Kotisivukoulu
Yrityksen kotisivujen 10 yleistä ongelmaaMaanantai 5.4.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund 1. Kotisivuilla ei kerrota tarpeeksi selkeästi, mitä yritys tekeeKotisivuillasi pitää kertoa yksinkertaisesti ja kansantajuisesti, mitä yrityksesi tekee. Usein kotisivuilla kuvataan kuinka yritys "auttaa asiakkaitaan kasvamaan" tai "tekee liiketoiminnasta kilpailukykyisempää". Tällaiset tyhjät korulauseet eivät sovi kotisivuille, koska ne rikkovat kotisivujen käytettävyyden perussääntöä, älä pakota kävijääsi ajattelemaan. |
Kotisivujen suunnittelun etikettivirheetTorstai 1.4.2010 - Heikki Tirkkonen Tämä kirjoitus on enemmän tai vähemmän jatkoa, tai syvällisempi katsaus, aikaisempaan kirjoitukseemme Viisi vinkkiä kohti parempia kotisivuja. Listaamme tässä hyvin yksinkertaisia, mutta olennaisia pieniä vinkkejä, jotka tulisi ottaa huomioon nettisivuja suunniteltaessa. Tämä on erittäin tärkeää siksi, koska on aivan liian helppoa luoda sivut jotka syystä tai toisesta ärsyttävät kävijöitäsi, vaikkei tämä ole ollut tarkoituksesi. Nämä helposti ärsyyntyvät vierailijat ymmärrettävästi eivät jää katsomaan mitä tarjottavaa sivuillasi on, jos näkevät punaista heti ensisilmäyksellä. Turha kuitenkin huolestua etukäteen, koska parasta tässä asiassa on, että nämä kaikista useimmin näkyvät suunnitteluvirheet ovat myös kaikkein helpoimmin korjattavissa tai estettävissä. |
Kirjoita lyhyitä ja yksinkertaisia lauseitaMaanantai 29.3.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Ihmiset ovat tutkimusten mukaan netissä kovin määrätietoisia ja kiireisiä. Vaikka heillä on aikaa lukea Iltasanomia tuntikaupalla, heillä ei ole kolmea sekuntia pidempään tutustua sinun kotisivuihisi, elleivät he löydä sieltä jotakin mielenkiintoista. |
Avainsanat: sisältö |
Miten kävijät päätyvät kotisivuillesi?Torstai 25.3.2010 - Sjoerd Handgraaf Kun olet avannut kotisivusi, täyttänyt sen erinomaisella sisällöllä, luonut sille ammattimaisen ulkoasun, ainoa asia mikä puuttuu ovat kävijät. Kävijät ovat asia, joita jokainen internetsivuston ylläpitäjä haluaa sivustolleen. Tietämällä mitä eri reittejä pitkin kävijät voivat saapua sivustollesi, saat selville missä yrityksesi äänen kannattaa ja pitää kuulua, että saat lisäliikennettä sivustollesi. |
Avainsanat: nettimainonta, markkinointi, hakukoneet |
Kotisivujen suunnittelu prosessinaMaanantai 22.3.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Kun suunnittelet kotisivujasi, sinun pitää miettiä seuraavia asioita.
Vastaus kohtaan 3. onkin jo suunnitelma. Huomaathan kuitenkin, että ilman vastauksia kohtiin 1. ja 2. on kohtaa 3. aivan turha ryhtyä miettimään. Muuten suunnitelmasi tulee jäämään tasolla "varmaan valikossa voisi lukea Etusivu, Tuotteet, Yritys ja Yhteystiedot". Kun olet saanut selvitettyä kenelle teet kotisivusi ja mitä haluat heidän tekevän sivuillasi, pystyt suunnittelemaan sivustosi määrätietoisesti.
