Helppoa.

Tee kotisivut tai verkkokauppa helposti itse - jopa kymmenessä minuutissa

Kokeile ilmaiseksi 2 viikon ajan

Kotisivukoulu

Pidäthän huolen siitä, että yrityksesi tiedot ovat ajan tasalla

Maanantai 30.3.2020 - Janne

Haluamme muistuttaa sinua, että erityisesti tällaisina poikkeusaikoina on tärkeää, että yrityksesi yhteystiedot ja aukioloajat ovat ajan tasalla. Näin asiakkaat tietävät milloin ja mistä he voivat ostaa yrityksesi tuotteita ja palveluita.

Ravintolat, baarit, teatterit ja monet muut toimijat ovat joutuneet sulkemaan oviaan. Asiakkaat viettävät paljon aikaa kotona ja siitä johtuen aikaa kulutetaan televisiota ja Netflixia katsoen, pelaamalla ja etenkin nettiä selataan ahkerasti. Epidemia ei ole kuitenkaan vaikuttanut siihen, etteivät ihmiset tarvitsisi ja kaipaisi tiettyjä palveluita ja tuotteita.

Kannustamme sinua panostamaan kotisivujesi ajantasaisuuteen ja tarkistamaan vähintäänkin yrityksesi perustiedot, jotta asiakkaasi saavat tarvittavat tiedot toiminnastasi.

Vinkkejä kotisivujen kehittämiseen

  1. Kaikki tiedot ajan tasalla
    Tarkista yrityksesi perustietojen oikeellisuus kuten osoitetiedot ja aukioloajat. Jos yrityksesi aukioloajat ovat muuttuneet, ilmoita siitä myös kotisivuillasi.
  2. Mahdollista asiakkaiden helppo yhteydenott
    Kotisivuilla, kuten muutenkin elämässä, kehotukset ohjaavat tekemään toimenpiteitä. Lisää kotisivuillesi kehottavia elementtejä (Call to Action), kuten esimerkiksi "Ota yhteyttä", "Soita meille", "Selaa tuotteita" tai muuta toimenpiteitä edistäviä kehotuksia. Näillä toimenpiteillä saattaa olla yllättävän positiivisia vaikutuksia.
  3. Tuo tuotteesi ja palvelusi helposti saataville
    Kun sivustolla vierailija löytää tarjoamasi tuotteet ja palvelut, on siitä tietenkin vain hyötyä. Muista pitää sivustosi siistinä ja helppona käyttää.

    • Anna tarpeeksi paljon tietoa, mutta älä jaa kaikkia mahdollista, jotta asiakaan on helppo sisäistää tarjoama.
    • Jäsentele teksti ja muu sisältö selkeästi
    • Tee nostoja tärkeimmistä tuotteistasi ja palveluistasi esimerkiksi etusivulle
    • Käytä tuotteiden esittelyyn ja myymiseen verkkokauppaominaisuutta


  4. Älä anna asiakkaasi odottaa
    Asiakkaat saattavat olla hyvinkin kärsimättömiä, jos vastaus yhteydenottoon viivästyy. Monesti asiakas saattaa kysyä samaa asiaa myös kilpailijoiltasi, joten pidä huoli siitä, että reagoit asiakkaiden yhteydenottoihin nopeasti. 

Jos olet kiinnostunut verkkokaupan perustamisesta, katso myös tämä etumme. Saat Paytrailin maksupalvelun verkkokauppaan kahdeksi kuukaudeksi ilman kuukausimaksua.

Avainsanat: yhteystiedot, yritystiedot

Miksi jokaisella yrityksellä tulee olla kotisivut?

Torstai 7.2.2019 - Eveliina

Nykyään jokaisella yrityksellä pitäisi olla hyvät ja toimivat verkkosivut toimialasta huolimatta. Listasimme viisi hyvää syytä, miksi.

1. Kotisivut ovat hyvä asiakaspalvelukanava

Kotisivut ovat erinomainen asiakaspalvelukanava. Voit tarjota tietoa yrityksestäsi sekä sen tuotteista ja palveluista, vastata asiakkaiden kysymyksiin, saada tarjouspyyntöjä tai myydä tuotteitasi suoraan sivuilta.

2. Kotisivut ovat löydettävyyden kivijalka

Tänä päivänä asiakkaat etsivät tuotteita ja palveluita ensisijaisesti netistä. Kotisivut mahdollistavat yrityksesi löytymisen netistä, kun tuotteitasi tai itse yritystäsi haetaan. Ilman toimivia kotisivuja on todennäköistä, että kaupat menevät sivu suun.

3. Kotisivut tuovat uskottavuutta

Kotisivut ovat entistä useammin ensimmäinen kontakti potentiaalisen asiakkaan ja yrityksesi välillä. Ammattimaisesti toteutetut kotisivut tuovat pienelle yritykselle lisää uskottavuutta.

4. Kotisivut ovat aina auki

Kotisivuillasi voit palvella asiakkaita vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä. Asiakkaasi voivat etsiä tietoa tuotteistasi ja ottaa yhteyttä silloinkin, kun yrityksesi ovet ovat lukossa, eikä kukaan vastaa puhelimeen.

