Yhä useammat yritykset ovat avanneet viime vuosina
oman verkkokaupan kivijalkamyymälänsä rinnalle tai toimivat yksinomaan verkossa. Verkkokaupan avulla yritys voi tavoittaa aivan uutta kohderyhmää ja laajentaa liiketoimintaansa huomattavasti perinteistä laajemmalle alueelle.
Verkkokauppa avaa pienellekin yritykselle jopa maailmanlaajuisen myyntikanavan. Tässä kirjoituksessa kerromme mitä asioita kannattaa ottaa huomioon omaa verkkokauppaa suunnitellessa.
Yhä useammat yritykset ovat avanneet viime vuosina oman verkkokaupan kivijalkamyymälänsä rinnalle tai toimivat yksinomaan verkossa. Verkkokaupan avulla yritys voi tavoittaa aivan uutta kohderyhmää ja laajentaa liiketoimintaansa huomattavasti perinteistä laajemmalle alueelle. Verkkokauppa avaa pienellekin yritykselle jopa maailmanlaajuisen myyntikanavan.
Kun suunnittelet omaa verkkokauppaa, ota huomioon seuraavia asioita:
Kerro tuotteista riittävästi ja käytä selkeitä tuotekuvia. Toisin kuin perinteisessä myymälässä, verkossa asiakkaasi eivät voi hypistellä tuotteita ja esimerkiksi sovittaa niitä päälleen. Kuvat tuotteesta oikeassa käyttöympäristössä ovat varmasti eduksi!
Selkeys. On tärkeää, että asiakkaasi löytää haluamansa tuotteet nopeasti ja tuotteet on jaoteltu selkeästi omiin ryhmiinsä. Jos verkkokaupassasi on paljon tuotteita, on hakutoiminto varmasti käytännöllinen.
Luotettavuus. Asiakkaasi on mahdollisesti käyttämässä kymmeniä tai jopa satoja euroja ostokseensa. Jos asiakas kokee verkkokaupan epäluotettavaksi, voi ostos jäädä tekemättä. Asiakasreferenssit, mahdolliset sertifikaatit (esim. luottoluokituslogo) ja verkkomaksupainikkeet sekä luottokorttimaksumahdollisuus voivat auttaa luotettavuuden herättämisessä.
Toimitus- ja maksutavat. Nopeat ja edulliset toimitustavat voivat olla ostopäätöksen kannalta merkityksellisiä. Korosta niitä. Verkkopankki- ja luottokorttimaksut voivat myös helpottaa ostamista ja pienentävät omaa luottotappioriskiäsikin.
Markkinoi verkkokauppaasi. Verkossa ei ole ”pääkatua”, josta liikkeesi bongataan sattumalta. Verkkokauppaa kannattaa markkinoida niin verkossa kuin perinteisissäkin medioissa.
Poista ostamisen pelko. Perinteisessä kaupassa asiakas voi helposti sovittaa esimerkiksi vaatetta tai kenkää päällensä. Verkon kautta ostettaessa tilanne on toinen ja asiakas voi olla epävarma tilauksen tekemisestä. Tarjoa 100%:nen tyytyväisyystakuu ja lupaa rahat takaisin jos asiakas ei ole tyytyväinen. Käännä asia eduksesi, sillä asiakkaalla on joka tapauksessa kuluttajasuojalain mukainen palautusoikeus. Ostamisen pelko pienenee heti!
Kokeillessasi Kotisivukonetta, voit tutustua verkkokauppaan jo ilmaisen koejakson aikana. Voit myös liittää verkkopankki- ja luottokorttimaksut verkkokauppaasi asiakaspalvelumme avustuksella! Voit aloittaa myymisen vaikka heti!
» Lue lisää Kotisivukoneen verkkokaupasta