Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Omnibus-direktiivin tuomat muutokset verkkokauppojen hinnoitteluun

17.04.2023 - Tiedotteet

Moikka!

Vuoden 2023 alussa on tullut voimaan nk. Omnibus-direktiivi koko EU:n alueella, jolla on vaikutusta verkkokauppojen alennuksiin. Tällä direktiivillä on tarkoitus esittää kuluttajille (B2C) entistä paremmin, mikä tuotteen todellinen alennus on ollut alennuskampanjan aikana. 

Verkkokauppojen kannalta näkyvin vaikutus on se, että mainostaessa/markkinoidessa tuotetta alennuksella, kuluttajalle on kerrottava tuotteen alin hinta, jolla tuotetta on myyty hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. 

Direktiivi koskee vain yleisesti saatavilla olevia alennuksia, joten siitä rajautuvat pois tarjoukset tai alennukset, jotka on kohdistettu pelkästään yksittäiselle asiakkaalle tai rajatulle ryhmälle. Esim. kanta-asiakkaille suunnatut tarjoukset tai alennuskoodit eivät siis ole tämän direktiivin piirissä. 

Miten muutos näkyy Kotisivuoneen verkkokaupoissa:

Kun lähdet luomaan tuotetta, jonka laitat alennukseen, tallentuu tietokantaan tuotteen hintahistoria, jonka myötä tuo alin hinta 30 päivän ajalta muodostuu.

Koska aiempaa hintahistoriaa ei ole olemassa, tämä tieto alkaa kerääntyä vasta kun tuote laitetaan esimmäistä kertaa alennukseen. 

Itse alin hinta näkyy kaupassa tuote- sekä tuoteryhmänäkymissä.

60 päivän sääntö:

Korkeintaan 60 päivää kestävissä alennuksissa verkkokaupan ei tarvitse päivittää alinta hintaa kampanjan aikana, vaikka tuotteen hinta laskisi kampanjan aikana lisää. 

Mikäli kampanja kestää kauemmin kuin 60 päivää, myynnissä on sovellettava 30 päivän sääntöä, eli ilmoitettava tuotteen alin hinta edellisen 30 päivän ajalta.

Tämä tarkoittaa sitä, että alin hinta on syötettävä käsin tuotteen kuvaukseen, jolloin se ei tule järjestelmästä automaattisesti ja hintaa on päivitettävä käsin sitä mukaan (30 päivän välein), mikäli se muuttuu kampanjan aikana. 

Olemme tähän liittyen laittaneet tuotteelle, kun lähdet syöttämään alennusjaksoa sekä -hintaa, pienen huomautuksen. 

Hyvä pitää mielessä:

  • Jos muutat tarjouksen voimassaoloaikaa kesken voimassaolevan alennusjakson, järjestelmä kokee, että tämä on tyystin uusi alennusjakso, jolloin alin hinta myös päivittyy.
  • Jos aletuotteella on tuotevaihtoehtoja, näihin ei suoranaisesti päde alekäytännöt tai automatiikka alimmasta hinnasta, vaan niillä on aina ollut tyystin oma hintansa. Jos haluat myydä tuotevaihtoehtoja alennuksessa, luo näitä varten oma alennustuote.
  • 60 päivän säännöstä johtuen verkkokaupassa kannattaa yleisesti ottaen hyödyntää alle kaksi kuukautta kestäviä kampanjoita.
  • Mikäli teet yli 60 päivää pitkiä kampanjoita, vastuu säädöksen noudattamisesta ja alimman hinnan ilmoittamisesta asiakkaille, jää kauppiaalle.
26.03.2024Asiakaspalvelun aukioloajat pääsiäisenä
22.03.2024Asiakaspalvelu auki 9-15 22.3.2024
19.02.2024Kotisivujen ylläpitoon kirjautumisessa vikatilanne (päivitetty klo 9.43)
21.12.2023Asiakaspalvelu auki 9-14 22.12.2023
14.12.2023Asiakaspalvelu auki 9-14 15.12.2023
27.11.2023Kävijätilastojen toiminnassa vikatilanne (Päivitetty klo 11.02)
13.11.2023Asiakaspalvelu suljettu 14.11.2023 kello 12-14
29.09.20231.10.2023 voimaan astuva lakimuutos tuo muutoksia verkkokauppojen tarjolla olevien maksutapojen esittämiseen
25.09.2023Webmailissa havaittu virhe lähettäessä viestejä Hotmail-osoitteisiin (Korjattu 5.10.2023 11:40)
24.08.2023Asiakaspalvelu auki 9-13.30 25.8.2023

Siirry arkistoon »