Kotisivukoulu
Kolme neuvoa kunnon kotisivuihinMaanantai 20.9.2010 - Helena Rebane Maailmalla rakennetaan tuhansia nettisivuja päivittäin. Osa niistä on hyviä, toiset tuskin sitäkään. Luodessasi ne paremmat, vierailijaystävälliset ja liiketoimintaasi tukevat kotisivut, kannattaa seurata näitä kolmea yksinkertaista tienviittaa. Muista käytettävyyden perussäännötJokaisen kotisivun tulisi sisältää tietyt elementit menestyäkseen. Nojaudu hetkeksi taaksepäin tuolillasi ja pohdi miten itse suhtaudut verkkosivuihin vieraillessasi niillä ensimmäisen kerran. Haluat varmastikin tietää mitä sivut tarjoavat, löydätkö sieltä kaipaamasi tiedon ja auttavatko sivut sinua saavuttamaan tavoitteesi. Kiteytettynä, kotisivujen tulisi vastata neljään vierailijoiden esittämään kysymykseen:
Jos pystyt vastaamaan näihin ensimmäisten sekuntien aikana, toisin sanoen luomaan hyvän ensivaikutelman, olet jo vahvassa alussa. Luovuus on uuden ja toimivan äiti – kopiointi eiSuurten yhtiöiden sivujen kopiointi tuntuu olevan erityisen yleistä pienten yritysten keskuudessa. Siinä on mukamas järkeä, sillä pienillä yrityksillä ei ole resursseja suurten tutkimusten toteuttamiseen, kotisivujen perinpohjaiseen suunnitteluun tai niiden käyttäjäystävällisyyden testaamiseen. Silti käytettävyysguru Jakob Nielsen mainitsee artikkelissaan Should You Copy a Famous Site’s Design? miksi tämä ei olekaan hyvä idea. Pohjimmaisena ajatuksena on, että vaikka yhdet verkkosivut toimivat hyvin ne suunnitelleelle yritykselle, ne eivät välttämättä toimi toiselle. Kaikki riippuu kontekstista ja konseptista. Nielsenin mukaan ainoa tapa saada selville toimiiko jokin on tehdä käytettävyystesti. Avaruus on valttiaKotisivuja on turha änkeä täyteen kaikkea mahdollista, vaikka ensi kertaa kotisivuja rakentavalle tämä voi tuntua houkuttelevalta. Onhan luonnollista kokeilla läpi kaikki mahdolliset vaihtoehdot. Etenkin kun Kotisivukoneen kaltainen palvelu tarjoaa mahdollisuuden muokata taustakuvia, värejä, fontteja ja kaikkia muita design-elementtejä. Joskus kikkailu toimii, mutta useimmiten ei. Yleensä lopputuloksena on visuaalisesti sekavat ja hämmentävät kotisivut joita on vaikea navigoida. Yksinkertaisuus on tässäkin valttia. Etenkin kun et ole täysin varma mitä sivuillesi tulisi laittaa liiketoimintaasi tukemaan. Mieti tarkkaan ennen kuin aloitat ja riisu pois kaikki turha – näin ollen kotisivuillasi vierailevat potentiaaliset asiakkaat löytävät helposti ja nopeasti kaiken olennaisimman. Vaikeampi toteuttaa kuin kirjoittaa blogissa, mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Eikä kunnolla tehtyä tarvitse korjata myöhemmin.
Jos sinulta löytyy hyviä vinkkejä ensikertalaisille kotisivujen luomiseen, jaa ne ihmeessä kanssamme kommenteissa. |
Avainsanat: vinkit, käytettävyys |