Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Kotisivujen suunnittelun etikettivirheet

Torstai 1.4.2010 - Heikki Tirkkonen


Tämä kirjoitus on enemmän tai vähemmän jatkoa, tai syvällisempi katsaus, aikaisempaan kirjoitukseemme Viisi vinkkiä kohti parempia kotisivuja. Listaamme tässä hyvin yksinkertaisia, mutta olennaisia pieniä vinkkejä, jotka tulisi ottaa huomioon nettisivuja suunniteltaessa.

Tämä on erittäin tärkeää siksi, koska on aivan liian helppoa luoda sivut jotka syystä tai toisesta ärsyttävät kävijöitäsi, vaikkei tämä ole ollut tarkoituksesi. Nämä helposti ärsyyntyvät vierailijat ymmärrettävästi eivät jää katsomaan mitä tarjottavaa sivuillasi on, jos näkevät punaista heti ensisilmäyksellä.

Turha kuitenkin huolestua etukäteen, koska parasta tässä asiassa on, että nämä kaikista useimmin näkyvät suunnitteluvirheet ovat myös kaikkein helpoimmin korjattavissa tai estettävissä.

Älä härnää kävijöitäsi automaattisesti latautuvilla animaatioilla ja äänillä, välkkyvillä mainoksilla tai tekstillä

Erilaiset animaatiot ja äänet vievät erittäin helposti kävijän huomion. Et voi olettaa heidän keskittyvän lukemaan mitä sivustollasi on, jos siellä lentelee ympäri ämpäriinsä kaikennäköistä härpäkettä. Tämä kokemus on verrattavissa siihen, kun yrittäisit lukea sanomalehteä ja joku tökkii sinua olkapäähän taukoamatta. Vaikka elämme maailmassa, jossa porhaltavat laajakaistat, jotkut käyttäjistä omaavat vieläkin hitaan internet-liittymän ja he voivat paheksua sitä, että pakotit heidät lataamaan animaatioita tai äänitiedostoja.

On aivan normaalia, että yritykset ja käyttäjät, jotka haluavat takoa rahaa mainonnalla, ovat laittaneet mainoksia sivustoilleen. Jos kuitenkin olet päättänyt tehdä mainoksista liian katseita kerääviä, vierailijat mitä todennäköisimmin ennemmin poistuvat sivulta, kuin klikkaavat mainosbannereitasi. Tähän lisätäkseni: myös suuremmalla todennäköisyydellä he eivät myöskään lisää sivustoa heidän suosikkeihin, suosittele sitä kavereilleen tai luo linkkiä sinne omilta sivuiltaan.

Oikeastaan ainoa paikka missä nykypäivänä voi olettaa näkyvänsä säihkyvää tekstiä ja neonvaloja on Reperbahnin alueen katukuvassa. Käyttäjät eivät pidä niistä, ja voivat jopa pahimmassa tapauksessa luulla sivustoasi aikuisviihdettä tarjoavaksi, joten jätetään nämä 90-luvun tunnelmat unholaan.

Älä käytä taustakuvia

Oikeastaan tämän kappaleen nimi pitäisi olla: älä käytä liian suuria taustakuvia, mutta yleismaailmallisesti niiden käyttö on epäsuotavaa niiden amatöörimäisyyden takia.

Jos mietimme hetken, voitko nimetä yhtään ammattimaista ja kunnioitettua sivustoa joka käyttäisi taustakuvia julki-ilmeessään? Näin ei tee ainakaan Google,  Amazon, eBay jne. Yksi syy miksi nämä kuvat oikein loistavat huonolla laadullaan on tämä: ne ärsyttävät. Mikä taustakuvissa ärsyttää?

Yleensä suuret – tai miksei pienemmätkin hyvin korkealaatuiset – taustakuvat latautuvat erittäin hitaasti. Jokainen kotisivu pitäisi olla optimoitu käyttäjiä varten, ja niiden avautumiseen ei pitäisi mennä kuin viisi sekuntia (huom. hitaammilla yhteyksillä voidaan hyväksyttäväksi latausajaksi sanoa 15 sekuntia). Hyvin harva kävijöistä jää odottelemaan sivustollesi jos sen lataukseen menee ikuisuuksia.

Väriä pitää ja saa olla, muttei liikaa

Kohtuus kunniaan. Värit auttavat ihmisiä tunnistamaan asioita. Tämän faktan takia yritykset panostavat rajusti heidän omaan visuaaliseen brändäykseen. Tästä esimerkkinä vaikka kaksi virvokealan jättiä Coca-Cola ja Pepsi, joista toinen on vallitsevasti punainen ja toinen sininen.

