Kotisivukoulu
HakukoneoptimointiTorstai 11.2.2010 - Heikki Tirkkonen Aiemmassa blogikirjoituksessa tutustuimme hakukoneiden toimintaan. Nyt kun tiedämme kuinka hakukoneet operoivat, voimme tarkastella mitä niihin liittyvä hakukoneoptimointi oikein on. Ymmärrettävästi verkkosivujen näkyvyys hakukoneissa on yksi tärkeimpiä keinoja, joilla sivuille saadaan lisää kävijöitä. Keino, jolla näitä kävijämääriä saadaan ylöspäin, on nimeltään hakukoneoptimointi. Hakukoneoptimointi on suomennos sanoista search engine optimization (SEO). Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on parantaa nettisivustojen sijoittumista hakukoneiden hakutuloksissa ja hakutulosten houkuttelevuuden lisäämistä, jolloin useampi hakija klikkaa niitä. Mainitsemisen arvoista on se, että leijonan osa hakukoneoptimoinnista on käytännössä Googlea varten optimoitua, koska Google on länsimaissa ylivoimaisesti suosituin ja toistaiseksi kehittynein hakukone. Oikein tehtynä hakukoneoptimoinnilla voidaan siis vaikuttaa huomattavasti hakutuloksiin, ja pienempikin yritys voi saada tätä kautta lisäarvoa tuotteelleen ja verkkopalvelulleen. Näitä lisäarvoa tuottavia seikkoja ovat muun muassa:
Hakukoneoptimoinnissa on tärkeää huomioida hakukoneiden suositukset ja ohjeet hakukoneoptimoinnille, sillä hakukoneiden kieltämiä menetelmiä käyttävä saitti voidaan poistaa hakukoneiden tuloksista pysyvästi. Hetkellinen hyödyn tavoittelu kostautuukin yleensä pidemmällä aikavälillä. Tämän vuoksi on erityisen tärkeää, että ihmiset tietävät eron näiden hyväksyttävien ja kiellettyjen metodien välillä. Nämä hakukoneoptimoinnin tekniikat on jaettu karkeasti kahteen eri kategoriaan: valkoinen hattu (hyväksytyt) ja musta hattu (kielletyt). Valkoisen hatun hakukoneoptimointia on se, jossa sivustosta tehdään mahdollisimman hakukoneystävällinen luomalla relevanttia ja arvokasta sisältöä. Tällöin käytetään ainoastaan hakukoneiden hyväksymiä, eettisiä tekniikoita, kuten lisätään sivuille niiden sisällön mukaisia hakusanoja. Musta hattu taas hyödyntää menetelmiä, jotka hakukoneet kieltävät. Kuten täytetään sivu aiheeseen liittymättömällä sisällöllä tai käytetään ns. linkkifarmeja, jotka ovat sivustoja joiden tarkoituksena on lisätä tiettyihin www-sivuihin viittaavien linkkien määrää hakuohjelmien harhauttamiseksi. On myös olemassa tekniikoita jotka kuuluvat ns. harmaaseen alueeseen. Yhtenä esimerkkinä voin mainita naamioinnin, jossa sivuston käyttäjälle ja hakukoneille näytetään täysin erilaista sisältöä. Näiden harmaa hattu -tekniikoiden oikeudesta tai vääryydestä voidaan väitellä, mutta tätä aluetta on syytä välttää ellei ole kokeneempi kaupparatsu. Itse hakukonesijoituksia parannetaan siten, että valitut sivut löytyvät halutuilla hakusanoilla, jotka ohjaavat kävijöitä sivustolle. Tuloksia voidaan parantaa sivujen sisäisellä sekä ulkoisella optimoinnilla. Sisäinen optimointi tarkoittaa sivun sisältöön tehtäviä muutoksia. Ulkoisella optimoinnilla viitataan asioihin, joilla voidaan parantaa verkkopalvelun löydettävyyttä itse verkkopalvelua muuttamatta. Seuraavissa blogikirjoituksissa tulemme käsittelemään tarkemmin näitä sisäisiä sekä ulkoisia hakukoneoptimointitekniikoita ja niiden toteutumistapoja. |
Avainsanat: hakukoneoptimointi, SEO |
|
21.7.2017 20:23
Vesa
Kappas vaan, siinähän on ylläoleva kommentti ilmielävä esimerkki "hakukoneoptimoinnista". :D |
15.6.2020 13:39
WP
Mielenkiintoista lukea näinkin vanhaa opasta hakukoneoptimoinnista. Vieläkin tuntuu samat toimintatavat ja periaatteet toimia. Usein mainitaan, että pitää keskittyä tiettyihin yksityiskohtiin hakukoneoptimintia tehtäessä. Esimerkiksi url-osoitteen tärkeyttä painotetaan seo-optimoinnissa, mutta tästä esimerkkinä voidaan mainita Kotisivukone, jonka urlit (esim. verkkokaupan tuotesivut) eivät ole seo-ystävällisiä, mutta kuitenkin ne sivut saadaan nousemaan parhaille sijoille Googlen hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi ei tarvitse olla mitään rakettitiedettä, vaan hyödyllisen ja oikein kohdennetun sisällön tärkeys on kaiken A ja O. |
Hakukoneoptimointia ja internet markkinointia!
Nordic eMarketing on perustettu vuonna 1994 Reykjavikissä, Islannissa. Yhtiömme on viime vuosina avustanut monia pieniä ja suuria yrityksiä. Autamme näitä yrityksiä mainostamaan internetissä ja suuntautumaan asiakkaisiin internetin välityksellä. Yritykset, joiden kanssa toimimme, ovat useista Euroopan maista, Venäjältä ja Aasiasta.