Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Keskustelu

Janne / KotisivukoneKotisivukone on päivitetty (12.6.2014)12.6.2014 16:37
Tällä kertaa päivitys oli hieman pienimuotoisempi.


VERKKOKAUPAN SOPIMUSEHDOT

- Mahdollisuus asettaa verkkokaupan sopimusehdot verkkokaupan asetuksista. Tämä mahdollistaa valintaruudun verkkokaupan tilausprosessin Yhteenveto-sivulle. Valintaruutu on näkyvissä vain jos Verkkokaupan sopimusehdot-toiminto on käytössä.

- Asetukset löytyvät verkkokaupan asetuksista Sivujen hallinta > Tuotteet > Asetukset > Verkkokaupan sopimusehdot.

- Sopimusehdoista on tehty valmis pohja, joka toimii mallina, mutta se ei toimi sopimusehdoiksi sellaisenaan. Mallipohjan perusteella verkkokauppias voi räätälöidä ehdot sopimaan omaan verkkokauppaansa.

- Verkkokaupan sopimusehdot aukeaa ns. lightbox-ikkunassa. Sopimusehdot on myös mahdollista linkittää kotisivujen päävalikkoon Linkin kohde-valikosta.

- Asiakkaan tilatessa verkkokaupasta, tilausvahvistussähköpostin liitteenä lähetetään verkkokaupan sopimusehdot PDF-liitteenä.

- Tilausprosessin Yhteenveto-sivulle tehty pieni muutos: Tilaajan tiedot ja ostoskorin sisältö hintoineen ovat vaihtaneet paikkaa. Eli ensin näytetään tilaajan tiedot yms. informaatio tilauksista ja vasta sitten tuotteet.

Lisätietoa etämyynnin uusista säännöksistä tiedotteissamme http://www.kotisivukone.fi/uutiset.html?113


UUSIA SIVUPOHJIA

- Kaksi uutta sivupohjaa: Astatiini ja Telluuri. Molemmista sivupohjista on kolme eri värimaailmaa.


KORJAUKSIA

- Korjattu englannin ja ruotsin kieliversiot. Kieleversiosivustolla näkyi joitakin suomenkielisiä tekstejä.

- Korjattu responsiivisten sivujen valikko niin, ettei päävalikko sulkeudu kun sivua vieritetään alas.

KauppiasRe: Kotisivukone on päivitetty (12.6.2014)16.6.2014 9:52
Olisiko mahdollista, että kauppias voisi itse valita, että sisällytetäänkö nuo toimitusehdot pdf.tiedostona tilausvahvistusviestiin? Tuo itse toimitusehtojen hyväksyminen on hyvä ominasuus ja toteutettu kätevästi, mutta itse en pidä tuota toimitusehtojen liitetiedostoa tarpeellisena eikä käsittääkseni uusi kuluttajansuojalakikaan sitä vaadi.

verkkojohto.Re: Kotisivukone on päivitetty (12.6.2014)16.6.2014 20:33
Samaa mieltä asiakkaat lukee niitä yön pimeinätunteina ja alkavat kuvitella että verkkokauppias on jokin supersopimuskikkailija.

MSRe: Kotisivukone on päivitetty (12.6.2014)17.6.2014 7:50
Tämähän on vain hyvää asiakaspalvelua, että asiakas saa sopimusehdot tilauksen mukana. Yleisesti sopimusehdot tukevat kauppaa ja näin ollen myös tukevat ja turvaavat MYÖS asiakkaan oikeuksia.

Se että asiakas hyväksyy tilauksen ehdot ei riitä. Pitää muistaa, että jos verkkokauppa muuttaa sopimusehtoja, on aikaisemmin tilanneella asiakkaalla olla mahdollisuus nähdä tilaushetken sopimusehdot ja tämä on vastaus juuri tähän tilanteeseen. Verkkokauppa ei varmaankaan tahdo ilmoittaa kaikille aikaisemmin tilanneille asiakkailleen erikseen sopimusehtojen muutoksista, mutta kun tämä on toteutettu näin, ei verkkokaupan tarvitse ilmoittaa muutoksista erikseen, koska ostajalle on toimitettu sen hetken sopimusehdot kun tilaus on tehty.

KauppiasRe: Kotisivukone on päivitetty (12.6.2014)17.6.2014 11:03
MS:lle. Asiakashan hyväksyy tilauksen tehdessään nimenomaan voimassa olevat sopimusehdot. Ei asiakkaalle tietenkään jälkikäteen tarvitse ilmoittaa jos sopimusehdot muuttuvat, muutoksethan ei koske tällöin tätä asiakasta vaan osapuolia sitovat kaupantekohetkellä voimassa olleet sopimusehdot.

Siinä mielessä toki on hyvä, että asiakkaalle tulee tuo nimenomaan voimassa oleva sopimus tällä tavoin "talteen" mutta itse pidän tätä kyllä silti vähän huonona vaihtoehtona, valtava määrä liitetiedostoja ja asiakkailla varmaan enemmänkin hämmästys että mikä tämä on.
Sopimusehtoihinhan voi laittaa kauppias päivämäärän milloin se on tullut voimaan.

verkkojohtoRe: Kotisivukone on päivitetty (12.6.2014)17.6.2014 20:09
Kyllä näin on asiakkaat hämmentyy tästä ja ovat jo hämmentyneet kyllä sen pitäis riittää kun ruksin ruutuun laittaa silloinhan ne sopimukset on luettu ja tavattu asiakashan saa ladattua sopimusehdot verkkokaupasta jos haluaa.
Samoin kun nuo tulee liitteenä myös omaan sähköpostiin se tarkoittaa satoja liitetiedostoja per kk lisää eli kohta sposti jumissa niistä.
Eli ei hyvää ellei jotan pahaa joten asetuksiin ruksattavaksi vaihtoehdoksi tuo lähetys sen saa sitten jokainen päättää lähettääkö vaiko eikö.

Good luck happy hoaxes!! :DRe: Kotisivukone on päivitetty (12.6.2014)17.6.2014 20:49
Tietenkin asiakas hyväksyy sopimusehdot kun hän tilaa tuotteet, mutta mitäs siinä tilanteessa laki sanoo kun asiakas tahtoo palauttaa tuotteita ja verkkokauppa on muuttanut tilauksen jälkeen sopimusehtoja? Asiakkaalla ei ole missään tilaushetkellä olleita sopimusehtoja eikä todenäköisesti verkkokaupallakaan. Tokihan asiakas lukee ja hyväksyy sopimusehdot, mutta kukaan ei voi olettaa, että asiakas muistaa ne ulkoa. Suurimmassa osassa verkkokaupoista on 14 päivän palautusoikeus tilaukselle (tietenkin tietyin ehdoin), ja tänä aikana saattaa tapahtua muutoksia.

Itse ainakin pitäisin tällaista verkkokauppaa enemmän luotettavana, joka toimittaa sopimusehtojen kopion tilausvahvistuksen liitteenä kuin sellaista, joka tahtoo tieten tahtoen "piilottaa" sopimusehdot. Asiakkaalta oletetaan, että hän lukee ja hyväksyy sopimusehdot, joten se tuskin tulee olemaan yllätys että, "Mitähän sopimusehdot sisältää kun se on liitteenäkin. Pitääpä lukaista ne nyt saman tien että tietää millaisilla ehdoilla ollaan liikenteessä". Tämänhän tulisi olla tuttua tekstiä! Ja ei, tämä ei laske konversiota, koska nämä ehdot lähetetään jälkikäteen, joten siitäkin on minun mielestä turha mainita ;)

En tiedä millaista verkkokauppaa te ("kauppias" ja "verkkojohto") pidätte, mutta kuulostaa siltä että teillä on jotain salattavaa teidän kaupankäynnissä... ei millään pahalla, mutta en vain jaksa ymmärtää, että sopimusehtojen toimittaminen asiakkaalle tilausvahvistuksen yhteydessä olisi jotenkin liiketoimintaa haittaavaa. Nykypäivänä peloitellaan kaiken näköisillä verkkohuijausasioilla, joten ei kai tällainen toiminta kuin vain paranna kuluttajan asemaa.

Vielä pakko mainita... ja nykyään sähköpostilaatikot ovat sen verran kookkaita, ettei tällaisten liitetiedostojen koko (10 kb) ainakaan tuki sähköpostilaatikoita.

Järki käteen ja fiksuus peliin!

verkkojohtoRe: Kotisivukone on päivitetty (12.6.2014)17.6.2014 21:28
Ei ole salattavaa eikä hämärää mutta nykyisin kun aina vaan nojataan johonkin sopimusehtoihin ja viilataan sitä tiettyä on sopimusliitteen lähettäminen asiakkaale asiakkaan pelottelua sopimuksilla ja niillä kiristämisellä asiakas saa ne verkkokaupan sivuilta mikäli haluaa mullakin on niihin linkki ihan etusivulla ja voihan ne kopioida siitä hyväksuttävästä boxistakin.
Olen jo saanut palautetta asiakkailta tästä liitteestä.Asiakas kavahtaa tälläistä liitetiedostoa jota ei yleensä verkkokaupat lähetä tilaan itsekin paljon verkosta eikä kukaan ole lähettänyt sopimusehtojaan liitteenä.
Voi tietty olla niin että sia painuu unholaan kun vähänaikaa totutellaan mutta liitetiedostoja kyllä omaan smailiin ainakin tulee aivan tolkuttomia määriä.
Tämä ongelma poistuisi valintaruudulla asetuksissa.

