Kotisivukoulu
Kotisivujen sisältö ja avainsanatPerjantai 9.4.2010 - Heikki Tirkkonen Kotisivujesi sisältö ja avainsanat ovat asioita, joihin voit helposti vaikuttaa. Ne ovat myös osa helposti toteuttavaa hakukoneoptimointia. Sisältö voi olla käytännössä mitä tahansa. Sivuillasi voi olla tekstiä, kuvaa, ääntä tai videoita. Tässä kirjoituksessa keskitymme tekstimuotoiseen sisältöön, sillä Google näkee sivusi nimenomaan tekstimuotoisena. Muunlainen sisältö tulee kuvailla tekstinä, jotta hakukoneet lukevat sen. Helpoin tapa esittää hakukoneoptimoinnin ja sisällön välistä suhdetta on seuraava:
Google luokittelee sivut sisällön perusteella. Jos sivuillasi on paljon sisältöä, siellä on myös enemmän luokiteltavaa ja ne löytyvät useammilla hakusanoilla. Siispä, enemmän sisältöä tuo enemmän kävijöitä. Asia ei kuitenkaan aina ole aivan näin yksinkertainen. Pitää muistaa, että Kun Google lukee sivujesi sisällön, se tekee sivuista tiiviin avainsanalistan. Nämä avainsanat määrittelevät millä hauilla sivut löytyvät, joten niiden tärkeyttä ei voi painottaa liikaa. Avainsanoja mietittäessä pitää pohtia kolmea tärkeää kysymystä.
Avainsanojen asiaankuuluvuusTärkeintä on löytää avainsanat, jotka kertovat yrityksestäsi ja tuovat sitä kautta arvokasta liikennettä sivuillenne. Hyvä ja tehokas tapa on miettiä mahdollisia lauseita ja sanoja, joilla mahdolliset asiakkaat voisivat etsiä sivujasi. AvainsanatiheysOn tärkeää löytää avainsanat, joita haetaan säännöllisesti. Muuten sivut voivat löytyä hakutuloksissa korkealtakin, mutta liikennettä ei silti tule. Kun olet kasannut listan asiaankuuluvista avainsanoista, voit käyttää avainsanatiheyden mittaamiseen käytettyä työkalua, joka kertoo kuinka usein kyseisiä sanoja on haettu päivittäin, sekä mahdollisia muunnoksia sanoista. Avainsanojen kilpailukykyKun olet saanut kasaan listan suosittuja ja asiaankuuluvia avainsanoja on
|
Avainsanat: hakukoneoptimointi, sisältö, avainsanat |