Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Kotisivujen tarkoitus ja tavoite

Maanantai 8.3.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund


Parhailla kotisivuilla on selkeä tavoite, johon ne pyrkivät. Tavoitteena voi olla vaikka kirjan tilaaminen, tarjouspyynnön jättäminen tai poliittisen näkymyksen myyminen kävijälle.

Kotisivuilla kannattaa olla tavoite, koska tavoite tekee sivuistasi määrätietoiset ja yhtenäiset. Keskittymällä tavoitteeseesi vältät tarkoituksettoman suunsoiton ja yleisesti kivat nippelit ja nappelit, jotka eivät hyödytä kävijääsi.

Kun asetat nettisivuillesi tavoitetta on kuitenkin hyvä ymmärtää tavoitteen ja tarkoituksen ero.

Tarkoitus on minkä takia nettisivut on ylipäätänsä päätetty tehdä. Tarkoitus on niiden olemassa olon syy. Tavoite taas on joku käytännön teko, jonka haluat kävijäsi tekevän, jotta hän ottaa askeleen lähemmäksi tarkoitusta.

Käytännössä nettisivujen tarkoitus voi olla myynnin lisääminen. Tämä tarkoitus pitää sitten purkaa helpommin käsiteltäviin tavoitteisiin. Jos sinulla on verkkokauppa se on helppoa: tavoitteena on saada kävijä tekemään tilaus. Muuten tavoitteen asettaminen voi olla vaikeampaa. Tavoitteena myyvillä kotisivuilla voi olla vaikka tarjouspyyntö, soittopyyntö tai koekäyttötilin avaaminen.

Tavoitteen täytyy olla konkreettinen, koska muuten et itsekään tiedä, mitä haluat kävijäsi tekevän sivuillasi. Jos et itse tiedä, niin miten ihmeessä voisit neuvoa kävijääsi toimimaan tietyllä tavalla?

Kotisivuille kannattaa asettaa tavoite, jotta tiedät, mitä haluat kävijöidesi tekevän. Kun määrätietoisesti kehotat, pyydät ja käsket kävijöitäsi toimimaan tietyllä tavalla, useat heistä tulevat tekemään juuri niin. Ihmisen on helpompi noudattaa tarkkoja neuvoja, kuten "soita numeroon 09 123 123" kuin epämääräisiä neuvoja, kuten "ota meihin yhteyttä". Mieti asiat valmiiksi kävijöidesi puolesta.

 

 

Avainsanat: suunnittelu