5. Kotisivut mahdollistavat edullisemman markkinoinnin

Toimivat kotisivut tekevät yrityksesi markkinoinnista helpompaa ja edullisempaa. Esimerkiksi hakukone- ja Facebook-mainonta ovat esimerkiksi lehti-ilmoitteluun verrattuna erittäin kustannustehokkaita tapoja hankkia lisää asiakkaita ja myyntiä.

Avainsanat: kotisivut, yritys

Miten saat enemmän yhteydenottoja kotisivuiltasi?

Perjantai 28.9.2018 - Eveliina

Yhteydenottojen saaminen verkosta vaatii sen, että muutamat perusasiat ovat kohdallaan. Seuraavassa esittelemme muutaman vinkin, joiden avulla saadaan puhelin pirisemään, viestilaatikko pullistelemaan tai ajanvarauskalenteri näyttämään täysiä sarakkeita tulevien päivien kohdalla.

Varmista, että yhteydenotto on tehty sivustolla selkeäksi ja helpoksi

Tärkein peruspilari yhteydenottojen saamiselle on, että yhteydenotto on verkkosivuvierailijalle helppoa ja vaivatonta.

  • Jos haluat, että sinulle soitetaan, puhelinnumerosi täytyy löytyä helposti sivustoltasi. Yhä useammin yhteystietohaku tehdään mobiililaittella, joten pidä huolta että numero on click-to-call -linkkinä, jota painamalla numeroon pystyy soittamaan suoraan sivulta.
  • Jos haluat, että yhteydenottoja lomakkeen kautta, sijoita lomake joka sivulle ja pidä se lyhyenä ja yksinkertaisena.
  • Jos haluat, että asiakkaasi varaavat ajan verkossa, nosta ajanvarauspainike selkeästi esille kaikilla sivuston sivuilla.

Sen lisäksi, että yhteydenottotavat ovat selkeästi esillä ja löydettävissä, tulee sivustolla selkeästi neuvoa, mitä vierailijan tulisi tehdä, jos hän haluaa ottaa yhteyttä. Sivustolla tulee siis olla näkyvillä myös selkeät kehotteet, esimerkiksi ”Soita ja kysy lisää”, ”Täytä tarjouspyyntölomakkeemme” tai ”Varaa aika verkossa”. Näin asiakkaalle ei jää epäselväksi, miten hänen kannattaisi toimia, jos hän haluaa olla yhteydessä yritykseesi. Suorat kehotteet myös tutkitusti toimivat parhaiten ja houkuttelevat klikkaamaan.

Tarjoa relevanttia tietoa ja ohjaa kohti yhteydenottoa

Vaikka sivustolta löytyisikin kehotteet yhteydenottoon ja tarvittavat yhteystiedot, tulee sivuston myös vakuuttaa ottamaan yhtyettä. Sivustolta täytyy siis löytyä asiakkaan etsimä tieto, jonka perusteella sivustokävijä haluaa ottaa yhteyttä.

Esimerkiksi tarjoamasi tuotteet tai palvelut, niiden hinnat sekä työnäytteet ja aiempien asiakkaiden kommentit ovat kiinnostavaa tietoa, jotka ohjaavat asiakasta kohti yhteydenottoa.

Varmista, että tietosi näkyvät myös muualla kuin kotisivuillasi

Joskus asiakkaan ei tarvitse päästä edes kotisivuillesi asti, vaan hän voi tarvita vain yrityksesi puhelinnumeron. Tällöin on hyvä säästää asiakkaalta vaiva ja tarjota numerosi näkyville muun muassa Google My Business -tilillä tai Google Ads -mainoksessa.

Kun asiakas kirjoittaa Googlen hakukenttään yrityksesi nimen tai sopivan hakusanan, yrityksesi tiedot näkyvät hakusivun oikeassa laidassa Google My Business -tilin näyttöikkunassa ja/tai sivun yläosassa näkyvän mainoksen yhteydessä.

Jos asiakas on tehnyt haun mobiililaitteella, pystyy hän soittamaan yritykseesi suoraan vain puhelinnumeroasi klikkaamalla. Yrityksen yhteystiedot kannattaa pitää ajan tasalla myös muissa hakupalveluissa, joissa asiakkaat etsivät yrityksiä.

Tuo sivustollesi lisää liikennettä hakusanamainonnalla

Jos sivustosi ei vielä tuota tarpeeksi yhteydenottoja potentiaalisilta asiakkailta, kannattaa sinun mainostaa tuotettasi tai palveluasi laajemmalle yleisölle.

Google-hakusanamainonta on kustannustehokas tapa tavoittaa sellaisia potentiaalisia asiakkaita, jotka jo valmiiksi etsivät tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. Jos yrityksesi tarjoaa esimerkiksi kattoremontteja Jyväskylässä, yrityksellesi olisi varmasti hyödyllistä, jos sen mainos näkyisi silloin Googlessa, kun joku kirjoittaa hakukenttään ”kattoremontti Jyväskylä”. Kun haun tehnyt henkilö näkee mainoksen, klikkaa sitä ja päätyy verkkosivustollesi ja näkee tarvittavan informaation ja kehoituksen ottaa yhteyttä, on yhteydenotto jo hyvin lähellä.

Huolehdi, että kaikkiin yhteydenottoihin vastataan

Jos yritykselle on yhtäkkiä käynyt niin hyvin, että puhelin pirisee ja viestilaatikko pullistelee, on vaarana, että kaikkiin yhteydenottoihin ei ehditä vastaamaan. Nykypäivän somemaailmassa ja vanhanajan puskaradiossa sana kuitenkin kiirii nopeasti, ja yrityksen maine voi kärsiä, jos asiakkaat kokevat, että heidän yhteydenottoihinsa ei vastata – tai vastaukseen menee liian kauan.

Tämän takia on hyvä varautua siihen, että kun sivustoa on parannettu tai yritykselle on aloitettu hakusanamainonta, yhteydenottoja, tarjouspyyntöjä tai suoria ajanvarauksia myös tulee enemmän. Asiakkaille ei kannata myydä ei-oota, vaan tulevaan tilanteeseen on hyvä hieroa toimintastrategiat valmiiksi hyvissä ajoin ennakkoon.

Avainsanat: yhteydenotto, kotisivut, adwords

Ilmaisia kuvapankkeja ja miten valita kuvat kotisivuille

Torstai 30.8.2018 - Eveliina

Laadukas kuvamaailma on tärkeä osa kotisivujesi edustavuutta. Ota talteen vinkkimme ilmaisista kuvapankeista sekä siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon kuvapankkikuvia käytettäessä.

Verkkosivujesi välittämä tunnelma kertoo vierailijalle vahvaa tarinaa. Tuon tarinan tulisi olla harkittu ja kuvastaa mahdollisimman aidosti yritystäsi tai järjestöäsi – ja verkkosivujesi sekä muun verkkomateriaalisi kuvitus on tässä tärkeässä roolissa.

Parhaiten välität yrityksesi tunnelmaa aidoilla ja laadukkailla, ammattilaisen ottamilla kuvilla yrityksesi todellisesta toimintaympäristöstä. Aina nuo kuvat eivät kuitenkaan riitä eheän kokonaisuuden ja halutun tunnelman luomiseksi, ja silloin kannattaa turvautua kuvapankkien laajoihin valikoimiin.

Vinkit kuvien valintaan

Kuvapankkien anti kattaa otoksia laidasta laitaan ja runsaudenpula voi sokaista kokemattoman kuvienetsijän. Siksi annamme muutamia hyviä neuvoja siitä, mitä tulee ottaa huomioon kuvapankkikuvia yrityksen kotisivuille valitessa, ja lopuksi vinkkaamme myös ilmaisia kuvapankkeja, joista kuvien metsästys on hyvä aloittaa.

  1. Mieti, millaisen kuvan haluat yrityksestäsi välittää
    Kuvapankkien valikoimat ovat niin laajoja, että ilman selkeää ajatusta siitä, miltä haluat yrityksesi kuvamaailman näyttävän, voit tulla haalineeksi hyvin sekalaisen sarjan erilaisia kuvia ilman selkeää yhtenäistä linjaa. Määrittele ja kirkasta mieleesi siis ensin yrityksesi tai järjestön brändi, värimaailma, arvot ja yrityskuva, jonka haluat välittää, ja suunnittele kuvamaailma tukemaan eheästi edellä mainittuja – näin vältyt varmemmin hämmentävältä sillisalaatilta.

  2. Etsi oikenlaista kuvaa oikeaan käyttötarkoitukseen
    Etsitkö kuvituskuvaa kotisivujen välilehden banneriin, uutiskirjeeseen tai vaikkapa blogitekstin kuvitukseen? Kuvan tehtävä on tukea ja vahvistaa viestiäsi, joten mieti aina tarkkaan, millaisella kuvalla haluat kutakin viestiäsi tehostaa. Kuvapankkien kuvat ovat aina yleisempiä, yrityksesi omat kuvat yksityiskohtaisempia ja persoonallisempia. Jos yhdistelet molempia, tee myös se harkiten.

  3. Pyri aitouteen kuvakielessäsi
    Taiteelliset kuvat ovat oma lukunsa ja ne on helppo erottaa oikeita ympäristöjä ja aitoja tilanteita kuvaavista otoksista. Mutta kun etsit jälkimmäisiä kuvapankeista, ole tarkkana. Ihmiset kuvapankkien kuvissa saattavat olla usein teennäisesti poseeraavia tai maisemakuvat vahvasti käsiteltyjä. Joskus kuvat eivät myöskään sovi perisuomalaisen yrityksen imagoon – mutta kaikki riippuu viime kädessä siitä, millaisen kuvan tahdot yrityksestäsi välittää. Aidot, laadukkaat kuvat luovat luotettavimman vaikutelman.

