Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Asiakaslähtöiset kotisivut keskittyvät kävijään

Maanantai 19.4.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund


Suurella todennäköisyydellä kotisivusi käsittelevät sinua, sinun yritystäsi ja sinun tuotteitasi. Tämä on ongelma siksi, ettei juuri ketään kiinnosta sinä, sinun yrityksesi tai sinun tuotteesi.

Minua kiinnostaa kaikista eniten minä itse

Nettisivujen kannalta tämä tarkoittaa, että kävijälle kannattaa kertoa kävijää kiinnostavista asioista. Kävijälle kannattaa kertoa siitä, mikä hänen elämässään, työssään tai arjessaan tulee muuttumaan sinun ansiostasi.

Kerro kävijälle, mitä hän saa ja miksi hänen kannattaa kiinnostua

Helpommin sanottu kuin tehty. Etenkin kuin vanha viisaus sanoo, että jos teet vessanpönttöjä, pitää nettisivuillasi olla kuvia vessanpöntöistä. Eli kun asiakkaan saamia hyötyjä painotetaan sivuilla, ei varsinaista tuotetta kuitenkaan sovi unohtaa.

Esimerkki valaiskoon tilannetta. Tyypillinen organisaation omista lähtökohdista lähtevä teksti:

Tarjoamme puhelinvaihteen ulkoistuspalveluita. Kun asiakkaamme ulkoistavat meille vaihdepalvelunsa tarjoudumme lunastamaan heidän laitteensa ja rekrytoimaan heidän vaihteenhoitajansa.

Tuunattu teksti, jossa asiakkaan näkökulmaa painotetaan:

Puhelinvaihteen pyörittäminen ei ole ydinbisnestäsi. Vaihdepalvelusi hoituvat ilman että panet tikkuakaan ristiin, jos ulkoistat vaihteen meille. Tekemäsi investoinnit eivät mene hukkaan, koska ostamme sinulta vanhat laitteesi. Palkkaamme lisäksi vaihteenhoitajasi, ettei sinun tarvitse irtisanoa ketään.

 

Uuden tekstin ongelmana on, että se lähti rönsyilemään. Siksi meidän pitää pyrkiä kiteyttämään lisää:

Puhelinvaihteen ulkoistaminen meille on järkevää, koska siten sinun ei tarvitse itse huolehtia siitä. Kuoletat tekemäsi investoinnit, kun myyt laitteesi meille. Palkkaamme vaihteenhoitajasi hommiin, eli ulkoistaminen ei vaadi sinua irtisanomaan ketään.

Nämä avainhyödyt voit tiivistää helppolukuiseksi listaksi:

Puhelinvaihteen pyörittäminen ei ole ydinbisnestäsi, eli hyödyt sen ulkoistamisesta meille:

  • Saat enemmän aikaa ja vähemmän huolia, koska me huolehdimme vaihteestasi puolestasi
  • Investointisi ei mene hukkaan, vaan voit kuolettaa sen myymällä vanhat laitteesi meille hyvään hintaan
  • Ketään ei tarvitse irtisanoa, koska palkkaamme vaihteenhoitajasi töihin


Vaikka lopullinen teksti on alkuperäistä pidempi, se toimii paremmin, koska se keskittyy nimenomaan kävijään ja siihen, miten kävijä voi hyötyä tarjoamistasi palveluista. Kävijän ei tarvitse itse pohtia ja päätellä, jotta hänelle tarjottavat hyödyt tulevat selväksi.

 

 

Avainsanat: sisältö, suunnittelu