Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Sosiaalinen media? Mitä se on?

Maanantai 27.9.2010 - Vieraskirjoittaja: Teemu Kinnunen


Sosiaalinen media on jo pitkään ollut hirvittävän hypetyksen (=suurennellaan ja luodaan kohtuuttoman suuria odotuksia) kohteena. Puhutaan, että miten kaikki siirtyy internetiin ja sosiaaliseen mediaan. Puhutaan siitä miten tärkeää sosiaalinen media on yritykselle, joka haluaa menestyä ja saada näkyvyyttä. Mutta…

Kuinka moni oikeasti edes tietää mitä tarkoittaa sosiaalinen media?

Väitän, että tavalliset tallaajat eivät juuri ymmärrä, mitä se on. Internetistä löytyy paljon sanahelinää, mutta harva artikkeli tai tietopaketti sosiaalisesta mediasta on oikeasti helposti luettavassa muodossa. Siksi päätinkin tässä artikkelissa kertoa yksinkertaisesti, selkeästi ja kansankielellä väännettynä, että mitä tarkoittaa sosiaalinen media.

Sosiaalinen media ei ole mikään monimutkainen käsite. Se on:

  • Sisältöä, jota ollaan yhdessä tuotettu ja muokattu
  • Kommentteja, arvosteluita, kokemuksia ja omia mielipiteitä
  • Blogeja, foorumeita ja chatteja
  • Facebookkia, Twitteria ja Youtubea

Punainen lanka on se, että käyttäjä voi itse osallistua internetin alati muuttuvaan sisältöön esimerkiksi yllämainittujen asioiden kautta.

Asian selventämiseksi otetaan sosaalisen median “vastakohta” eli nk. perinteinen media. Perinteistä mediaa ovat käytännössä kaikki perinteiset viestintävälineet kuten lehdet, kirjat, televisiot ja radiot.

Mietitäänpä perinteistä sanomalehteä. Se on lehti, jossa on tietoa laidasta laitaan. Luet Hesarin pääkirjoitusta ja huomaat olevasi eri mieltä kirjoittajan kanssa. Keskustelua tuskin kuitenkaan syntyy sinun ja lehden välillä, sillä tehtäväsi on vain lukea. Sudokuja ei kuitenkaan sovi unohtaa, sillä ne ovat ainoa osa sanomalehden vuorovaikutuksellisuutta.

Onneksi on sosiaalinen media. Se mahdollistaa tässä sen, että kädenjälkesi ja mielipiteesi tulee esille. Riennät koneen ääreen ja klikkaat itsesi internetiin. Ottamalla sosiaalisen median keinot käyttöön voit esimerkiksi tehdä seuraavia asioita:

  1. kommentoit uutista hs.fi sivuilla klikkaamalla “kommentoi” linkkiä uutisen alalaidassa
  2. Kirjoitat facebookiin tilannepäivityksen siitä, miten väärässä hesari oli artikkelissaan
  3. Kirjoitat blogiisi uuden artikkelin, jossa referoit hesarin artikkelia ja haukut sen pystyyn
  4. Jupiset jollakin foorumilla ja tuot mielipidettäsi voimakasti esiin
  5. Kuvaat videon, jossa todistat hesarin olevan väärässä, ja julkaiset sen kaikkien nähtäväksi ja arvosteltavaksi Youtubeen.

Sosiaalinen media tiivistettynä:

  1. Käyttäjä tuottaa sisältöä internetiin
  2. Sisällön alustana Web 2.0 elementit
  3. Sisältöä muutetaan, arvostellaan ja kommentoidaan —> se muovautuu suuren massan mukana (Wikipedia)
  4. Kaikki voivat vaikuttaa ja tulla nähdyksi.


Teemu Kinnunen

Teemu Kinnunen
Vieraskirjoittajamme Teemu on rovaniemeläinen nuori mies, joka opiskelee tekniikkaa ja mediaa. Hän on kiinnostunut internet-markkinoinnista, kuten hakukoneoptimoinnista, hakusanamainonnasta ja web-analytiikasta. Teemu pitää näistä aiheista myös omaa blogiaan osoitteessa www.internetmarkkinointi.fi.

 

Avainsanat: sosiaalinen media, sisältö, blogi, facebook, youtube, web 2.0


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini