Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Kuinka saat kaiken irti kävijätilastoista?

Keskiviikko 24.2.2010 - Helena Rebane


Kotisivukoneen avulla saat mahdollisuuden tarkkailla kotisivujesi kävijätilastoja. Tämä on erityisen  hyödyllistä yrityksille lisätiedon saamiseksi mahdollisista uusista asiakkaista. Mutta toki tieto voi olla mielenkiintoista ja hyödyllistä myös yksityiselle web-sivuston omistajalle.

Me kerromme kuinka luet kävijätilastojasi ja hyödyt niistä enemmän.

Löydät Kävijätilastot kirjauduttuasi sisään Kotisivukoneen sivuillesi ja valittuasi Sivujen hallinta -välilehdeltä kohdan Kävijätilastot. Pääset näkemään normaalit kävijätilastot ja tiivistelmän sivujesi kävijöistä.

kavijatilastot1.jpg

Yhteenveto

Kävijätilastojen Yhteenveto-sivulla näet kuinka monta kävijää kotisivuillasi on käynyt koko aikana, sekä saman ja edellispäivän kävijätilastot.

  • Yksittäisiä käyntejä -kohta kertoo kuinka monta kävijää sivuillasi on ollut. Tähän numeroon sisältyy myös kaikki saman ihmisen tekemät käynnit.
  • Sivulataukset-kohta kertoo kuinka monta kertaa kävijät ovat käyneet kotisivujesi eri sivuilla.
kavijatilastot2.jpg

Vinkki
Tarkastele Yksittäisten käyntien ja Sivulatausten tietoja. Tämän avulla pystyt laskemaan keskiarvon siitä, kuinka monella eri sivulla yksi kävijä käy. Jos tahdot enemmän käyttäjiä sivuillesi, sinun kannattaa kirjoittaa enemmän mielenkiintoista sisältöä sivuillesi.

Jos sinulla on Laajat kävijätilastot, näet myös kymmenen viimeisintä kävijää, sekä sen, mitä kautta he ovat päätyneet sivuillesi. Ne, joilla on normaalit Kävijätilastot pystyvät näkemään kaavion kävijöistä ja sivulatauksista viimeisen kuukauden aikana, mutta Laajojen kävijätilastojen avulla pystyy myös muuttamaan haettavia aikavälejä.

Käynnit (vain niille, joilla on Laajat kävijätilastot)

Kävijämäärät-valikosta löydät käyntien ja sivujenlatausten määrän kuukausittain ja viikoittain. Pystyt myös valitsemaan kuinka monta viikkoa ja kuukautta tahdot nähdä tilastoissa. Sivu antaa sinulle listan myös suosituimmista kotisivujesi sivuista.

kavijatilastot3.jpg

Vinkki
Katso mitkä kotisivujesi sivut ovat suosituimmat. Tämän perusteella näet menevätkö asiakkaasi sille sivulle, jolle haluat heidän menevän, vai harhautuvatko he menemään ”muille sivuille”, eivätkä päädy ostamaan tuotteitasi.

Keskiarvot (vain niille joilla on Laajat kävijätilastot)

Kun katsot Kävijätilastoiden Keskiarvot-osiota näet, kotisivujesi kävijämäärän keskiarvon viikon ja päivän aikana. Tämä antaa sinulle tärkeää informaatiota siitä, milloin asiakkaita käy sivuillasi eniten. Riippuen siitä mihin tarkoitukseen sivusi ovat olemassa, tämä tieto voi olla hyödyllistä; etenkin, jos tahdot ottaa yhteyttä suoraan asiakkaisiisi tai antaa tiettyjä tarjouksia tiettyyn aikaan.

kavijatilastot4.jpg

Sivuille tulo (vain niille joilla on Laajat kävijätilastot)

Lisäksi Sivuille tulo -välilehdellä on eräs mahtava väline, jonka avulla pystyt näkemään, mitä kautta kävijät ovat tuleet kotisivuillesi. Esimerkiksi pystyt näkemään jos jossakin blogissa on maininta sivuistasi (linkitettynä) ja kävijät ovat tulleet sivuillesi blogin kautta. Lisäksi näet, kuinka monta kävijää jokainen ulkoinen linkki on tuonut sivuillesi.