  4. Tunne kilpailijoidesi kuvamaailma
    Millaisia kuvia muut alan yritykset käyttävät ja mitä voit oppia heiltä? Haluatko olla kuin he, vai erottua jollain tavalla eduksesi? Kotisivujen ja yrityksen muun verkko- ja painetun materiaalin kuvamaailman luominen ei tarkoita vain tyhjän tilan täyttämistä millä tahansa kuvalla, vaan liittyy olennaisena osana yrityksen brändistrategiaan. Tee siis myös tutkimusta kilpailijoidesi sivuilla ennen kuin ryhdyt hankkimaan kuvia.

  5. Muista kuvien tekijänoikeudet ja niiden merkitseminen
    Kaikkea julkaistavaa materiaalia koskettavat säädökset siitä, miten ja missä yhteydessä niitä saa käyttää ja miten tekijänoikeudet tulee niiden yhteydessä merkitä – sama pätee kuvamateriaaliin. Joidenkin kuvien käyttö on kielletty kaupallisissa yhteyksissä, joissain tekijänoikeuksia ei tarvitse merkitä, jotkut kuvat taas vaativat kuvaajan merkitsemisen kuvan yhteyteen. Ole näissä tarkkana, ettet joudu vastaamaan kuvien käyttöoikeuksien omistajalle myöhemmin. Tutustu myös yleisiin, kuvien käyttöä koskeviin Creative Commons -lisensseihin ja -sääntöihin.

Ilmaisia kuvapankkeja käyttöösi

Kuvapankkeja on netti pullollaan, ja niitä löytää Googlesta vaivattomasti. Vertailu kannattaa, jotta löydät omalle yrityksellesi sopivimmat kuvalähteet. Yleensä kuvapankki vaatii vähintään kirjautumisen, usein myös maksun per käytetty kuva tai esimerkiksi kuukausittaisen korvauksen kuvapankin vapaasta käytöstä. Harkitse omaa tarvettasi ennen sitoutumista tiettyyn kuvapankkiin. Lopuksi vinkkaamme sinulle muutamia ilmaisia kuvapankkeja, joista on hyvä lähteä liikkeelle.

  • Pexels – Laadukas ja monipuolinen kuvapankki niin yksityis- kuin kaupalliseen käyttöön. Kuvat ovat vapaasti muokattavissa, eikä tekijänoikeuksia tarvitse mainita.

  • Unsplash – Laadukkaita, erottuvia otoksia, joita voit käyttää vapaasti kaupallisissa yhteyksissä.

  • Stocksnap.io – Laaja ja monipuolinen valikoima käyttöoikeusvapaita, ilmaisia kuvia.

  • Pixabay – Creative Commons CC0-lisenssillä julkaistuja kuvia, eli vapaassa käytössä myös kaupallisiin tarkoituksiin.

  • Picjumbo – Laaja valikoima eri aiheisia kuvia, joiden etsinnässä auttavat monipuoliset hakutoiminnot. Sisältää enemmän “peruskuvia” kuin vaikkapa Unsplash.

  • Kuviasuomesta.fi – kotimaisia, käyttöoikeusvapaita maisemakuvia, joskin valikoima ei kovin laaja, ja hakutoimintoa ei ole.

  • ISO Republic – laaja valikoima niin perinteisempiä kuvapankkiotoksia kuin uniikimpia kuvia. Hakutoiminto ei tosin yhtä toimiva, kuin listan yläpään kuvapankeissa.

Avainsanat: kuvat, kuvapankki, kotisivut

Näin tuotat hyvää sisältöä kotisivuillesi - 8 vinkkiä kirjoittajalle

Tiistai 21.8.2018 klo 8.57 - Eveliina

Kaipaavatko kotisivusisällöt päivitystä tai kokonaan uutta tekstisisältöä? Siispä sormenpäät näppäimistölle ja kirjoittamaan! Kiinnostavan, oikeakielisen ja hakukoneita miellyttävän verkkotekstin tuottaminen ei ole aivan simppeliä, mutta siinä voi kehittyä paremmaksi pienellä harjoittelulla.

1. Määrittele kotisivujesi tavoite

Mieti, mikä on kotisivujesi ensisijainen tavoite? Haluatko lisätä tuotteiden tai palveluiden myyntiä, kasvattaa sähköpostilistaa tai jakaa tietoa yrityksen tai järjestön toiminnasta? Sivustolle on ensiarvoisen tärkeää määritellä selkeä tavoite, sillä se ohjaa sinua kirjoittaessasi. Tavoite kiikarissasi sinun on helpompi tuottaa tekstiä, joka saattaa lukijan loogisesti eteenpäin haluttuun toimenpiteeseen saakka.

2. Tiedä, kenelle kirjoitat

Ketkä ovat kohderyhmääsi? Millainen on tyypillinen asiakkaasi? Puhuttele juuri häntä! Kun kirjoitat, pidä hänet mielessäsi. Haluaisiko hän, että puhut hänelle kuin oppilaalle, vaiko ystävälle tai naapurille? Useimmat lukijat arvostavat ystävällistä ja kehottavaa sävyä tiukkojen käskyjen tai persoonattomien informaatiotulvien sijaan.

