Me kaikki syyllistymme siihen ajoittain. Eikä omakehu ole milloinkaan hyvä asia. Se ei kerro koskaan mitään hyvää sinusta, saatikka liiketoiminnastasi. Jos taas joku muu kehuu sinua, sen kaiku kantaa huomattavasti kauemmas.
Tämä kaikki luonnollisesti pohjustaa asiakkaiden palautteen ja suositusten tärkeyttä. Hyvin harva muu asia lisää luottamusta yritykseesi kuin vanhojen asiakkaiden suositukset. Ne ovatkin olennainen osa minkä tahansa yrityksen kotisivuja.
Me kaikki syyllistymme siihen ajoittain. Eikä omakehu ole milloinkaan hyvä asia. Se ei kerro koskaan mitään hyvää sinusta, saatikka liiketoiminnastasi. Jos taas joku muu kehuu sinua, sen kaiku kantaa huomattavasti kauemmas.
Tämä kaikki luonnollisesti pohjustaa asiakkaiden palautteen ja suositusten tärkeyttä. Hyvin harva muu asia lisää luottamusta yritykseesi kuin vanhojen asiakkaiden suositukset. Ne ovatkin olennainen osa minkä tahansa yrityksen kotisivuja. Siksi meilläkin on muutama esillä Kotisivukoneen sivuilla.
Parasta suosituksissa on niiden saamisen helppous. Ellet sitten huolehdi liiketoimestasi ja asiakkaistasi järjettömän huonosti. Riittää kun muutamat tyytyväiset asiakkaat kertovat rivin tai kolme positiivisesta kokemuksestaan.
Mikäli sinulla on liiketoiminnallinen kotisivu Kotisivukoneen kautta, suosituksia kannattaa hankkia mahdollisimman pian. Voit laittaa ne sisältölaatikkoon Kotisivukoneen sivuillesi jolloin ne näkyvät joka sivulla. Sisältölaatikon saloista voit lukea lisää täältä.
Enemmän suosituksista
- Älä käytä täynnä ylivedettyä myyntipuhetta olevia väärennettyjä suosituksia, ne kierretään kaukaa. Eikä mikään tuhoa uskottavuutta nopeammin kuin huiputus. Uskottavuutta tukee parhaiten suosittelijan koko nimi ja sijainti, mielellään muukin lisätieto, kuten suosittelijan URL. Valokuvat, äänitiedostot ja eritoten video ovat äärimmäisen tehokkaita. Etenkin video toimii varsin hyvin, sillä se luo vahvan persoonallisen kosketuksen suosittelijan ja katsojan välille.
- Pyydä myös aina lupaa julkaista suosittelijan kommentti ja tiedot sivuillasi. Se on reilua ja kohteliasta.
- Suositusten tulisi myös aina osoittaa kuinka tuotteesi tai palvelusi auttoi asiakasta tietyn ongelman ratkaisemisessa:
”Pekan pöperö on paras paikka!!1”
Vai?
”Edellinen käyttämämme catering-yritys meni konkurssiin juuri ennen tyttäreni häitä. Pekan pöperö ei loihtinut pelkästään suurenmoista 200 hengen hääillallista kuin tyhjästä, yritys teki sen ennätysajassa ja vain viikko ennen häitä. Pekan pöperö vakuutti ammattitaidollaan, ripeydellään ja äärimmäisen ymmärtäväisellä asiakaspalvelullaan.”
- Pidä suositukset ytimekkäinä. Korkeintaan viisi lausetta säilyttää luettavuuden. Anna Karenina löytyy kirjastosta.
- Ole rehellinen, älä teeskentele. Geneeriset tai selkeästi tekaistut suositukset karkottavat asiakkaat. Yrityksen maine leviää internetissä nopeasti. Huolehdi, että se leviää positiivisena.
Mukavia asiakaspalveluhenkisiä työpäiviä!