Kotisivukoulu
Yrityksen kotisivujen 10 yleistä ongelmaaMaanantai 5.4.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund 1. Kotisivuilla ei kerrota tarpeeksi selkeästi, mitä yritys tekeeKotisivuillasi pitää kertoa yksinkertaisesti ja kansantajuisesti, mitä yrityksesi tekee. Usein kotisivuilla kuvataan kuinka yritys "auttaa asiakkaitaan kasvamaan" tai "tekee liiketoiminnasta kilpailukykyisempää". Tällaiset tyhjät korulauseet eivät sovi kotisivuille, koska ne rikkovat kotisivujen käytettävyyden perussääntöä, älä pakota kävijääsi ajattelemaan. Kerro liiketoiminnastasi kotisivuillasi helpoimmassa mahdollisessa muodossa. Huollamme Ford-henkilöautoja Huippumoderni tekniikka ja kokeneet maailmanluokan konsultit ratkovat usein ongelmia, jotka ovat tavallisen ihmisen ymmärrettävissä. Vaikean asian selittäminen yksinkertaisesti on haastavaa ja siinä onnistuminen on merkki omasta asiantuntemuksestasi. Uskalla olla ymmärrettävä. 2. Kotisivuilla ei kehoteta kävijää toimimaanMyyjät ovat tienneet jo kauan, että kaupan saa vain, jos sitä pyytää. Samasta syystä kotisivujesi tulee kertoa kävijällesi, mitä haluat hänen tekevän. Jos kävijä on kiinnostunut yrityksesi tuotteista tai palveluista, on vain hyvää palvelua kertoa, miten hän saa haluamansa omakseen. 3. Tuotesivun sisältö on yhdessä pötkössä, eli se on vaikeasti hahmotettavaaTuotesivuilla on tyypillisesti paljon erilaista sisältöä, esimerkiksi tuotekuvaus, tuotekuvat, tekniset tiedot, hinnat ja esitteet. Jos kaikki nämä tiedot näytetään samanlaisena tekstinä ja yhdessä pötkössä, on tiedoista todella vaikea löytää se kiinnostava ja oleellinen, mitä sivuilta alunperin haettiinkin. Visuaalinen selkeys ja silmäiltävyys ovat tärkeitä ihan jokaisella sivulla, mutta tuotesivuilla tärkeys tyypillisesti korostuu. 4. Kotisivuilta puuttuu tuotekuvat tai palvelun tärkeimpiä ominaisuuksia esittelevät kuvatPelkkää tekstiä on tylsä katsoa. Jos kävijäsi ei katsomalla sivuasi löydä sieltä mitään mielenkiintoista, hän ei myöskään ala lukemaan. Vangitse mielenkiinto kävijääsi kiinnostavilla kuvilla, niin hän saattaa intoutua lukemaankin. Hyviä kuvia ovat mm. kuvat tuotteesta, kuvat tuotteen käytöstä, kuvat palvelun lopputuloksesta, ennen ja jälkeen kuvat tai palvelun rakennetta tai toimitusta kuvaavat kuvat. 5. Yhteystiedot on piilossa tai puuttuvatYhteystiedot ovat tärkeä tekijä yrityksesi uskottavuuden kannalta. Uskallatko itse ostaa yritykseltä, ellet tiedä mihin voit soittaa, jos jokin menee mönkään? Nyrkkisääntönä valikossa pitäisi aina olla kohta Yhteystiedot ja ellei ole, toivon, että olet miettinyt sen pois jättämisen läpi kahdesti. 6. Kotisivuilla kerrotaan enemmän yrityksestä ja sen toiminnasta kuin asiakkaille toimitettavista tuotteista ja palveluistaItsekeskeisiä nettisivuja on maailma pullollaan. Kävijäsi etsii kuitekin ratkaisua omaan ongelmaansa, eikä yrityksesi oikeastaan kiinnosta häntä. Kävijää kiinnostaa, miten yrityksesi voi ratkaista hänen ongelmansa. Kerro siis mitä kävijä saa yritykseltäsi ja miksi se on hyödyllistä. Lyhyesti: keskity kävijään ja kirjoita hänelle. 