|
Avainsanat: suunnittelu |
Kotisivujen hakukoneindeksointiTorstai 18.3.2010 - Heikki Tirkkonen Kotisivukone on palvelu. Ja kuten jokaisella palvelulla, sillä on käyttäjiä. Ja nämä käyttäjät ovat luonnollisesti oikeutettuja asiakaspalveluun, jonka on oltava sekä reaktiivinen että proaktiivinen. Kotisivukone tarjoaa käyttäjilleen useita eri alustoja - sähköposti, foorumi, Usein kysytyt kysymykset - joiden kautta saa vastauksia kysymyksiinsä. Riippumatta siitä, että yritämme antaa vastauksen kaikkiin toistuviin kysymyksiin, ilmenee aina uusia kysymyksiä. Yksi näistä kysymyksistä on: Miten saa Kotisivukoneella luodut sivut näkymään hakukoneen tuloksissa? Eräässä ensimmäisistä blogikirjoituksistamme kerroimme, miten saada hakukoneiden huomion, sekä miten voi hyödyntää Kotisivukoneen työkaluja parantaakseen kotisivujen näkyvyyttä. Koska tämä kysymys ponnahtaa esille melko usein, päätimme omistaa tämän blogikirjoituksen tälle ongelmalla. |
Avainsanat: hakukone |
Nappi saa kävijän toimimaanMaanantai 15.3.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Käytä sivuillasi nappeja tärkeitä toimintoja varten. Isot ja joukosta erottuvat napit vetävät puoleena huomiota ja saavat paljon klikkauksia. |
Tee viestinnästäsi toimivampiTorstai 11.3.2010 - Helena Rebane Kotisivut on loistava tapa kommunikoida asiakkaidesi kanssa – jaat tietoa siitä, mitä teet, millaisia palveluita tai tuotteita tarjoat ja miten voit auttaa asiakkaitasi. Kun olet ottanut ensimmäisen askeleen – luonut kotisivut – saatat alkaa miettiä lisää tapoja tavoittaaksesi asiakkaasi. |
Avainsanat: markkinointi, viestintä, postituslista, keskustelupalsta, lomakkeet |
Kotisivujen tarkoitus ja tavoiteMaanantai 8.3.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Parhailla kotisivuilla on selkeä tavoite, johon ne pyrkivät. Tavoitteena voi olla vaikka kirjan tilaaminen, tarjouspyynnön jättäminen tai poliittisen näkymyksen myyminen kävijälle. |
Avainsanat: suunnittelu |
Google Adwordsin lyhyt oppimääräTorstai 4.3.2010 - Sjoerd Handgraaf Nettimainostaminen oli pitkään monimutkainen ja hämärä alue pienyrityksille. Mainostilaa kyllä pystyi ostamaan sivuilta, joilta uskottiin löytyvän mahdollisia asiakkaita, mutta kävijävirtojen tutkiminen oli vaivalloista ja aikaavievää. Yhtään helpompaa ei ollut arvioida sitä, olivatko sivulle tulleet kävijät oikeasti edes potentiaalisia asiakkaita. Jos ongelmat kuulostavat tutuilta, Google tarjoaa täydellisen ratkaisun: Google Adwords. |
Avainsanat: markkinointi, adwords |
Tagline auttaa ensikertalaista ymmärtämään bisneksesi ytimenMaanantai 1.3.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Tagline, eli suomeksi iskulause tai huipennus, on se muutaman sanan teksti logon alapuolella. Vaikka tagline-sanan voi sanakirjan mukaan suomentaa sloganiksi, ne eivät ole ollenkaan sama asia. |
Avainsanat: tagline |
Kuinka saat kaiken irti kävijätilastoista?Keskiviikko 24.2.2010 - Helena Rebane Kotisivukoneen avulla saat mahdollisuuden tarkkailla kotisivujesi kävijätilastoja. Tämä on erityisen hyödyllistä yrityksille lisätiedon saamiseksi mahdollisista uusista asiakkaista. Mutta toki tieto voi olla mielenkiintoista ja hyödyllistä myös yksityiselle web-sivuston omistajalle. Me kerromme kuinka luet kävijätilastojasi ja hyödyt niistä enemmän. |
Avainsanat: vinkit, kävijätilastot, kävijäseuranta |
Hyvän valikon tunnusmerkkejäMaanantai 22.2.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Valikko on kotisivujesi tärkein yksittäinen elementti. Valikon avulla kävijä joko löytää etsimänsä tai sitten ei. |
Kohdenna tekstisi miettimällä mitä tiedät asiakkaastasiMaanantai 15.2.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Itse kirjoitan usein nettisivujen tekstit niin, että istun alas ja kirjoitan koko sivuston tekstit kerralla. Sitten käyn ne läpi seuraavana päivänä ja parannan niitä. Tämä ei kuitenkaan ole paras tapa, koska en silloin osaa ottaa huomioon, kenelle puhun. |