Jos sivustosi on löydetty hakukoneen kautta, silloin näet myös millä sanalla sivustojasi on eniten haettu. Lisäksi näet myös mitä hakukonetta on käytettyä hakua tehtäessä.

Vihje 1
Saatat huomata, että hakusanat, joilla kävijä on löytänyt sivuillesi eivät ole niitä, jotka kuvaavat sivustoasi parhaiten. Tämä voi johtua siitä, ettei sivustolla ole tarpeeksi asianmukaista sisältöä, joka viittaisi sanaan.

Vihje 2
Jos saat paljon kävijöitä tietyiltä sivustoilta, sinun kannattaa tarkastaa sivustot, joilta kävijät tulevat ja jopa ottaa bloggaajaan/ kirjoittajaan yhteyttä ja kiittää häntä. Ja jos vain on mahdollista, sinun kannattaa päivittää tietojasi sivulle myös tulevaisuudessa.

Tekniset tiedot (vain niille joilla on Laajat kävijätilastot)

Tekniset tiedot välilähdeltä löydät tietoja siitä, mitä selainta ja käyttöjärjestelmää sivuillasi kävijät käyttävät.

kavijatilastot5.jpg

Vinkki
On myös suositeltavaa käydä katsomassa miltä kotisivusi näyttävät kännykällä. Ihmiset käyttävät entistä enemmän kännykällä nettiä ja selainta.

Asetukset

Asetukset-välilehdellä voit päättää tahdotko näyttää kävijämäärän sivuillasi. Se voi olla mielenkiintoista tietoa kävijöille, kuten myös hyvä sosiaalinen todiste - kun sivustoilla on käynyt noin paljon kävijöitä, sivuston on oltava todella hyvä!

 

Avainsanat: vinkit, kävijätilastot, kävijäseuranta


Kommentit

8.3.2010 15:24  Henri Neuvonen

Kotisivujen kävijätilastot toimivat erittäin hienosti lukuun ottamatta yhtä asiaa. Kun esim. Googlen robotti indeksoi sivustoa, ilmoittaa kotisivukoneen kävijätilasto nämä käynnit normaaleina käynteinä. Tämä voi hämätä joitain sivuston ylläpitäjiä yllättävänä kävijämäärän kasvuna.

10.2.2011 13:44  Pitkäveto

Vois olla kyllä laajempikin tuo kävijätilasto. Google Analyticsin saa tosin näppärästi liitettyä Kotisivukoneella tehtyihin sivustoihin, joten sitä voi käyttää, jos haluaa tarkempaa tietoa kävijöistään.

27.7.2011 23:10  bot

Google Analytics soveltuu hyvin kävijöiden tarkempaan seurantaan.

21.2.2012 23:03  Koodi

Kuinka tuo Google analytics käytännössä asennetaan sivuille, siis se koodinpätkä.

25.5.2012 13:11  Tiina / Kotisivukone

Hei Koodi,
ohjeet Google Analyticsin asentamiseksi Kotisivukoneella tehtyihin kotisivuihin löydät täältä:
http://www.kotisivukone.fi/blogi/2012/05/14/67

5.12.2013 22:12  veikkaus

Kyllä Google analytics kannattaa liittää. Ei ainakaan tuon ohjeen mukaan ole liian monimutkainen juttu ja tilastot ovat vielä laajemmat. Eri asia on tietysti, mikäli ei halua Googlelle enempää tietoa omasta sivustaan jakaa.

20.4.2016 9:05  Eeki

No juu ja jaa. Hieman vanha kirjoitus, mutta nykyään on jo tarvetta huomattavasti kattavammalle analytiikalle. Google Analytics ja sen lisämahdollisuudet ovat kyllä vieläkin ajantasalla.

8.3.2018 13:05  Yhdistä lainat

Google Analytics on jokaisen vakavasti otettavan verkkomarkkinoijan työkalu numero 1.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini