Vaikka suurin osa meistä käyttää Facebookia yhteydenpitoon ja turhanpäiväiseen höpötykseen ystäviemme kanssa, ei tulisi unohtaa sen toimivan myös tehokkaana liiketoimintaa tukevana työkaluna. Facebook on loistava alusta niin tuotteiden kuin palveluiden markkinointiin sekä asiakkaiden kanssa kommunikointiin. Eivätkä Farmville ja Mafia Wars pelaa itse itseään.
Vaikka suurin osa meistä käyttää Facebookia yhteydenpitoon ja turhanpäiväiseen höpötykseen ystäviemme kanssa, ei tulisi unohtaa sen toimivan myös tehokkaana liiketoimintaa tukevana työkaluna. Facebook on loistava alusta niin tuotteiden kuin palveluiden markkinointiin sekä asiakkaiden kanssa kommunikointiin. Eivätkä Farmville ja Mafia Wars pelaa itse itseään.
Facebookilla on tällä hetkellä eniten käyttäjiä ja yhteisöllistä merkitystä kaikista suurista sosiaalisista medioista. Vaikka alussa Facebookin oletettiin olevan lähinnä opiskelijoiden, vastavalmistuneiden ja teknologianörttien leikkikalu, todellisuudessa yli 35-vuotiaat aktiiviset käyttäjät ovat, ainakin Yhdysvalloissa, nopeimmin kasvava käyttäjäryhmä. Inside Facebookin (eng.) mukaan yli 30 % tämän hetken käyttäjistä on yli 35-vuotiaita.
Nämä faktat mielessä pitäen, yrityksillä on todellinen syy ryhtyä Facebookin (uudis-) raivaajiksi. Ojaa saadaan kaivettua eri keinoin. Valittavana on profiilisivu, yrityssivu, ryhmät ja applikaatiot. Kaikkia käytetään hieman eri tavoin, joten tutkitaanpa jokaista.
Profiilisivu
Astu esiin. Kun ryhdyt luomaan henkilökohtaista profiilia, täytät vain tarpeelliset henkilökohtaiset tiedot, valitset napakan profiilikuvan, päivität (ja päivittelet) statuksesi (ja statuspäivityksissäsi) ja lisäät muutaman tuntemasi ihmisen profiiliisi. Perustoimintojen kautta oppii helpoiten miten Facebook toimii, ja kuinka ihmiset siellä kommunikoivat. Samat toiminnot ohjeistavat yritystoimintaa, sillä yritysten tulisi käyttää Facebookia yksilöinä - Shakespearelaisittain personifioituneena siis.
Yrityssivu
Viimeistään silloin kun oman profiilin hallinnointi tuntuu luontevalta, tulee yrityssivun pystyttäminen ajankohtaiseksi. Aktiiviset Facebookkaajat ovat innokkaita like-toiminnon, eli tykkäämisen käyttäjiä. Hanki siis muutamia käyttäjiä tykkäämään omista sivuistasi. Kaikki sivujasi tykkäävät saavat statuspäivityksesi suoraan omaan Uutiset-osioonsa.
Henkilökohtaisissa profiilisivuissa esitellään koulutus- ja työtiedot sekä kiinnostuksen kohteet. Julkisilla sivuilla, kuten yrityssivuilla, voidaan selostaa yrityksen sijainti, aukioloajat, esittely, perustamispäivämäärä ja paljon muuta. Muihin kaikkien profiilien ominaisuuksiin kuuluu: seinä viesteille, tapahtumasivu, kuvat, laatikot, muistiinpanot ja paljon muuta.
Luotuasi sivusi, sen URL-osoite jää usein hyvin sekavaksi, mikä ei lisää sen markkinointiystävällisyyttä. Pelko pois, URL:n saa vaihdettua helposti. Kun olet saanut 25 ihmistä tykkäämään sivuistasi, voit vaihtaa URL:si sopivammaksi täältä.
Nopsa vinkki: Luotuasi yrityksesi sivut, kannattaa esitellä valokuvin sivuista vastaavat henkilöt. Näin saat aikaan miellyttävän henkilökohtaisen tunnelman, eikä kirjoittajien tarvitse piiloutua firman logon taakse.
Nopsa vinkki (uudelleenarvioituna): Facebook-konkarit voivat luoda aloitussivun yritykselle. Näitä käytetään usein tarjousten mainostamiseen, uusien tuotteiden nostoihin tai ihan vain tervetuliaistoivotuksiin. Kaikki profiilinhaltijat voivat luoda aloitussivun, kunhan näkevät sen eteen hieman vaivaa. Lue aiheesta lisää Mashable:n sivuilta (eng.)
Ryhmät
Facebookiin voi luoda ryhmän melkein mistä tahansa aiheesta. Ryhmät – kuinka hupsut tahansa – onnistuvat erityisesti niiden sisältäessä samaistuttavan henkilökohtaisen elementin. Läpinäkyvyys onkin hyvä asia jokaisessa sosiaalisessa mediassa, joten ehdotan, että pidät sivusi julkisina. Ellet satu olemaan CIA tai henkiin herätetty kylmästä sodasta haaveileva KGB.
Applikaatiot
Varoitus! Nyt puhutaan tekniikasta. Applikaation luonti asiakkaiden käyttöön lisää vuorovaikutusta kuluttajien ja tuotteesi tai palvelusi välillä. Nike on hyvä esimerkki tehokkaan applikaation luoneesta yrityksestä.
Applikaatio voi myös liittyä jo olemassa olevaan tekniikkaan. Yksi esimerkki tästä on kuluttajien sisäänkirjautuminen palveluusi Faebookin tunnistetiedoillaan. Lue lisää aiheesta täältä (eng.)
Muitakin keinoja löytyy Facebookin hyödyntämiselle, mutta lyhyesti kaikki tärkeimmät. Yleisesti ottaen, muista käyttää palvelua ensisijaisesti yksilönä ja vasta toissijaisesti yrityksenä.