7. Kotisivuilla ei uskalleta kertoa mitään tarkkaa tuotteista tai palveluista, koska pelätään kilpailijoita tai lupausten antamistaTasapaksuja sivuja löytyy joka sormelle ja varpaalle. Helppo tapa erottua joukosta on kertoa mitä tarkalleen ottaen asiakkaallesi tarjoat. Kerro tuotteesi yksityiskohdista, näytä ruutukaappauksia ohjelmistostasi ja kerro reilusti, että myyjäsi tulevat vastaamaan yhteydenottoihin tunnin kuluessa. Kävijäsi uskaltavat helpommin ottaa sinuun yhteyttä tai tilata tuotteitasi, kun he ovat päässeet tutustumaan niihin netissä. Jos pyrit saamaan yhteydenottoja tilausten sijaan, ei kuitenkaan kannata kertoa ihan kaikkea, jotta myyjällä on vielä sanottavaa yhteydenoton jälkeen. Huomaa, että sivusto voi suoriutua karikosta numero yksi ja silti kaatua tähän karikkoon. 8. Etusivu ei kannusta tutustumaan tuotteisiin tai palveluihinEtusivun tulee saada kävijäsi klikkaamaan jotakin. Kaikista helpoiten tämä tapahtuu, jos etusivulla on linkkejä. Kun kerran laitat etusivullesi linkkejä, niin mikset linkittäisi tärkeimpään sisältöösi, eli tietoihin tuotteistasi ja palveluistasi? Yksi hyväksi todettu tapa on käyttää isoa ja dominoivaa laatikkoa tai banneria, joka selkeästi kehottaa käyttäjää klikkaamaan, jotta hän pääsee tutustumaan tuotteisiin tarkemmin. 9. Valikossa on turhia tasojaSivustosi jokaisen sivun on sisällettävä kävijän kannalta hyödyllistä tietoa. Jos kävijä joutuu klikkaamaan itsensä erilaisten turhien tuoteryhmäsivujen kautta, jotta pääsee käsiksi tuotteisiin, on valikossasi liikaa sivuja. 10. Sivuilla ei kerrota, kenelle tuotteita ja palveluita myydäänEräs tukkuri kertoi, että hän myy tuotteitaan yrityksille. Jos kuitenkin joku pamahtaa ovelle ja haluaa ostaa, hän myy myös yksityisille. Lopputulos oli, ettei tukkuri uskaltanut kirjoittaa nettisivuilleen, että myy vain yrityksille eikä myöskään halunnut mainostaa myyvänsä myös yksityisille. Lopputuloksena oli nettisivut, joista oli mahdoton päätellä, tarvitsetko tukkukorttia, Y-tunnusta tai muuta saadaksesi asioida tukkurin luona. Toki yritykselläsi voi olla monta kohderyhmää. Voit joko listata ne sivuillasi tai sitten laittaa esiin vain ne, joille haluat myydä. On asiakkaan kannalta todella turhauttavaa todeta vasta palaverissa myyjän kanssa, että kassajärjestelmä sopii vain ravintoloille, eikä lainkaan erikoisliikkeille.
Sitten vielä bonusongelma, johon ikävä kyllä vieläkin törmää todella usein: 11. Ajankohtaista-osion uusin juttu on kaksi vuotta vanhaEllet ole varma, että organisaatiossasi on henkilö, joka on sitoutunut käyttämään usean tunnin viikossa ajankohtaista-osion päivittämiseen, sinun ei kannata laittaa sellaista sivuillesi. Jos jostakin täytyy tiedottaa, niin vaihda ajankohtainen sisältö tilapäisesti etusivulle, niin et tarvitse erillistä osiota tätä varten.
|