Kotisivukoulu
Hanki kävijöitä kotisivuillesi Pinterestin avullaPerjantai 29.5.2015 - Tiina Rönnberg Pinterest on virtuaalinen muistitaulu tai leikekirja, jonne käyttäjät keräilevät erilaisia visuaalisia kirjanmerkkejä ja ryhmittelevät niitä eri aihealueisiin omien kiinnostuksen kohteidensa mukaan. Lue tästä kirjoituksesta mitä annettavaa Pinterestillä voisi olla yrityksesi markkinointiin. Pinterest on virtuaalinen muistitaulu tai leikekirja, jonne käyttäjät keräilevät erilaisia visuaalisia kirjanmerkkejä ja ryhmittelevät niitä eri aihealueisiin omien kiinnostuksen kohteidensa mukaan. Erilaista sisältöä, erityisesti kuvia, kerätään eli pinnaillaan digitaalisiin muistitauluihin eli boardeihin. Pinterestiin tallennetaan siis muistiin omia löytöjä, mutta sieltä myös etsitään inspiraatiota muiden käyttäjien tauluista. Pinterest on erityisesti naisten suosiossa ja suosittuja aihealueita ovat ruoka ja reseptit, käsityöt, sisustaminen, muoti ja kosmetiikka, matkustaminen, häät ja muut juhlat. Toki miehiäkin Pinterestistä jonkin verran löytyy ja heidän muistitaulunsa taas pyörivät lähinnä teknologian sekä remontoinnin ja nikkaroinnin ympärillä. Mikäli yrityksesi toimiala liittyy joihinkin näihin aihealueisiin voi Pinterestillä olla annettavaa yrityksesi markkinointiin. Esimerkiksi maalaus- ja remontointifirma voi lisätä Pinterestiin kuvia työnäytteistään, toteuttamistaan maalauksista ja remonteista, joita sisustuksesta kiinnostuneet voivat lisätä omille tauluilleen. Firma voi myös pinnata muiden käyttäjien toteutuksia, jotka inspiroivat yrittäjää itseäänkin. Käyttäjät löytävät näin hyviä ideoita ja samalla tekijän, joka voi sellaisen heille tarvittaessa toteuttaa. Yritystilin käyttäjille Pinterest tarjoaa myös analytiikkatyökalun, jonka avulla yrittäjä voi tarkastella, minkä tyyppinen sisältö on omilla Pinterest -tauluilla toiminut parhaiten. Tutustu Pinterestin yritystiliin osoitteessa: https://business.pinterest.com/
Linkitä kotisivuillesiPinterestin ideana on, että Pinterestiin lisätystä sisällöstä pääsee linkin kautta tutkimaan lisää tietoa sen alkuperäisestä lähteestä. Pinterestiin lisäämistäsi kuvista voit siis linkittää suoraan kotisivuillesi tai verkkokauppaasi. Parhaimmillaan se toimii, jos linkität kuvasta suoraan kyseessä olevan tuotteen tuotesivulle. Pinterest onkin siis mainio sisäänheittäjä varsinkin verkkokaupoille. Pidä huolta hakukonelöydettävyydestäPinterest-taulusi auttavat myös kotisivujesi hakukonelöydettävyyteen, kun saat Pinterestin kautta sivuillesi linkkivoimaa. Nimeä siis taulusi huolella sekä luo tauluille lyhyt ja ytimekäs kuvaus. Myös yksittäisissä julkaisuissa kannattaa olla kuvaava teksti, joka on käyttäjille hyödyllinen ja parhaimmillaan käyttäjää aktivoiva. Nimissä ja kuvauksissa kannattaa viljellä niitä avainsanoja, joilla haluat ihmisten löytävän kotisivuillesi. Panosta kuviinKuten sanottua on Pinterest hyvin visuaalinen, joten panosta kuvien laadukkuuteen ja näyttävyyteen. Pienet ja pikselimössöiset kuvat eivät Pinterestin käyttäjiä juuri houkuttele. On myös hyvä huomioida, että kuvat skaalautuvat palvelussa leveyden mukaan, vaakamalliset kuvat siis skaalautuvat pienemmiksi ja pystymalliset kuvat näyttäytyvät hieman suurempina. Suosi siis mahdollisuuksien mukaan pystymallisia kuvia, jotka näyttävät paremmilta varsinkin mobiilinäytöillä. Lisää vinkkejä hyvän sisällön tekemiseen löydät Pinterestin omista oppaista, joita löydät sivuilta: https://business.pinterest.com/en/pinterest-guides
Helpota pinnaustaMikäli et innostu itse pinnailemaan voit kuitenkin lisätä kotisivuillesi houkuttelevia kuvia ja “Pin It” -napin, joka helpottaa sivuillasi olevien kuvien jakamista. Sinulla ei tarvitse olla edes omaa Pinterest-tiliä tehdäksesi tämän. Pin it -painikkeen saat Kotisivukoneella toteutetuille kotisivuille seuraavasti: Mene osoitteeseen: https://business.pinterest.com/en/widget-builder#do_pin_it_button Button Type –kohdasta voit valita haluatko lisätä painikkeen vain haluamiisi kuviin (One Image), haluamillesi sivuille (Any Image) tai kotisivustojesi kaikkiin kuviin (Image Hover), jolloin nappi ilmestyy kuvaan, kun hiiren vie sen päälle. Helpointa ja kannattavinta on tehdä kaikista kuvista pinnattavia ja käyttää kohtaa ”Image Hover”, jolloin Pin It –painikeen saa myös kaikille komponenttisivujen ja kuva-albumin kuviin. Appearance –kohdasta voit säätää painikkeen ulkoasua, kokoa ja väriä. Kopioi ”Image Hover” -toiminnon koodi kohdasta ”Copy the code”. Siirry kotisivujesi ylläpitotilaan ja mene Asetukset-välilehdelle. Klikkaa vasemmasta reunasta Asetukset auki ja liitä koodi kohdassa ”Lisää HTML-kenttiä (edistyneet käyttäjät)” kenttään ”HTML sivujen alalaitaan”. Tallenna muutokset ja kotisivujesi kuvat ovat nyt helposti jaettavissa Pinterestiin.
Kotisivukone PinterestissäKotisivukoneen Pinterest -tauluilta löydät esimerkkejä Kotisivukoneella toteutetuista kotisivuista ja verkkokaupoista sekä Avaimet käteen -palvelumme toteutuksista. Lisäksi löydät sieltä Ideoita ja inspiraatioita -taulun, josta löytyy vinkkejä kotisivujen tekoon, esimerkiksi ilmaisia sosiaalisen median ikonisettejä, inspiroivia fonttiyhdistelmiä ja linkkejä ilmaisiin kuvapankkeihin. Kotisivukoneen löydät Pinterestistä osoitteella: www.pinterest.com/kotisivukone |
Avainsanat: sosiaalinen media, pinterest, markkinointi |