3. Vältä vaikeaa ammattisanastoa

Käytä sanastoa, jonka lukijat ymmärtävät. Vaikka liiketoimintasi ja siihen liittyvät ammattitermit ovat sinulle tuttuja kuin taskunpohjasi, asiakkaasi ei todennäköisesti tunne niitä –  siksi juuri hän haluaa ostaa asiantuntijuuden ja palvelun sinulta. Pystyt todistamaan ammattitaitosi muullakin tavalla kuin käyttämällä ammattislangia, joka pahimmassa tapauksessa karkottaa hämmentyneen lukijan kilpailijasi sivuille.

4. Ole selkeä ja ytimekäs

Lukijoilla on verkossa todella lyhyt keskittymiskyky: useimmat surffailijat lukevat enintään kolmanneksen verkkosivun tekstisisällöistä. Kirjoita selkeitä ja napakoita lauseita sekä lyhyitä kappaleita. Kerro tärkein aina ensin ja täydentävät yksityiskohdat myöhemmin. Varsinkin mobiilissa pitkät virkkeet ja kilometrien pituiset kappaleet uuvuttavat lukijan.

Sivuston rakenteen on oltava selkeä, ja jokaisen sivun tulee keskittyä yhteen asiaan. Ohjaa ja linkitä sivulta aina yhteydenottoon – jos asiakas haluaa ottaa sinuun yhteyttä, yhteydenottolomakkeen tai soittopainikkeen täytyy olla yhden klikkauksen päässä! Pidä yhteystietosi esillä jokaisella sivulla myös sivun alapalkissa.

5. Otsikoi napakasti ja muotoile kohtuudella

Tiivistä tekstisisältösi olennaisimmat asiat pääotsikkoon ja väliotsikoihin, jotta lukijan on helppo luoda käsitys sivun sisällöstä yhdellä silmäyksellä. Elävöitä tekstiä ja korosta tärkeitä asioita listauksilla, numeroinneilla, lihavoinneilla ja kursivoinneilla. Tekstin muotoilun määrän suhteen kannattaa kuitenkin olla tarkkana, liiallinen muotoilu voi tehdä tekstistä sekavan oloisen.

6. Päivitä sisältöjä säännöllisesti

Ovatko kotisivut saavuttamassa reliikkiasemaa, ja säilyneet täysin muuttumattomina jo useamman vuoden ajan? Tuntuuko, että sivuille ei ole mitään päivitettävää, sillä mikään ei ole muuttunut? 

Kaikista toimintaasi liittyvistä muutoksista ja uudistuksista kannattaa tiedottaa kotisivuilla mahdollisimman nopeasti – jos asiakkaasi etsivät tietoa sivuiltasi sitä löytämättä, todennäköistä on, että lukija poistuu sivuilta jälkiä jättämättä. Myös muita yritykseesi tai järjestöösi liittyviä uutisia ja kuulumisia on hyvä päivittää sivuille. Niille kannattaa omistaa kokonaan oma sivunsa, jonka voi nimetä vaikkapa blogiksi tai uutissivuksi.  Myös hakukoneet arvostavat uutta ja päivitettyä sisältöä.

7. Huolehdi hakukoneystävällisyydestä

Koska viimeksi etsit kotisivuasi hakukoneista? Tekstisisältö vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka sivustosi sijoittuu hakukoneiden tuloksissa. Jos kirjoitat hakukoneeseen hakutermiksi tärkeimmän palvelusi ja toimialueesi, löydätkö kotisivujasi ensimmäiseltä, tai edes toiselta sivulta?

Määrittele jokaiselle sivulle yksi tavoitetta vastaava avainsana, jonka ympärille kirjoitat sivun tekstisisällön. Avainsana tuodaan esille ainakin pääotsikossa, mahdollisesti väliotsikossa ja muutaman kerran tekstissä, tekstin pituudesta riippuen. Hyvä avainsana on esimerkiksi juuri sen palvelun nimi, jonka sivulla esittelet. Useimmiten avainsanan kylkeen kannattaa liittää paikkakunnan nimi, jolla toimit, kuten ”Kasvohoito Kempele”. 

8. Ole oma itsesi

Aitous kannattaa aina, myös verkossa. Ole rehellinen: älä vähättele tai liioittele, tai esitä muuta, kuin mitä edustat. Erotu olemalla rohkeasti oma itsesi – persoonallisuus jää aina mieleen. Kerro esimerkiksi yrityksestäsi tai järjestöstäsi kertovalla sivulla tiivistetysti, kuinka kaikki alkoi – ihmisiä kiinnostavat tarinat.

Muista yhdistää oma persoonallinen otteesi edellä esiteltyihin vinkkeihin ja pidä punainen lanka käsissäsi koko matkan ajan – näin et voi mennä harhaan, ja matka taittuu oikeaan suuntaan.

Avainsanat: kotisivut, sisältö, blogi, artikkelit

Miten hyödynnät yrityksesi kotisivut ja Facebook-sivut parhaiten?

Keskiviikko 8.8.2018 - Eveliina

Yrityksen tai järjestön kotisivut ovat kaiken digitaalisen markkinoinnin lähtökohta, jota sosiaalinen media, esimerkiksi Facebook, tukee. Kuinka nämä kaksi erilaista kanavaa saadaan toimimaan synergiassa ja tuomaan yrityksellesi maksimaalisen hyödyn?

1. Kotisivujen ja Facebookin roolit

Kotisivujen tarkoituksena on esitellä yritystä tai järjestöä mahdollisimman kattavasti. Kotisivuilla voitkin helposti kertoa koko toiminnastasi sekä herättää potentiaalisten asiakkaiden mielenkiinnon ja luottamuksen yritystäsi ja asiantuntijuuttasi kohtaan. Hyvät kotisivut ovat informatiiviset, selkeät ja mobiiliystävälliset ja yhteydenotto on tehty vierailijalle helpoksi joko soittonapilla tai yhteydenottolomakkeella. Kotisivut ovat yrityksesi digitaalisen markkinoinnin peruskivi.

Facebook-sivukin esittelee yrityksen toimintaa, mutta tiivistetymmin ja jatkuvasti päivittyen. Facebookissa yritys tavoittelee vuoropuhelua asiakkaiden kanssa, ja se on nopea, moderni ja usein myös henkilökohtaisemmalta tuntuva kanava tutustua yritykseen. Lyhyiden, iskevien julkaisuiden on tarkoitus herättää potentiaalisten asiakkaiden huomio ja samalla edistää yrityksesi tunnettuutta ja brändimielikuvaa. Usein asiakasta ohjataan kotisivuille lukemaan julkaisun aiheesta tarkemmin. Facebookin merkittävin ominaisuus yritykselle on sen huomattavan tehokkaat mainostusmahdollisuudet.

2. Perusasiat kuntoon: linkitys on kaiken A ja O

Yritykselläsi on siis kotisivut ja Facebook-tili. Olethan kuitenkin muistanut huomioida linkitykset, eli kotisivuiltasi johtaa linkki Facebook-sivuillesi ja vastaavasti Facebook-sivusi tiedoista löytyy linkki yrityksesi kotisivuille?

Parhaimmassa tapauksessa kotisivujesi etusivulle on upotettu Facebook-uutissyöte, joka näyttää Facebook-sivusi julkaisut reaaliajassa pienessä ikkunassa. Näin kotisivuiltasi pääsee heti silmäilemään myös Facebook-sivusi sisältöä ja klikkaamaan itsensä sinne helposti. Vastaavasti, kun asiakas haluaisi lukea enemmän palveluistasi ja tutkia tarkemmin yritystäsi, on Facebook-sivuilta löydyttävä linkki kotisivuille, jonka kautta asiakas voi klikata lukemaan lisää.

3. Päivitä kotisivuja ja tiedota muutoksista Facebookissa

Kotisivujen perustiedot pysyvät usein melko pitkäänkin samana. Aika ajoin kotisivuja kannattaa kuitenkin päivittää, esimerkiksi palveluihin voi lisätä tietoja tai tarkentaa jo olemassa olevia kuvauksia. Näin hakukoneetkin huomaavat, että sivustosi on aktiivinen ja päivittyvä. Mikäli kuitenkin otat valikoimiisi kokonaan uuden tuotteen tai palvelun, yhteystietosi muuttuvat tai aukioloajoissa on poikkeuksia, kannattaa näistä tiedottaa ehdottomasti myös Facebookissa. Näin maksimoit tiedotuksellisen hyödyn ja saat uudelle tiedolle mahdollisimman hyvän peiton, kun myös Facebook-seuraajasi lukevat asiasta ja klikkaavat lukemaan asiasta lisää kotisivuillesi.

4. Mainosta tuotteita ja palveluita tehokkaasti

Facebook-mainonta, jonka avulla tuot yrityksesi tehokkaasti ihmisten tietoon ja saat heidät kävijöiksi paitsi Facebook-sivuille, myös kotisivuillesi. Mainoksilla voit kannustaa ihmisiä käymään sivustollasi, ostamaan tuotteita tai osallistumaan kilpailuihin tai tempauksiin – kaikkea sitä, mitä ennen tehtiin lehti-ilmoittelulla.

Facebook on erittäin kehittynyt mainosalusta, jossa mainoksia voidaan kohdentaa varsin tarkasti halutulle kohderyhmälle. Voit seurata mainoskampanjan toimimista reaaliajassa ja säätää kampanjan budjettia tulosten mukaan. Mainostaminen on siis kustannustehokasta ja läpinäkyvää, ja pystyt maksimoimaan niin Facebook-sivujesi kuin kotisivujesikin hyödyn.

5. Pidä keskusteluyhteys avoinna chatillä ja Messengerillä

Asiakaspalvelun rooli netissä on korostunut. Perinteisten soittamisen ja sähköpostin rinnalle on kirinyt sähköinen, parhaimmassa tapauksessa reaaliaikainen asiakaspalvelu, kuten Facebookin Messenger-ominaisuus.

