Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Viisi vinkkiä kohti parempia kotisivuja

Perjantai 5.2.2010 - Helena Rebane


Yrittäjänä todennäköisesti tiedät kuinka paljon vaatii työtä saada kaikki toimimaan ja kuinka vaikeaa on houkutella asiakkaita ostamaan juuri sinun tuotteesi. Siksi annamme sinulle muutaman vinkin, joiden avulla on helpompi rakentaa tehokkaat kotisivut yrityksellesi.

1. Mitä yrityksesi tekee?

Oletko koskaan mennyt kotisivuille ja vielä kymmenen minuutin jälkeenkin miettinyt, mitä varten kotisivut ovat tai mitä yritys tekee? Olemme nähneet tuhansia tällaisia yritysten kotisivuja, joten varmista, että et itse tee tätä samaa virhettä.

Vakuuta kävijälle, että hän on tullut oikeaan paikkaan, kirjoita siis selkeästi, mitä yrityksesi tekee ja tarjoaa. Ei ole paras mahdollinen lähtökohta, että mahdollinen asiakkaasi lähtee kotisivuiltasi, koska hän ei ymmärrä, miksi yrityksesi on olemassa.

2. Esitä brändisi selkeästi

Kotisivukoneen avulla saat muokattua helposti sivujen ulkoasua, esimerkiksi vaihdettua yläpalkin tai kotisivujesi värin. Varmista, että värit ja kuvat todella tuovat esille sen, mistä yrityksessäsi on kyse. Aseta logosi yläreunaan ja valitse värit, jotka sopivat yrityksesi imagoon. Lisää sivuille houkuttelevia kuvia tuotteistasi tai tuotteen tai palvelun käytöstä.

On myös viisasta miettiä pääasialliset avainsanat, jotka haluat asiakkaidesi muistavan, kun he lähtevät sivuiltasi. Käy läpi kotisivusi ja tarkista, että sivuilta välittyy oikea viesti, esimerkiksi tarkista kuinka kuvailet yritystäsi, mitä sävyä käytät tekstissä ja niin edelleen.

3. Pidä flash- ja äänitiedostot hillittyinä

On hyvin viettelevä ajatus laittaa vilkkuvia bannereita katseenvangitsijaksi ja taustamusiikkia sivuille. Joskus ne saattavat kuitenkin pelottaa ihmiset pois. Sivuillasi voi olla bannereita, mutta varmista, että ne eivät häiritse ja estä sivuillasi kävijöitä saamasta sitä tietoa, mitä he ovat hakemassa.

Tietty musiikki saattaa sopia yrityksesi imagoon, mutta ole erityisen varovainen sen kanssa. Sinun musiikkimakusi ei ole välttämättä asiakkaidesi musiikkimaun mukainen. Et varmastikaan halua, että ensimmäinen asia, minkä asiakas etsii vieraillessaan kotisivuillasi, on ”Vaimenna”-nappi tai pahimmassa tapauksessa sulkee koko sivun musiikkia paetessaan.

4. Ole tavoitettavissa!

Nyt sivuillasi kävijät siis tietävät, mitä teet, ja ovat halukkaita tietämään lisää. Varmista, että mahdollisten asiakkaittesi on helppoa ottaa sinuun yhteyttä ja kotisivuilta löytyy nopeasti yrityksesi yhteystiedot ja aukioloajat! Kotisivukoneen avulla se on erittäin helppoa, koska pystyt lisäämään yhteystietosi suoraan sivupalstaan. ”Yhteystiedot” -linkki kannattaa löytyä myös päävalikosta. Lisäksi voit helpottaa yhteydenottoa luomalla lomakkeen, jolla yhteyden saa suoraan kotisivujen kautta.  Lomake-ominaisuuden avulla saat tarjouspyynnöt, ilmoittautumiset tai palautteet suoraan omaan sähköpostiosoitteeseesi.

Jos sinulla on eri yhteystiedot eri tarkoituksiin, varmista, että varmasti mainitset tämän. Esimerkiksi joskus käyntiosoite voi olla eri kuin postiosoite ja ethän halua lähettää mahdollisia asiakkaitasi väärän oven taa.

5. Tee kotisivuistasi yksinkertaiset, selkeät ja ymmärrettävät

Kotisivujesi kävijä päättää yleensä muutamassa sekunnissa haluavatko he jäädä sivuille vai ei. Mitkä ovat tähän vaikuttavat tekijät?
  • pidä kotisivujesi rakenne selkeänä – käytä Kotisivukoneen valikkovaihtoehtoja, äläkä hämmennä asiakastasi liiallisilla päällekkäisyyksillä
  • älä pakota asiakastasi tekemään liian monia klikkauksia löytääkseen etsimäänsä sivuiltasi. Jos heidän pitää käydä useita sivuja läpi löytääkseen toivomansa tiedon, he saattavat eksyä tai lähteä sivuiltasi kokonaan pois
  • tee tekstistäsi mukavan näköistä – älä käytä isoja kirjaimia, ellei sinun todella tarvitse, käytä kappaleita selkeyttämään tekstiä, käytä lihavointia ja kursivointia vain painottaaksesi tärkeää tietoa. Kirjoita yksinkertaisia ja helposti luettavia lauseita.
  • käytä värejä harkiten tekstissä – liian värikäs teksti saattaa antaa aggressiivisen kuvan ja pelottaa asiakkaasi pois

Avainsanat: vinkit, sisältö, ulkoasu