Avainsanat: sisältö |
HakukoneoptimointiTorstai 11.2.2010 - Heikki Tirkkonen Aiemmassa blogikirjoituksessa tutustuimme hakukoneiden toimintaan. Nyt kun tiedämme kuinka hakukoneet operoivat, voimme tarkastella mitä niihin liittyvä hakukoneoptimointi oikein on. Ymmärrettävästi verkkosivujen näkyvyys hakukoneissa on yksi tärkeimpiä keinoja, joilla sivuille saadaan lisää kävijöitä. Keino, jolla näitä kävijämääriä saadaan ylöspäin, on nimeltään hakukoneoptimointi. Hakukoneoptimointi on suomennos sanoista search engine optimization (SEO). Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on parantaa nettisivustojen sijoittumista hakukoneiden hakutuloksissa ja hakutulosten houkuttelevuuden lisäämistä, jolloin useampi hakija klikkaa niitä. |
Avainsanat: hakukoneoptimointi, SEO |
Mitä asiakkaasi odottavat nettisivuiltasi?Maanantai 8.2.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Erilaisilla asiakkailla on hyvin erilaisia käsityksiä siitä, mitä he odottavat toimittajan nettisivuilta. Eräs suuri ruokakauppaketju tutki, mitä tietoa ihmiset hakevat heidän sivuiltaan. Ihmiset hakivat ylivoimaisesti eniten aukioloaikoja, eivätkä olleet kiinnostuneet esimerkiksi tuotetiedoista. Ruokakaupan ei edes kannata yrittää tuottaa sivuilleen kattavaa tietoa tuotteista, joita he myyvät. Toisin on esimerkiksi tekniikan kanssa. Teknisessä tukkukaupassa myyjät käyttävät paljon aikaa asiakkaiden käyttöohjeita, asennusohjeita ja teknisiä tietoja käsitteleviin puheluihin. Nämä samat tiedot olettaisi nykyisin saavan suoraan toimittajan nettisivuilta. Ennen kuin alat rakentamaan nettisivujasi, sinun kannattaa yksinkertaisesti kysyä asiakkailtasi, mitä tietoa he olettavat saavansa nettisivuiltasi.
|
Avainsanat: sisältö |
Viisi vinkkiä kohti parempia kotisivujaPerjantai 5.2.2010 - Helena Rebane Yrittäjänä todennäköisesti tiedät kuinka paljon vaatii työtä saada kaikki toimimaan ja kuinka vaikeaa on houkutella asiakkaita ostamaan juuri sinun tuotteesi. Siksi annamme sinulle muutaman vinkin, joiden avulla on helpompi rakentaa tehokkaat kotisivut yrityksellesi. |
Viimeistele kotisivusi Fav iconillaMaanantai 1.2.2010 - Tiina Rönnberg Olet varmasti huomannut, että monilla kotisivuilla on internet-selaimen osoiterivin alussa pieni ikoni, esimerkiksi yrityksen tai urheiluseuran logo. Kyseessä on pieni kuvatiedosto, favorites icon, joka lisätään tiettyyn kansioon kotisivuilla ja internet-selain osaa hakea sen automaattisesti osoiterivin alkuun. Tämä ei ole ehkä merkittävin osa kotisivujen laatimista, mutta pieni viimeistellyn kotisivun yksityiskohta kuitenkin. |
Mikä saa hakukoneet raksuttamaan?Torstai 28.1.2010 - Heikki Tirkkonen Mikä tekee hakukoneista niin tärkeitä? Periaatteessa ne ovat internetin tärkeimpiä markkinatekijöitä. Ne yhdistävät kuluttajat palveluntuottajiin ja -myyjiin jo siitä hetkestä lähtien, kun kuluttajakiinnostus herää tuotetta kohtaan. Kuluttajat pystyvät hakukoneiden avulla löytämään juuri sen, mitä haluavat juuri sillä hetkellä, kun haluavat. Hakukoneet tuovat internetiin kaivattua tehokkuutta, mutta miten ne oikeasti toimivat? |
Avainsanat: hakukone |
Kartta kotisivuille Google Mapsin avullaMaanantai 25.1.2010 - Mikko Nurminen Google tarjoaa maksutonta karttapalvelua, jonka avulla on mahdollista saada kartta myös omille kotisivuille. Kartta toteutetaan Google Maps -palvelussa, jossa määritellään haluttu osoite, ja palvelu sijoittaa osoitteen kartalle. Kotisivuillasi karttaa käyttävä voi helposti suurentaa tai pienentää karttaa ja hakea ajo-ohjeet kartalle merkitylle pisteelle. Kartalle voi halutessa sijoittaa myös useita pisteitä, ja karttapisteen ikonin voi myös itse valita haluamakseen. |
Avainsanat: kartta, karttapalvelu, vinkit, google |