Facebookissa voi hyödyntää myös yrityssivun postilaatikkoa, johon asiakkaat voivat lähettää kysymyksiä suoraan.

6. Yhdessä parempiin tuloksiin

Yksinkertaisilla kikoilla pystyt rakentamaan sekä kotisivuistasi että Facebook-sivuistasi toisiaan tukevan kokonaisuuden, jossa kumpikin sivusto parhaimmassa tapauksessa ruokkii toistaan kävijäliikenteellä ja sitä kautta myynnillä. Muista kuitenkin, että kummallakin sivulla tulee olla relevanttia ja mielenkiintoista sisältöä, jonka lisäksi ihmiset odottavat kotisivujesi toimivan moitteettomasti kaikilla päätelaitteilla ja Facebook-sivujesi päivittyvän säännöllisesti ja aktiivisesti.

Avainsanat: Facebook, sosiaalinen media, some, markkinointi

Instagramin käyttö kotisivuillasi

Tiistai 27.2.2018 - Heikki Tirkkonen

Instagram, kuten myös Facebook, ovat tärkeitä some-kanavia. Tästä kirjoituksesta löydät ohjeet miten voit upottaa Instagram-syötteen kotisivuillesi.

Lue lisää »

Avainsanat: sosiaalinen media, instagram

Viisi vinkkiä kotisivujen tekstityyleihin

Torstai 1.10.2015 - Tiina Rönnberg

Sopivalla tekstityylillä varmistat, että kotisivujesi sisältö on paitsi luettavaa, myös näyttää hyvältä. Muutamia yksinkertaisia sääntöjä noudattamalla varmistat kotisivujesi hyvän luettavuuden ja harmonisen yleisilmeen. Lue vinkit tästä kirjoituksesta.

Lue lisää »

Avainsanat: ulkoasu, tekstityylit, kirjaisintyylit, fontit

Näin luot omat väripalettisi

Torstai 17.9.2015 - Tiina Rönnberg

Saat kotisivuillesi harmonisen värimaailman luomalla oman väripaletin, jota käytät johdonmukaisesti sivuillasi. Yleensä jo yksi tai kaksi väriä, ja niiden eri sävyt, voi riittää. Kotisivuja ei siis tarvitse hukuttaa väritulvaan ja käyttää kaikkia sateenkaaren värejä. Lue tästä kirjoituksesta vinkit oman väripaletin luomiseen.

Lue lisää »

Avainsanat: ulkoasu, värit, väripaletti

Viisi vinkkiä värien käyttöön kotisivuilla

Torstai 3.9.2015 - Tiina Rönnberg

Toimivat värivalinnat parantavat kotisivujen luettavuutta ja tekevät sivuilla käynnistä miellyttävän. Väärin valitut värit taas saattavat toimia aivan päinvastoin ja saada kävijän poistumaan sivuilta. Kotisivujen suunnittelussa värillä on siis väliä. Värejä voidaan käyttää herättämään huomiota, luomaan tunnelmaa tai aktivoimaan kotisivuilla kävijä tekemään jotain. Tässä kirjoituksessa muutama vinkki kotisivujen värivalinnoissa auttamaan.

Lue lisää »

Avainsanat: ulkoasu, värimaailma, värit, vinkit

Näin kotisivusi päivittyvät kuin itsestään

Perjantai 12.6.2015 - Tiina Rönnberg

Kotisivukoneen avulla voit päivittää kotisivujasi mistä vain, vaikka mökkilaiturilta tai rannalta aurinkovarjon alta, kunhan käytössäsi on tietokone ja internet-yhteys. Jos haluat kuitenkin unohtaa kotisivut hetkeksi, on monista Kotisivukoneen ominaisuuksista löytyvä ajastustoiminto näppärä apuri. Ajastustoimintojen avulla saat sivut päivittymään säännöllisesti vaikka itse kirmailisitkin jo lomalaitumilla.

Lue lisää »

Avainsanat: ajastustoiminto, uutiset, verkkokauppa, blogi, kyselyt ja lomakkeet, pikakyselyt, ravintolaominaisuus

Hanki kävijöitä kotisivuillesi Pinterestin avulla

Perjantai 29.5.2015 - Tiina Rönnberg

Pinterest on virtuaalinen muistitaulu tai leikekirja, jonne käyttäjät keräilevät erilaisia visuaalisia kirjanmerkkejä ja ryhmittelevät niitä eri aihealueisiin omien kiinnostuksen kohteidensa mukaan. Lue tästä kirjoituksesta mitä annettavaa Pinterestillä voisi olla yrityksesi markkinointiin.

Lue lisää »

Avainsanat: sosiaalinen media, pinterest, markkinointi

Kuvien lisääminen päävalikkoon

Keskiviikko 15.4.2015 - Tiina Rönnberg

Tiesitkö, että tekstin lisäksi kotisivujen päävalikkoon voi lisätä myös kuvia? Päävalikossa olevia kuvia voivat olla esimerkiksi sosiaalisen median ikonit, joista linkitetään vaikkapa Facebook tai Pinterest-sivulle.

