Kehityspalaveri on hyvä rutiini kotisivujen kehittämiseen. Jos teit sivut yksin, voit hyvin pitää kehityspalaverinkin yksin. Jos teit sivut yhdessä jonkun kanssa, voit kutsua tämän henkilön mukaasi palaveriin. Pidä palaveri joka kuukausi, mutta älä käytä siihen tuntia enempää aikaa.
Kehityspalaveri on hyvä rutiini kotisivujen kehittämiseen. Jos teit sivut yksin, voit hyvin pitää kehityspalaverinkin yksin. Jos teit sivut yhdessä jonkun kanssa, voit kutsua tämän henkilön mukaasi palaveriin. Pidä palaveri joka kuukausi, mutta älä käytä siihen tuntia enempää aikaa.
Kehityspalaveri kulkee aina saman kaavan mukaan:
1. Tarkista, vastaako sivusto edelleen päivittäistä bisnestäsi
Käy sivustosi sivu sivulta läpi ja arvioi, onko kaikki mitä sivuillasi lukee edelleen totta. Jos liiketoiminnassasi, tuotteissasi, palveluissasi tai yhteystiedoissasi on tapahtunut muutoksia, tee muutokset sivuille heti tai kirjaa muutostarpeet ylös ja tee ne yhdessä muiden muutosten kanssa palaverin lopuksi.
2. Tarkista, onko sivuillasi tarpeeksi paljon kävijöitä
Avaa kävijäseurantasi ja katso, minkä verran kävijöitä kotisivuillasi käy. Tarkasta mitä kävijät tekevät sivuillasi ja mitä kautta he tulevat sivuillesi. Arvioi, onko sivuillasi tarpeeksi kävijöitä vai ei ja jos ei, päätä mistä ja miten yrität saada sivuillesi lisää kävijöitä ja kirjaa tämä ylös.
3. Tarkista, saavuttaako tarpeeksi moni kävijä tavoitteen
Katso sähköpostistasi paljonko yhteydenottoja olet saanut. Jos olet määrittänyt tavoiteseurannan kävijäseurantaasi, voit tarkistaa tulokset myös sieltä. Pohdi seuraavia asioita:
- Saatko tarpeeksi yhteydenottoja tai tilauksia nettisivuiltasi (oman liiketoimintasi näkökannalta)
- Saatko tarpeeksi suuren prosentin kävijöistäsi vietyä tavoitteeseen asti
Jos vastauksesi kysymykseen 1. on ”ei”, tarvitset lisää kävijöitä. Jos vastauksesi kysymykseen 2. on ”ei”, sivujasi täytyy parantaa. Jos vastaat molempiin kysymyksiin ”ei” jo monetta kuukautta putkeen, saattaa olla aika kutsua ulkopuolinen asiantuntija avuksi ja keskustella, miten sivustoasi ja sen kävijämääriä kannattaa parantaa.
Muussa tapauksessa päätä, millaisilla toimenpiteillä meinaat parantaa nykytilaa ja kirjaa toimenpiteet ylös.
4. Valitse mitkä toimenpiteet kannattaa tehdä ja tee ne saman tien
Kohdissa 1., 2. ja 3. kävit läpi erilaisia mahdollisia ongelma- ja kehityskohtia ja kirjasit ylös parannusehdotuksia. Käy läpi parannusehdotusten lista ja päätä, mitkä toimenpiteistä voit tehdä pienellä vaivalla.
Tee sen jälkeen toimenpiteet saman tien. Älä jätä niitä roikkumaan. Jos toimenpiteet vaativat suuren määrän työtä, ne kannattaa luultavasti unohtaa. Ota ne huomioon sitten, kun uudistat koko sivuston seuraavan kerran.
5. Päätä palaveri toimenpiteiden jälkeen ja unohda sivuston kehittäminen kuukaudeksi
Älä jätä mitään roikkumaan, vaan joko (a) tee toimenpiteet heti tai (b) päätä, ettet aio tehdä toimenpiteitä. Näin varmistat, ettei kotisivuista tule taas uutta stressaavaa tekijää, joka koko ajan vaatii ajatuksia ja huomiota, vaan se palvelee sinua ja yritystäsi tunnin työpanoksella per kuukausi.