Oman nettisivusi värikaava on hyvä pitää rajoitettuna muutamaan eri värikombinaatioon, ja pitää se samana koko sivustolla saadaksesi edellä mainittua visuaalista brändäystä. Totta kai tässäkin on
poikkeuksia, esimerkiksi jos haluat painottaa omia myyntipointtejasi eri väreillä, mutta silloin on hyvä oppia enemmän värien sommittelusta suunnitellessasi sivujesi ulkoasua.

Fontilla on väliä

Kirjasinmerkki, eli fontti ymmärrettävästi vaikuttaa sivustosi ulkoasuun, ja siihen kuinka helppolukuinen sivusto on. Älä turhaan käytä turhan koomisia fontteja kuten Comic Sansia, ja älä missään tapauksessa tee fonttisi väristä kirkkaan pinkkiä, vaikka se olisikin kuinka suosittua tahansa. Jo pelkän fonttivalinnan mukaan kävijäsi pystyvät määrittelemään sivustosi ammattimaisuuden.

Tässä kannattaa myös ottaa huomioon se, että jos valitsemasi fontti ei ole ladattuna vierailijasi koneelle, se automaattisesti kääntää sivuston automaattisesti sinun kotikoneella käyttämään fonttiin, mikä voi olla pahempi. Yleensä kannattaa pitäytyä yleisissä ja hyväksytyissä fonteissa kuten Arial, Helvetica ja Verdana.

Valkoisen tilan käyttö

Älä yritä tunkea liikaa sivuelementtejä, kuten kuvia, taustoja ja värikkäitä fontteja pieneen tilaan sivullasi. Graafisen ilmeen suhteen on hyvä käyttää KISS-sääntöä (keep it simple and straightforward) ja jättää paljon valkoista tilaa, joka antaa kuvan sivun syvyydestä ja tilavuudesta.

Pidä rakenteesi yhtenäisenä

Joskus puhtaasta tylsyydestä - tai luovuudesta - nettisivujen luojat päättävät rakennella eri rakennekokonaisuuksia sivujensa yleisilmeeseen.

Vaikka haluaisimme kaikki suunnitella jonkin uuden ja hienon navigaatiojärjestelmän, kuten esimerkiksi käyttää outoja 3D-objekteja, joita joutuu kääntelemään löytääkseen valikon linkit, tämä ainoastaan sekoittaa käyttäjän päänupin.

Ihmiset pitävät rutiineista ja siitä että rutiinit säilyvät samana, joten tämän pitäisi päteä myös sinun sivuihisi.

Älä kirjota kaikkea isoilla kirjaimilla, tai kuluta kursivointia tai lihavointia loppuun

ISOILLA KIRJAIMILLA kirjoittaminen on hyvä silloin, jos tahdot painottaa jotain osiota tekstistä ja erottaa selvästi sivun otsikot muusta tekstistä. Mutta jos aiot kirjoittaa kokonaisia lauseita tai kappaleita, tämä tulkitaan huutamiseksi. Ellet oikeasti ole juuri sillä hetkellä suuttunut ja hakkaa näppäimistöä purkaaksesi tunteitasi, niin isojen kirjainten käyttö pois.

Kursivoinnilla voidaan ohjata lukijan huomio johonkin pointtiin tekstissä, mutta älä käytä sitä kokonaisiin lauseisiin saatikka sitten kappaleisiin, koska se tekee tekstistä vaikealukuista. Suotavaa on käyttää sitä yhteen tai kahteen sanaan satunnaisesti tekstin sisällä.

Muistathan jos lihavoit, kursivoit tai kirjoitat jatkuvaan syöttöön isoilla kirjaimilla, niin tällöin luot huomiota tiettyyn osaan tekstissä, mutta jos käytät näitä jatkuvasti tai kaikkia samaan aikaan, niin tämä vaikutus katoaa.

Mainittakoon vielä, että alleviivatut tekstit webissä ovat yleensä linkkejä. Jos alleviivaat tarpeettomasti, lukijat ärsyyntyvät, koska he yrittävät klikata kyseiseen alleviivattuun tekstiin olettaen, että se on linkki

Ehdoton ei pop up -ikkunoille

Pop up -ikkunat ovat ehkä yksi suurimmista ärsykkeistä netinkäyttäjille.

Pop upeilla yleensä tuodaan turhia mainoksia tai sisältöä esiin käyttäjän päänvaivaksi. Siksi niitä kohdellaan kuten spämmiä, ja nykyään on jo standardi, että selaimessa on pop up -ikkunoiden esto.

Joten jos haluat tuoda esille jotain sivuiltasi käyttäen pop uppeja, niin ota huomioon se fakta, että suurin osa kävijöistäsi ei edes näe näitä ikkunoita. Paras ratkaisu on kuitenkin tulla toimeen kokonaan ilman niitä, ja liittää niiden sisältö johonkin muualle sivustollasi.

 

Avainsanat: vinkit, sisältö, ulkoasu