Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Yrityksen kotisivujen 10 yleistä ongelmaa

Maanantai 5.4.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund

1. Kotisivuilla ei kerrota tarpeeksi selkeästi, mitä yritys tekee

Kotisivuillasi pitää kertoa yksinkertaisesti ja kansantajuisesti, mitä yrityksesi tekee. Usein kotisivuilla kuvataan kuinka yritys "auttaa asiakkaitaan kasvamaan" tai "tekee liiketoiminnasta kilpailukykyisempää". Tällaiset tyhjät korulauseet eivät sovi kotisivuille, koska ne rikkovat kotisivujen käytettävyyden perussääntöä, älä pakota kävijääsi ajattelemaan.

Lue lisää »

Avainsanat: vinkit, rakenne, sisältö, ulkoasu,

Kotisivujen suunnittelun etikettivirheet

Torstai 1.4.2010 - Heikki Tirkkonen

Tämä kirjoitus on enemmän tai vähemmän jatkoa, tai syvällisempi katsaus, aikaisempaan kirjoitukseemme Viisi vinkkiä kohti parempia kotisivuja. Listaamme tässä hyvin yksinkertaisia, mutta olennaisia pieniä vinkkejä, jotka tulisi ottaa huomioon nettisivuja suunniteltaessa.

Tämä on erittäin tärkeää siksi, koska on aivan liian helppoa luoda sivut jotka syystä tai toisesta ärsyttävät kävijöitäsi, vaikkei tämä ole ollut tarkoituksesi. Nämä helposti ärsyyntyvät vierailijat ymmärrettävästi eivät jää katsomaan mitä tarjottavaa sivuillasi on, jos näkevät punaista heti ensisilmäyksellä.

Turha kuitenkin huolestua etukäteen, koska parasta tässä asiassa on, että nämä kaikista useimmin näkyvät suunnitteluvirheet ovat myös kaikkein helpoimmin korjattavissa tai estettävissä.

Lue lisää »

Avainsanat: vinkit, sisältö, ulkoasu

Kirjoita lyhyitä ja yksinkertaisia lauseita

Maanantai 29.3.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund

Ihmiset ovat tutkimusten mukaan netissä kovin määrätietoisia ja kiireisiä. Vaikka heillä on aikaa lukea Iltasanomia tuntikaupalla, heillä ei ole kolmea sekuntia pidempään tutustua sinun kotisivuihisi, elleivät he löydä sieltä jotakin mielenkiintoista.

Lue lisää »

Avainsanat: sisältö

Miten kävijät päätyvät kotisivuillesi?

Torstai 25.3.2010 - Sjoerd Handgraaf

Kun olet avannut kotisivusi, täyttänyt sen erinomaisella sisällöllä, luonut sille ammattimaisen ulkoasun, ainoa asia mikä puuttuu ovat kävijät. Kävijät ovat asia, joita jokainen internetsivuston ylläpitäjä haluaa sivustolleen. Tietämällä mitä eri reittejä pitkin kävijät voivat saapua sivustollesi, saat selville missä yrityksesi äänen kannattaa ja pitää kuulua, että saat lisäliikennettä sivustollesi.

Lue lisää »

Avainsanat: nettimainonta, markkinointi, hakukoneet

Kotisivujen suunnittelu prosessina

Maanantai 22.3.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund

Kun suunnittelet kotisivujasi, sinun pitää miettiä seuraavia asioita.

  1. Mitä haluan saada kotisivuillani aikaiseksi?
  2. Ketä varten teen kotisivuni?
  3. Miten saan kohdassa 2. määrittämäni kohderyhmän tekemään kohdassa 1. asettamani tavoitteen?

Vastaus kohtaan 3. onkin jo suunnitelma. Huomaathan kuitenkin, että ilman vastauksia kohtiin 1. ja 2. on kohtaa 3. aivan turha ryhtyä miettimään. Muuten suunnitelmasi tulee jäämään tasolla "varmaan valikossa voisi lukea Etusivu, Tuotteet, Yritys ja Yhteystiedot".

Kun olet saanut selvitettyä kenelle teet kotisivusi ja mitä haluat heidän tekevän sivuillasi, pystyt suunnittelemaan sivustosi määrätietoisesti.

 

Avainsanat: suunnittelu

Kotisivujen hakukoneindeksointi

Torstai 18.3.2010 - Heikki Tirkkonen

Kotisivukone on palvelu. Ja kuten jokaisella palvelulla, sillä on käyttäjiä. Ja nämä käyttäjät ovat luonnollisesti oikeutettuja asiakaspalveluun, jonka on oltava sekä reaktiivinen että proaktiivinen.