Janne / KotisivukoneRe: Kotisivukone on päivitetty (12.6.2014)18.6.2014 11:29
Hei,
hienoa että asiat herättävät jopa kiihkeääkin keskustelua.

Olette kyllä aivan oikeassa, että laki ei velvoita sopimusehtojen liittämistä tilausvahvistukseen, mutta ehdoissa mainitut ennakkotiedot on kuluttajansuojalain 6 luvun 13 §:n mukaan luovutettava kuluttajalle pysyvällä tavalla. Ja linkki johonkin sopimusehtosivuun ei ole pysyvä tapa koska sitä sivua voidaan muuttaa.
Linkki kuluttajansuojalakiin: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=kuluttajansuojalaki#L6P13

Päädyimme tähän ratkaisuun lakimiehemme kautta, emmekä ainakaan näillä näkymin ole tekemässä muutoksia ominaisuuteen.

Joka tapauksessa olette kehittäneet hyvän keskustelun täällä keskustelupalstalla. Huomioimme kaikki kehitysehdotukset ja parannukset, jotka parantavat meidän asiakkaidemme käyttökokemusta, mutta myöskin loppuasiakkaiden oikeuksia. Katsomme tässä tilanteessa pitävämme tämän nykyisen ratkaisun oikeana.

Tahdomme toki muistuttaa, että jokaisella verkkokaupalla on oikeus ja mahdollisuus päättää omista toimintatavoista. Tämän "Verkkokaupan sopimusehdot" -toiminon käyttäminen ei ole pakollista, vaan jokainen kauppias päättää itse oman toimintatapansa. Jos verkkokauppa haluaa käyttää muuta käytäntöä, voi kauppias itse luoda uuden sisältösivun ja esittää siellä toimitusehdot. Tämän sivun voi liittää tilauslomakkeen yhteyteen linkkinä ja tilauslomakkeeseen voi asettaa pakolliseksi valintaruuduksi "Olen lukenut ja hyväksynyt verkkokaupan sopimusehdot". Tällöin asiakkaan on ensin hyväksyttävä verkkokaupan sopimusehdot ja vasta tämän jälkeen ostaminen onnistuu, eikä tästä lähde mitään liitetiedostoa asiakkaan sähköpostiin.

Tahdomme kuitenkin painottaa sitä, että Kotisivukone ei missään tilanteessa ota vastuuta verkkokaupan laillisuudesta tai siitä, millaisia palveluita ja millaisilla sopimusehdoilla/käytännöllä verkkokauppa toimii, koska kaikki verkkokaupat voivat toteuttaa itseään vapaasti, mutta kuitenkin Suomen lain mukaisin säädöksin.

KauppiasRe: Kotisivukone on päivitetty (12.6.2014)19.6.2014 9:38
"Good luck happy hoaxes!! :D"
Kukaanhan ei ole ollut piilottamassa sopimusehtoja yhtään mihinkään vaan kyse oli käytännöstä. Tuollaiset "salailu" syytökset voisi kyllä ihan kättelyssä jättää kirjoittamatta, sen verran pitkällä yrittäjä ja verkkokauppakokemuksella voin sanoa olevani matkassa, etten viitsisi tuollaisia lukea.

Kuten sanoin, hyvää tässä liitteessä on se, että sopimusehdot tulee asiakkaalle automaattisesti talteen. Mutta toinen puoli on se, että se hämmentää asiakkaita - kuten on tullut ilmi. Ensinnäkin liitetiedosto jo sinällään herättää helpommin kuluttajassa aina epäilyn viruksista, haittaohjelmista jne.

Kyse ei siis tietenkään ole siitä, etteikö sopimusehdot pitäisi olla asiakkaalle nähtävissä siinä muodossa myös tilauksen jälkeen kuin ne oli tilaushetkellä mutta tässä on vain käsitelty myös tämän liitetiedosto-mallin huonoja puolia. Ehkäpä asiakkaat sitten tottuvat tähän jatkossa, että sopimusehdot napsahtavat tilausvahvistuksen mukana mutta varmasti se ainakin tässä vaiheessa ihmetyttää monia. Itsekään en ole törmännyt missään muualla vielä tähän, että sopimusehdot tulisi liitteenä. Täytyy tarkastella miten esim. isot verkkokaupat ovat suomessa asian hoitaneet.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: