin) ja black hat- (epäeettisiin) menetelmiin. Toisin sanoen muu kuin termistö ei ole muuttunut. Palatessamme nykyisyyteen, keskustelu oikeasta ja väärästä käy edelleen kiivaana. Ennen kuin hyppäät soitellen sotaan, kannattaa tutustua koneistoon jolla sitä käydään - et nimittäin halua jäädä ristituleen. Tutustutaan siis muutamiin black hat -tekniikoihin joita vastaan hakukoneet taistelevat. |
Avainsanat: hakukoneoptimointi, vinkit |
Kuinka markkinoit blogiasiMaanantai 5.7.2010 - Heikki Tirkkonen Internetin blogitarjontaan tulee päivittäin tuhansia uusia blogeja, joiden kirjoittajat toivovat, heidän tuotoksestaan tulevan seuraava suuri hitti. Monet kuvittelevat, harhaanjohtavasti, blogeista tulevan automaattisesti suosittuja. Muuta ei tarvita kuin blogin luonti ihmismassojen ilmaantuessa hyökyaallon lailla paikalle. Tätä mentaliteettia ei luonnollisestikaan voida soveltaa 99-prosenttiin blogeista. Suurin kysymys blogin menestyksen ympärillä on tuttu miksi. Miksi ihmiset lukisivat juuri sinun blogiasi? Sinulla on kiinnostavia asioita ja mielipiteitä jaettavana, mutta onko se relevanttia muille. Oletko tietyn aiheen asiantuntija vai haluatko saada viestisi kuuluville. Kun löydät yhteenkään näistä vastauksen, olet jo päässyt hyvään alkuun. |
Avainsanat: vinkit, blogi, sosiaalinen media, viestintä, hakukoneoptimointi |
Yleisiä hakukonemyyttejäPerjantai 11.6.2010 - Heikki Tirkkonen Hakukoneoptimointiin liittyy paljon epätietoisuutta. Vaikka netistä löytyy paljon ohjeita ja neuvoja sivujen näkyvyyden parantamiseksi, osa niistä on hyvinkin huonoja. Kuten mikään muukaan osa bisneksestä, hakukoneoptimointi ei ole helppoa ja halpaa. Päätimme täten uhrata muutaman hetken paljastaaksemme kolme yleisintä myyttiä hakukoneisiin liittyen. |
Avainsanat: hakukoneoptimointi |
Kotisivujen sisältö ja avainsanatPerjantai 9.4.2010 - Heikki Tirkkonen Kotisivujesi sisältö ja avainsanat ovat asioita, joihin voit helposti vaikuttaa. Ne ovat myös osa helposti toteuttavaa hakukoneoptimointia. Sisältö voi olla käytännössä mitä tahansa. Sivuillasi voi olla tekstiä, kuvaa, ääntä tai videoita. Tässä kirjoituksessa keskitymme tekstimuotoiseen sisältöön, sillä Google näkee sivusi nimenomaan tekstimuotoisena. Muunlainen sisältö tulee kuvailla tekstinä, jotta hakukoneet lukevat sen. |
Avainsanat: hakukoneoptimointi, sisältö, avainsanat |
Miten kävijät päätyvät kotisivuillesi?Torstai 25.3.2010 - Sjoerd Handgraaf Kun olet avannut kotisivusi, täyttänyt sen erinomaisella sisällöllä, luonut sille ammattimaisen ulkoasun, ainoa asia mikä puuttuu ovat kävijät. Kävijät ovat asia, joita jokainen internetsivuston ylläpitäjä haluaa sivustolleen. Tietämällä mitä eri reittejä pitkin kävijät voivat saapua sivustollesi, saat selville missä yrityksesi äänen kannattaa ja pitää kuulua, että saat lisäliikennettä sivustollesi. |
Avainsanat: nettimainonta, markkinointi, hakukoneet |
Kotisivujen hakukoneindeksointiTorstai 18.3.2010 - Heikki Tirkkonen Kotisivukone on palvelu. Ja kuten jokaisella palvelulla, sillä on käyttäjiä. Ja nämä käyttäjät ovat luonnollisesti oikeutettuja asiakaspalveluun, jonka on oltava sekä reaktiivinen että proaktiivinen. Kotisivukone tarjoaa käyttäjilleen useita eri alustoja - sähköposti, foorumi, Usein kysytyt kysymykset - joiden kautta saa vastauksia kysymyksiinsä. Riippumatta siitä, että yritämme antaa vastauksen kaikkiin toistuviin kysymyksiin, ilmenee aina uusia kysymyksiä. Yksi näistä kysymyksistä on: Miten saa Kotisivukoneella luodut sivut näkymään hakukoneen tuloksissa? Eräässä ensimmäisistä blogikirjoituksistamme kerroimme, miten saada hakukoneiden huomion, sekä miten voi hyödyntää Kotisivukoneen työkaluja parantaakseen kotisivujen näkyvyyttä. Koska tämä kysymys ponnahtaa esille melko usein, päätimme omistaa tämän blogikirjoituksen tälle ongelmalla. |
Avainsanat: hakukone |
HakukoneoptimointiTorstai 11.2.2010 - Heikki Tirkkonen Aiemmassa blogikirjoituksessa tutustuimme hakukoneiden toimintaan. Nyt kun tiedämme kuinka hakukoneet operoivat, voimme tarkastella mitä niihin liittyvä hakukoneoptimointi oikein on. Ymmärrettävästi verkkosivujen näkyvyys hakukoneissa on yksi tärkeimpiä keinoja, joilla sivuille saadaan lisää kävijöitä. Keino, jolla näitä kävijämääriä saadaan ylöspäin, on nimeltään hakukoneoptimointi. Hakukoneoptimointi on suomennos sanoista search engine optimization (SEO). Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on parantaa nettisivustojen sijoittumista hakukoneiden hakutuloksissa ja hakutulosten houkuttelevuuden lisäämistä, jolloin useampi hakija klikkaa niitä. |
Avainsanat: hakukoneoptimointi, SEO |
Mikä saa hakukoneet raksuttamaan?Torstai 28.1.2010 - Heikki Tirkkonen Mikä tekee hakukoneista niin tärkeitä? Periaatteessa ne ovat internetin tärkeimpiä markkinatekijöitä. Ne yhdistävät kuluttajat palveluntuottajiin ja -myyjiin jo siitä hetkestä lähtien, kun kuluttajakiinnostus herää tuotetta kohtaan. Kuluttajat pystyvät hakukoneiden avulla löytämään juuri sen, mitä haluavat juuri sillä hetkellä, kun haluavat. Hakukoneet tuovat internetiin kaivattua tehokkuutta, mutta miten ne oikeasti toimivat? |
Avainsanat: hakukone |