Kotisivujen etusivulla on kaksi päätehtävää; varmistaa, ettei kävijä poistu välittömästi ja saada kävijä klikkaamaan jotain. Varmista, että etusivusi hoitaa nämä kaksi päätehtäväänsä. Kaikki muu, kuten ajankohtainen sisältö, saa paikkansa sen jälkeen. Jos kävijä poistuu heti, peli on menetetty.
Kotisivujen etusivulla on kaksi päätehtävää.
1. Etusivun pitää varmistaa, ettei kävijä poistu välittömästi
Etusivun pitää siis varmistaa, ettei kävijä klikkaa Takaisin-nappia tai pientä X:ää selainikkunan yläkulmassa. Tämä tapahtuu helpoiten vakuuttamalla kävijälle, että hän on tullu oikeaan paikkaan.
Jos myyt hammasharjoja, varmista, että etusivullasi on kuvia hammasharjoista. Kävijän pitää heti nähdä se, mitä hän olikin hakemassa. Jos yrityksesi on konsulttiyritys, varmista, että sivustosi näyttää konsulttiyrityksen sivustolta.
Tagline on erittäin hyödyllinen ase, sillä sen avulla kävijä voi varmistaa, että hän on ainakin oikeantyyppisellä sivustolla.
2. Etusivun pitää saada kävijä klikkaamaan jotakin
Ellei kävijä poistu etusivulta suoraan, hänen pitää jatkaa surffaamista klikkaamalla jotakin. Mitä useampaa linkkiä kävijä on klikannut, sitä epätodennäköisempää on, että hän poistuu.
Etusivulla ei kannata tarjota kaikkea mahdollista. Yleensä paras lopputulos saadaan sellaisella etusivulla, jolla on yksi hyvin dominoiva osa tai sellaisella etusivulla, jolla kävijä saa heti tehdä jonkin helpon valinnan.
Läheskään kaikki kävijät eivät klikkaa etusivulla olevaa sisältöä, vaan suoraan jotakin linkkiä valikosta. Siksi valikon selkeys on tärkeää myös etusivun kannalta.
Varmista, että etusivusi hoitaa kaksi päätehtäväänsä. Kaikki muu, kuten ajankohtainen sisältö, saa paikkansa sen jälkeen. Jos kävijä poistuu heti, peli on menetetty.