Kotisivukone tarjoaa käyttäjilleen useita eri alustoja - sähköposti, foorumi, Usein kysytyt kysymykset - joiden kautta saa vastauksia kysymyksiinsä. Riippumatta siitä, että yritämme antaa vastauksen kaikkiin toistuviin kysymyksiin,  ilmenee aina uusia kysymyksiä. Yksi näistä kysymyksistä on: Miten saa Kotisivukoneella luodut sivut näkymään hakukoneen tuloksissa?

Eräässä ensimmäisistä blogikirjoituksistamme kerroimme, miten saada hakukoneiden huomion, sekä miten voi hyödyntää Kotisivukoneen työkaluja parantaakseen kotisivujen näkyvyyttä. Koska tämä kysymys ponnahtaa esille melko usein, päätimme omistaa tämän blogikirjoituksen tälle ongelmalla.

Lue lisää »

Avainsanat: hakukone

Nappi saa kävijän toimimaan

Maanantai 15.3.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund

Käytä sivuillasi nappeja tärkeitä toimintoja varten. Isot ja joukosta erottuvat napit vetävät puoleena huomiota ja saavat paljon klikkauksia.

Lue lisää »

Avainsanat: sisältö, ulkoasu

Tee viestinnästäsi toimivampi

Torstai 11.3.2010 - Helena Rebane

Kotisivut on loistava tapa kommunikoida asiakkaidesi kanssa – jaat tietoa siitä, mitä teet, millaisia palveluita tai tuotteita tarjoat ja miten voit auttaa asiakkaitasi. Kun olet ottanut ensimmäisen askeleen – luonut kotisivut – saatat alkaa miettiä lisää tapoja tavoittaaksesi asiakkaasi.

Lue lisää »

Avainsanat: markkinointi, viestintä, postituslista, keskustelupalsta, lomakkeet

Kotisivujen tarkoitus ja tavoite

Maanantai 8.3.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund

Parhailla kotisivuilla on selkeä tavoite, johon ne pyrkivät. Tavoitteena voi olla vaikka kirjan tilaaminen, tarjouspyynnön jättäminen tai poliittisen näkymyksen myyminen kävijälle.

Lue lisää »

Avainsanat: suunnittelu

Google Adwordsin lyhyt oppimäärä

Torstai 4.3.2010 - Sjoerd Handgraaf

Nettimainostaminen oli pitkään monimutkainen ja hämärä alue pienyrityksille. Mainostilaa kyllä pystyi ostamaan sivuilta, joilta uskottiin löytyvän mahdollisia asiakkaita, mutta kävijävirtojen tutkiminen oli vaivalloista ja aikaavievää. Yhtään helpompaa ei ollut arvioida sitä, olivatko sivulle tulleet kävijät oikeasti edes potentiaalisia asiakkaita.

Jos ongelmat kuulostavat tutuilta, Google tarjoaa täydellisen ratkaisun: Google Adwords.

Lue lisää »

Avainsanat: markkinointi, adwords

Tagline auttaa ensikertalaista ymmärtämään bisneksesi ytimen

Maanantai 1.3.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund

Tagline, eli suomeksi iskulause tai huipennus, on se muutaman sanan teksti logon alapuolella. Vaikka tagline-sanan voi sanakirjan mukaan suomentaa sloganiksi, ne eivät ole ollenkaan sama asia.

Lue lisää »

Avainsanat: tagline

Kuinka saat kaiken irti kävijätilastoista?

Keskiviikko 24.2.2010 - Helena Rebane

Kotisivukoneen avulla saat mahdollisuuden tarkkailla kotisivujesi kävijätilastoja. Tämä on erityisen  hyödyllistä yrityksille lisätiedon saamiseksi mahdollisista uusista asiakkaista. Mutta toki tieto voi olla mielenkiintoista ja hyödyllistä myös yksityiselle web-sivuston omistajalle.

Me kerromme kuinka luet kävijätilastojasi ja hyödyt niistä enemmän.

Lue lisää »

Avainsanat: vinkit, kävijätilastot, kävijäseuranta

Hyvän valikon tunnusmerkkejä

Maanantai 22.2.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund

Valikko on kotisivujesi tärkein yksittäinen elementti. Valikon avulla kävijä joko löytää etsimänsä tai sitten ei.

Lue lisää »

Avainsanat: rakenne, sisältö, valikko

Kohdenna tekstisi miettimällä mitä tiedät asiakkaastasi

Maanantai 15.2.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund

Itse kirjoitan usein nettisivujen tekstit niin, että istun alas ja kirjoitan koko sivuston tekstit kerralla. Sitten käyn ne läpi seuraavana päivänä ja parannan niitä. Tämä ei kuitenkaan ole paras tapa, koska en silloin osaa ottaa huomioon, kenelle puhun.

Lue lisää »

Avainsanat: sisältö

Hakukoneoptimointi

Torstai 11.2.2010 - Heikki Tirkkonen

Aiemmassa blogikirjoituksessa tutustuimme hakukoneiden toimintaan. Nyt kun tiedämme kuinka hakukoneet operoivat, voimme tarkastella mitä niihin liittyvä hakukoneoptimointi oikein on.