Lue lisää »

Avainsanat: vinkit, päävalikko, sosiaalinen media

Tuo Facebook-sivusi esille kotisivuillesi

Keskiviikko 8.4.2015 - Tiina Rönnberg ja Taina Hult

Facebook-sivun saat tuotua esille kotisivuillesi Facebookin Page Plugin -liitännäisen avulla. Ohjaamalla kotisivuilla kävijöitä Facebook-sivuillesi hankit lisää tykkääjiä ja halutessasi saat liitännäisen avulla kotisivuillasi näkymään myös Facebook-sivujesi julkaisuja, joka on loistava tapa pitää ihmiset ajan tasalla tapahtumistasi.

Lue lisää »

Avainsanat: sosiaalinen media, facebook, yhteisöliitännäinen

Haluatko paikkakuntasi parhaiden yritysten ja palveluiden joukkoon?

Torstai 12.3.2015 - Tiina Rönnberg

Osuma.fi on verkossa ja mobiilissa toimiva palvelu, jonka tarkoituksena on auttaa ihmisiä valitsemaan omaan tarpeeseensa paras palvelu ja myös löytämään uusia tuttavuuksia omien kotikulmiensa palveluista.

Helppo tapa kasvattaa yrityksen näkyvyyttä ja arvostelumääriä Osuma.fi:ssä, on lisätä arviointilaatikko yrityksen kotisivuille. Parhaimmillaan positiiviset arviot Osumassa nostavat yrityksen jopa oman toimialansa ja alueensa Google-hakujen ykköseksi.

Lue lisää »

Avainsanat: vinkit, paikallisuus, löydettävyys

Tarkista linkkisi Facebookin Debuggerilla

Tiistai 3.3.2015 - Tiina Rönnberg ja Taina Hult

Facebookin Debugger-työkalulla voit tarkistaa ennen linkin jakamista miltä julkaisu tulee Facebookissa jaettuna näyttämään.

Lue lisää »

Avainsanat: sosiaalinen media, facebook, otsikko, title, lyhyt kuvaus, meta description

Kotisivukone juhlii 9-vuotissyntymäpäiväänsä

Maanantai 2.3.2015 - Tiina Rönnberg

Kotisivukone.fi -palvelu näki ensimmäistä kertaa päivänvalon maaliskuun 6. päivä vuonna 2006. Kotisivukone.fi -sivusto oli luonnollisesti toteutettu Kotisivukoneella, kuten se on toteutettu kaikki nämä vuodet. Näin haluamme näyttää asiakkaillemme, että luotamme omaan tuotteeseemme ja on meidänkin edun mukaista, että palvelu toimii ja sitä kehitetään.

Lue lisää »

Lisää toimintakutsupainike Facebook-sivullesi

Maanantai 23.2.2015 - Tiina Rönnberg


Facebook on tuonut yrityssivuille uuden ominaisuuden, jolla voit helposti ohjata liikennettä Facebook-sivultasi kotisivuillesi. Toimintakutsupainike sijaitsee Facebook-sivun yläosassa kansikuvan päällä ja se auttaa sivullasi kävijöitä tekemään toimintoja, jotka ovat tärkeitä liiketoiminnallesi. Painikkeen avulla voi esimerkiksi siirtyä suoraan verkkokauppaan tekemään ostoksia tai yhteydenottolomakkeelle pyytämään tarjousta.

Lue lisää »

Avainsanat: sosiaalinen media, facebook, toimintakehoite, call to action

Lisää kartta kotisivuillesi

Perjantai 12.12.2014 - Tiina Rönnberg

Kartan lisääminen kotisivuille onnistuu helposti Googlen tarjoamalla maksuttomalla karttapalvelulla. Lisää vain haluamasi osoite, ja palvelu sijoittaa sen kartalle. Kotisivuilla oleva kartta auttaa asiakkaitasi tai tapahtumaan osallistujia löytämään oikeaan osoitteeseen. Kotisivujesi kävijät voivat helposti suurentaa tai pienentää karttaa sekä hakea ajo-ohjeet merkitsemääsi osoitteeseen.

Lue lisää »

Avainsanat: kartta, karttapalvelu, vinkit, google

Lisätuloa kotisivuista TradeTrackerin kautta

Torstai 14.8.2014 - Tiina Rönnberg

Kumppanuusmarkkinoinnin eli affiliatemarkkinoinnin kautta voit liittyä helposti mainosverkostoon, jonka avulla voit saada lisätuloja kotisivuistasi. Kumppanuusmarkkinoinnissa mainostava yritys palkitsee kumppaneita, jotka ovat julkaisseet kotisivuillaan mainostajan mainoksia ja joiden kautta mainostaja on saanut omille sivuilleen kävijöitä, rekisteröityneitä käyttäjiä tai tilauksia.

Tavalliset, esimerkiksi yksityishenkilöiden tai yhdistysten, kotisivutkin voivat liittyä kumppanuusverkostoon ja saada mainostuloja esimerkiksi TradeTracker -palvelun kautta.

Lue lisää »

Avainsanat: bannerit, mainosbannerit, verkkomarkkinointi

Vanhemmat kirjoitukset »