Kotisivukoulu
Viisi vinkkiä kohti parempia kotisivujaPerjantai 5.2.2010 - Helena Rebane Yrittäjänä todennäköisesti tiedät kuinka paljon vaatii työtä saada kaikki toimimaan ja kuinka vaikeaa on houkutella asiakkaita ostamaan juuri sinun tuotteesi. Siksi annamme sinulle muutaman vinkin, joiden avulla on helpompi rakentaa tehokkaat kotisivut yrityksellesi. 1. Mitä yrityksesi tekee?Oletko koskaan mennyt kotisivuille ja vielä kymmenen minuutin jälkeenkin miettinyt, mitä varten kotisivut ovat tai mitä yritys tekee? Olemme nähneet tuhansia tällaisia yritysten kotisivuja, joten varmista, että et itse tee tätä samaa virhettä. Vakuuta kävijälle, että hän on tullut oikeaan paikkaan, kirjoita siis selkeästi, mitä yrityksesi tekee ja tarjoaa. Ei ole paras mahdollinen lähtökohta, että mahdollinen asiakkaasi lähtee kotisivuiltasi, koska hän ei ymmärrä, miksi yrityksesi on olemassa. 2. Esitä brändisi selkeästiKotisivukoneen avulla saat muokattua helposti sivujen ulkoasua, esimerkiksi vaihdettua yläpalkin tai kotisivujesi värin. Varmista, että värit ja kuvat todella tuovat esille sen, mistä yrityksessäsi on kyse. Aseta logosi yläreunaan ja valitse värit, jotka sopivat yrityksesi imagoon. Lisää sivuille houkuttelevia kuvia tuotteistasi tai tuotteen tai palvelun käytöstä. On myös viisasta miettiä pääasialliset avainsanat, jotka haluat asiakkaidesi muistavan, kun he lähtevät sivuiltasi. Käy läpi kotisivusi ja tarkista, että sivuilta välittyy oikea viesti, esimerkiksi tarkista kuinka kuvailet yritystäsi, mitä sävyä käytät tekstissä ja niin edelleen. 3. Pidä flash- ja äänitiedostot hillittyinäOn hyvin viettelevä ajatus laittaa vilkkuvia bannereita katseenvangitsijaksi ja taustamusiikkia sivuille. Joskus ne saattavat kuitenkin pelottaa ihmiset pois. Sivuillasi voi olla bannereita, mutta varmista, että ne eivät häiritse ja estä sivuillasi kävijöitä saamasta sitä tietoa, mitä he ovat hakemassa. Tietty musiikki saattaa sopia yrityksesi imagoon, mutta ole erityisen varovainen sen kanssa. Sinun musiikkimakusi ei ole välttämättä asiakkaidesi musiikkimaun mukainen. Et varmastikaan halua, että ensimmäinen asia, minkä asiakas etsii vieraillessaan kotisivuillasi, on ”Vaimenna”-nappi tai pahimmassa tapauksessa sulkee koko sivun musiikkia paetessaan. 4. Ole tavoitettavissa!Nyt sivuillasi kävijät siis tietävät, mitä teet, ja ovat halukkaita tietämään lisää. Varmista, että mahdollisten asiakkaittesi on helppoa ottaa sinuun yhteyttä ja kotisivuilta löytyy nopeasti yrityksesi yhteystiedot ja aukioloajat! Kotisivukoneen avulla se on erittäin helppoa, koska pystyt lisäämään yhteystietosi suoraan sivupalstaan. ”Yhteystiedot” -linkki kannattaa löytyä myös päävalikosta. Lisäksi voit helpottaa yhteydenottoa luomalla lomakkeen, jolla yhteyden saa suoraan kotisivujen kautta. Lomake-ominaisuuden avulla saat tarjouspyynnöt, ilmoittautumiset tai palautteet suoraan omaan sähköpostiosoitteeseesi. Jos sinulla on eri yhteystiedot eri tarkoituksiin, varmista, että varmasti mainitset tämän. Esimerkiksi joskus käyntiosoite voi olla eri kuin postiosoite ja ethän halua lähettää mahdollisia asiakkaitasi väärän oven taa. 5. Tee kotisivuistasi yksinkertaiset, selkeät ja ymmärrettävätKotisivujesi kävijä päättää yleensä muutamassa sekunnissa haluavatko he jäädä sivuille vai ei. Mitkä ovat tähän vaikuttavat tekijät?
|