Ymmärrettävästi verkkosivujen näkyvyys hakukoneissa on yksi tärkeimpiä keinoja, joilla sivuille saadaan lisää kävijöitä. Keino, jolla näitä kävijämääriä saadaan ylöspäin, on nimeltään hakukoneoptimointi.

Hakukoneoptimointi on suomennos sanoista search engine optimization (SEO). Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on parantaa nettisivustojen sijoittumista hakukoneiden hakutuloksissa ja hakutulosten houkuttelevuuden lisäämistä, jolloin useampi hakija klikkaa niitä.

Lue lisää »

Avainsanat: hakukoneoptimointi, SEO

Mitä asiakkaasi odottavat nettisivuiltasi?

Maanantai 8.2.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund

Erilaisilla asiakkailla on hyvin erilaisia käsityksiä siitä, mitä he odottavat toimittajan nettisivuilta.

Eräs suuri ruokakauppaketju tutki, mitä tietoa ihmiset hakevat heidän sivuiltaan. Ihmiset hakivat ylivoimaisesti eniten aukioloaikoja, eivätkä olleet kiinnostuneet esimerkiksi tuotetiedoista.

Ruokakaupan ei edes kannata yrittää tuottaa sivuilleen kattavaa tietoa tuotteista, joita he myyvät. Toisin on esimerkiksi tekniikan kanssa.

Teknisessä tukkukaupassa myyjät käyttävät paljon aikaa asiakkaiden käyttöohjeita, asennusohjeita ja teknisiä tietoja käsitteleviin puheluihin. Nämä samat tiedot olettaisi nykyisin saavan suoraan toimittajan nettisivuilta.

Ennen kuin alat rakentamaan nettisivujasi, sinun kannattaa yksinkertaisesti kysyä asiakkailtasi, mitä tietoa he olettavat saavansa nettisivuiltasi.

 

Avainsanat: sisältö

Viisi vinkkiä kohti parempia kotisivuja

Perjantai 5.2.2010 - Helena Rebane

Yrittäjänä todennäköisesti tiedät kuinka paljon vaatii työtä saada kaikki toimimaan ja kuinka vaikeaa on houkutella asiakkaita ostamaan juuri sinun tuotteesi. Siksi annamme sinulle muutaman vinkin, joiden avulla on helpompi rakentaa tehokkaat kotisivut yrityksellesi.

Lue lisää »

Avainsanat: vinkit, sisältö, ulkoasu

Viimeistele kotisivusi Fav iconilla

Maanantai 1.2.2010 - Tiina Rönnberg

Olet varmasti huomannut, että monilla kotisivuilla on internet-selaimen osoiterivin alussa pieni ikoni, esimerkiksi yrityksen tai urheiluseuran logo. Kyseessä on pieni kuvatiedosto, favorites icon, joka lisätään tiettyyn kansioon kotisivuilla ja internet-selain osaa hakea sen automaattisesti osoiterivin alkuun. Tämä ei ole ehkä merkittävin osa kotisivujen laatimista, mutta pieni viimeistellyn kotisivun yksityiskohta kuitenkin.

Lue lisää »

Avainsanat: vinkit, fav icon

Mikä saa hakukoneet raksuttamaan?

Torstai 28.1.2010 - Heikki Tirkkonen

Mikä tekee hakukoneista niin tärkeitä? Periaatteessa ne ovat internetin tärkeimpiä markkinatekijöitä. Ne yhdistävät kuluttajat palveluntuottajiin ja -myyjiin jo siitä hetkestä lähtien, kun kuluttajakiinnostus herää tuotetta kohtaan. Kuluttajat pystyvät hakukoneiden avulla löytämään juuri sen, mitä haluavat juuri sillä hetkellä, kun haluavat. Hakukoneet tuovat internetiin kaivattua tehokkuutta, mutta miten ne oikeasti toimivat?

Lue lisää »

Avainsanat: hakukone

Kartta kotisivuille Google Mapsin avulla

Maanantai 25.1.2010 - Mikko Nurminen

Google tarjoaa maksutonta karttapalvelua, jonka avulla on mahdollista saada kartta myös omille kotisivuille. Kartta toteutetaan Google Maps -palvelussa, jossa määritellään haluttu osoite, ja palvelu sijoittaa osoitteen kartalle. Kotisivuillasi karttaa käyttävä voi helposti suurentaa tai pienentää karttaa ja hakea ajo-ohjeet kartalle merkitylle pisteelle. Kartalle voi halutessa sijoittaa myös useita pisteitä, ja karttapisteen ikonin voi myös itse valita haluamakseen.

Lue lisää »

Avainsanat: kartta, karttapalvelu, vinkit, google

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »